ادعای دیدار پوتین و سردار سلیمانی!

پورتال خبری ممتاز نیوز: در دو ماه اخیر ؛ ادعاهای مختلفی درباره سفر سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به  “مسکو” مطرح شده که البته در این زمینه ادعاهای گوناگونی از سوی رسانه‌های غربی و عربی وابسته به امپریالیسم وجود دارد.

اخیرا پس از حملات هوایی ارتش فدراسیون روسیه به مواضع تروریست‌های داعش در سوریه،  “رویترز” و “اسوشیتدپرس” در یک اقدامی هماهنگ جنگ روانی جدیدی را ضد فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران درباره سفر وی به مسکو و درخواست  “سردار سلیمانی” از  “پوتین” برای حضور نظامی در سوریه مطرح شده بود که صحت و سقم آن با توجه به تکذیب مقامات ایرانی و روسی و حتی یکی از مقامات آمریکایی از گذشته تاکنون با سوالات جدی مواجه است.

**بازخوانی ادعای “رویترز” و “آسوشیتدپرس”

یک مقام منطقه‌ای ادعا کرد پیش از آغاز حضور نظامی روسیه در سوریه، رهبر معظم ایران یک مقام ارشد نیروی دریایی را برای گفتگو با مقامات کرملین – در خصوص همکاری‌های نظامی در سوریه – به روسیه فرستاده بود. پوتین در این دیدار به مقام ایرانی گفته است:« باشد؛ ما به جنگ سوریه وارد می‌شویم. قاسم سلیمانی را بفرستید.»

رویترز در ادامه مدعی شد: سردار سلیمانی تیرماه امسال در دیداری که با مقامات مسکو داشت، روی یک نقشه کشور سوریه به مقامات روسی نشان داد روسیه چطور می‌تواند از حکومت بشار اسد، رییس جمهور سوریه دفاع کند.
دیدار 3 ساعته
رویترز در ادامه می‌نویسد: دیدار ژنرال قاسم سلیمانی از مسکو، گام نخست دخالت نظامی روسیه در سوریه و نیز تغییر شکل جنگ در این کشور بود و سبب شکل‌گیری مجدد اتحاد جدید ایران و روسیه در حمایت از دولت اسد شد. دو طرف به این توافق رسیدند که جنگنده‌های روسی از طریق هوا تروریست‌ها را هدف قرار دهند و نیروهای ویژه سپاه قدس، عملیات زمینی را برعهده بگیرند.
در این گزارش آمده است سه مقام ارشد منطقه‌ای مدعی شده‌اند پیش از سفر ژنرال سلیمانی به مسکو نیز، گفتگوها درباره مبارزه با تروریست‌ها در سوریه برای حمایت از دولت دمشق جریان داشت. آنها معتقدند سردار سلیمانی، مدیریت عملیات زمینی روسیه را در سوریه بر عهده دارد. رویترز در ادامه مدعی شد: قبل از ورود روسیه به جنگ سوریه، ایران با ارسال نیروهای شیعه برای جنگیدن کنار ارتش بشار اسد، به وی کمک کرد.
رویترز همچنین از قول یک مقام ارشد نظامی منطقه مدعی شد: تصمیم اتحاد نظامیان ایران و روسیه در سوریه چند ماه قبل در دیدار وزیر خارجه روسیه و رهبر ایران اتخاذ شد. وی ادامه داد: سردار سلیمانی از طرف رهبری ایران مامور بود از جانب نیروی نظامی تهران، در مورد جزئیات همکاری‌های دو طرف مذاکره کند. سلیمانی پس از این اتفاق نیز بارها به سوریه سفر کرده است.**آسوشیتد پرس: نشست سه ساعته “پوتین و سردار سلیمانی” برای حل موضوع سوریه ؟!!!!!!!!!!!!!!

خبرگزاری آمریکایی “آسوشیتد پرس” نیز مدعی شد دیدار مهم سردار سلیمانی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نقشی مؤثر در آغاز حملات هوایی این کشور در سوریه ایفا کرده است. این خبرگزاری در گزارشی به نقل از مقامات دولت عراق نوشت: ایران در آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه نقشی مهم ایفا کرده ؛ به طوری که یکی از قدرتمند ترین مقامات نظامی ایران نشستی سه ساعته را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است تا او را متقاعد به حمله به سوریه کند.

مقامات بلندپایه عراق اعلام کردند سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران ماه اوت ( مرداد ماه)  با این پیام به مسکو، پایتخت روسیه رفت که حملات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه ضروری است.

