ادعای رویترز: کردستان عراق از طریق ایران نفت صادر می کند

اردیبهشت ۱۴۰۳

بر اساس این گزارش در دو ماه قبل به طور تخمینی روزانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان عراق از طریق بندر امام خمینی ایران روانه بازارهای جهانی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در کردستان عراق گزارش داد که دولت اقلیم کردستان عراق مسیر تازهی برای صادرات نفت خود از طریق ایران بدون نظارت دولت بغداد ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش در دو ماه قبل به طور تخمینی روزانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان عراق از طریق بندر امام خمینی ایران روانه بازارهای جهانی شده است.
این دومین مسیر صادراتی نفت کردستان علاوه بر خطوط نفتی است که دولت بغداد بر آن نظارت دارد.

گفته می گردد کردستان عراق از طریق تانکرهای نفتی و از طریق ترکیه نیز روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت بدون نظارت دولت بغداد به خارج صادر می کند. رویترز نوشته است این اقدام دولت کردستان عراق نگرانی آمریکا و دولت بغداد را سبب شده است.

آمریکایی ها از این مساله ناخرسند می باشند که این همکاری نقض تحریم هالی مالی و نفتی واشنگتن علیه دولت ایران است و دولت بغداد نیز به شدت نسبت به مراودات نفتی مستقل دولت اقلیم کردستان عراق حساس است.

طبق قانون اساسی عراق دولت اقلیم کردستان بر اساس اصل خودمختاری داخلی به وسیله یک پارلمان و دولت محلی  اداره می گردد.

در سال های قبل اختلاف نظر بغداد و اربیل (مرکز دولت اقلیم کردستان عراق) بر سر مالکیت حوزه های نفتی کرکوک یکی از مهم ترین چالش ها میان دولت بغدادو اربیل بوده است.

یک مقام دولت اقلیم کردستان عراق این مساله را که تا کنون نفت این منطقه از طریق ایران به خارج صادر شده باشد را رد کرده اما یک منبع بازرگانی در اقلیم کردستان عراق با تایید صادرات نفت کردستان عراق از طریق ایران می گوید دولت اربیل با این کار در جهت توازن سازی روابط خود با ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه قدرتمند خود، عمل می کند.

یک مقام عراقی در بغداد نیز در واکنش به این خبر گفته است که از نظر بغداد تنها راه مشروع و قانونی صادرات نفت از طریق خط لوله رسمی عراق است و دولت بغداد خارج از این چارچوب هر گونه صادرات نفت به هر کشوری از جمله ایران و ترکیه را یک معامله غیر قانونی و قاچاق می داند.

با وجود مخالفت های دولت بغداد کردها می گویند طبق قانون اساسی فدرال عراق، دولت اقلیم کردستان عراق این حق را دارد که منابع نفتی خود را به طور مستقلانه صادر کند؛ اما مقامات بغداد می گویند کردها به انداره کافی سهم از صادرات کلی نفت عراق(به میزان ۳۰ درصد) می گیرند و با وجود چنینی شرایطی حق فروش مستقل نفت از منابع داخلی شان را بدون توافق و هماهنگی با دولت بغداد ندارند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.