ادعای رویترز دربارهٔ همکاری ایران با آژانس/بازرسان آژانس از ایران دست خالی برگشتند

۳۰م دیماه ،

 رویترز در گزارشی مدعی شد که ایران از همکاری با تحقیقات سازمان ملل دربارهٔ برنامه هسته‌یی‌اش اجتناب می‌کند تا از‌ آن به عنوان ابزار چانه‌زنی برای لغو قابل توجه بعضی تحریم‌ها یا دیگر مصالحه‌های احتمالی در مذاکرات گسترده‌تر با قدرت‌های جهانی استفاده کند.

خبرگزاری رویترز در ادامه ادعای خود نوشت به همین سبب است که بازرسان هسته‌یی سازمان ملل پس از مذاکرات هفته قبل در تهران که در طول آن تلاش کردند به موانعی که از مدتها پیش بر سر تحقیقات پیرامون ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌یی ایران وجود داشته است پایان دهند، دست خالی برگشته‌اند.

این خبرگزاری با گمانه‌زنی‌های بی‌اساس دربارهٔ رویکرد ایران در قبال مذاکرات نوشت: اگر این واقعا طرز تفکر تهران باشد تلاش‌های یک‌ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع بن‌بست تحقیقات تا زمانی که دیپلماسی جداگانه‌ بین شش قدرت جهانی و تهران همچنان در بن‌بست خود قرار بگیرد، موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشت: یک دیپلمات غربی پس از تازهترین مذاکرات ایران و آژانس در ۱۶ و ۱۷ ژانویه و تلاش آژانس برای متقاعد کردن ایران به آغاز پاسخگویی به بعضی سوالات دربارهٔ فعالیت‌های اتمی‌اش گفت: آنها حاضر نیستند همکاری قابل توجهی ارائه کنند.

یک نماینده دیگر در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات آژانس با ایران را یک «رقص به خوبی تمرین شده» توسط تهران خواند که به ادعای وی «دو گام به عقب و یک گام به جلو» است.

ناتوانی آژانس برای رسیدن به دستاوردی در دوره تازه مذاکرات مانع دیگری برای تلاش‌های دیپلماتیک به منظور حل این بن‌بست و عقب راندن تهدید آغاز یک جنگ تازه در خاورمیانه ایجاد کرد.

ایران و آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان همگی می‌گویند که مایلند پس از هفت ماه مذاکرات را از سر بگیرند. اما اولویت‌های دو طرف با یکدیگر تضاد دارد: شش قدرت جهانی از ایران می‌خواهند که فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را محدود کند، حال آنکه ایران خواستار لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم است.

دو طرف هنوز زمان و مکان برای مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.