دیدار 3 ساعته
سلیمانی و پوتین نقشه ها و عکس های نظارتی را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی ها نشان داد این گروه تروریستی در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت هایش را به نزدیکی روسیه در منطقه قفقاز گسترش خواهد داد.
آسوشیتد پرس در ادامه نوشت: در این نشست همچنین درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق ، سوریه ، ایران و روسیه در بغداد گفتگو شد. این مرکز مشترک اواخر همان ماه کار خود را آغاز کرد. سلیمانی همچنین با مقامات نظامی ارشد روسیه دیدار کرد.
آسوشیتد پرس همچنین اذعان کرد: این نقش ایران حاکی از نفوذ شدید این کشور است که جدی ترین حامی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به شمار رفته و از روابط نزدیک با دولت تحت کنترل شیعیان در عراق برخوردار است. ورود روسیه به درگیری های خاورمیانه از تغییر در ائتلاف ها به ویژه با عراق حکایت دارد، کشوری که مقاماتش می گویند حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه داعش آنگونه که آنها امیدوار بوده اند موثر نبوده است.  نخست وزیر عراق گفته است از حملات هوایی روسیه علیه این گروه ستیزه جو استقبال خواهد کرد.

در حالی “آسوشیتدپرس” ادعای سفر سردار سلیمانی به مسکو و دیدار سه ساعته او با “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور فدراسیون روسیه را مطرح می‌کند که به صورت جدی و متقن هیچ دلیلی که نشان دهد فرمانده سپاه قدس به روسیه سفر کرده وجود ندارد و سفر به مسکو با چالش جدی مواجه است؛ چه برسد به دیدار سه ساعته با رئیس جمهور فدراسیون روسیه!!

محور دیگر ادعای رسانه‌های غربی همچون  “رویترز” این است که قبل از انجام عملیات مسکو در سوریه، ایران درخواست کرده بود که ارتش روسیه وارد نبرد با داعش شود که پوتین هم در پاسخ گفته بود  “قاسم سلیمانی” را بفرستید. این ادعای مضحک در حالی مطرح می‌شود که “کرملین نشینان” و مقام‌های دولتی فدراسیون روسیه همواره اعلام کرده‌اند که ورود آن‌ها برای جنگ با داعش به دلیل حفاظت از منافع روسیه، مبارزه با تروریسم و به درخواست شخص “بشار اسد” رئیس جمهور سوریه انجام شده بود و این دلیل دیگری  است که اظهارات و ادعاهای  “رویترز” و “آسوشیتدپرس” خلاف واقعیت می‌باشد.

دیدار 3 ساعته

**چگونه یک خبرنگار یک ادعا را مطرح می‌کند؟

علاوه بر این، “کرملین” از سفر “سردار سلیمانی” به “مسکو” اظهار بی‌اطلاعی و آنرا تکذیب کرده و ضمنا سردار سرتیپ “حسین سلامی” جانشین فرمانده کل سپاه در یک برنامه زنده تلویزیونی این موضوع را تکذیب کرده و با توجه به اینکه هم “مسکو” و هم “تهران” موضوع سفر “سردار سلیمانی” را منتفی می‌دانند، چگونه یک خبرنگار یا یک رسانه از سفر فرمانده سپاه قدس به روسیه و توافق او با کرملین درباره ارسال نیرو به روسیه خبر می‌دهد!؟

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین  درباره نشست پوتین و سلیمانی  اعلام کرد اظهارات بسیاری از سوی مقامات ناشناس مطرح می شود. درهمین حال سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تصریح کرد درمورد سفر  ” سردار سلیمانی” به روسیه که نقض تحریم های سفر سازمان ملل متحد علیه این مقام نظامی بلندپایه ایران به شمار می رود، بی اطلاع است.

در پایان باید یادآوری کرد که چندی پیش حجت‌الاسلام و المسلمین “مجتبی ذوالنور” مشاور عالی نماینده ولی ‌فقیه در سپاه در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره سفر “سردار سلیمانی” به مسکو عنوان داشته بود که این سفر به هیچ عنوان صحت ندارد و کذب محض است؛ زیرا سردار سلیمانی نیاز به هزار سرباز مسکو برای جنگ در سوریه ندارد.

یکی از مهمترین دلایلی که می‌تواند علت حضور  “مسکو” و مشارکت در جنگ با داعش بوده باشد، این است که جابجایی نیروهای داعش و برخی ظنین‌ها مبنی بر اینکه امکان دارد تروریست‌های تکفیری داعش با چچنی‌های جنوب غرب روسیه همکاری کنند و جبهه جدیدی در فدراسیون روسیه ایجاد کنند؛ وجود دارد.

در مجموع می‌توان گفت به دلیل وجود نداشتن مدرکی درباره سفر فرمانده سپاه قدس به  “مسکو”، تکذیب مقامات ایرانی و روسی درباره سفر فرمانده سپاه قدس به روسیه، درخواست رئیس جمهور سوریه از پوتین برای مشارکت در جنگ با داعش که دقیقا خلاف نظر رسانه‌های غربی را مطرح می‌کند و ضمنا اظهار بی‌اطلاعی یکی از مقامات آمریکایی در گذشته از این سفر (سفر خیالی مطرح شده از سوی  “آسوشیتدپرس” و “رویترز”)، سفر فرمانده سپاه قدس به مسکو صحت ندارد و این موضوع جنگ روانی مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی است.با اخبار سیاسی سایت واکنش همراه باشید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.