ادعای نیویورک تایمز درباره مذاکره ایران و آمریکا

بر اساس خبر این روزنامه، گزارش های مربوط *به این توافق، تنها در میان گروه کوچکی از دیپلمات ها که با موضوع ایران سر و کار دارند، منتشر شده است.

به گزارش ممتازنیوز *به نقل ازتابناک: در حالی که مقامات روسیه و اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته از نزدیک بودن زمان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ دم می زدند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی شده مذاکرات آتی *به صورت رو در رو میان ایران و آمریکا برگزار خواهد شد. بنا *به ادعای این روزنامه، خبر فوق از سوی مقامات کاخ سفید در اختیارش قرار گرفته است.

روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده جمهوری اسلامی ایران ایران و آمریکا برای نخستین بار با برگزاری مذاکرات دوجانبه و رو در رو بر سر برنامه هسته ای ایران *به توافق رسیده اند. این روزنامه مدعی است که این خبر از سوی مقامات دولت ایالات متحده تأیید شده است.

به نوشته این روزنامه، در این چارچوب، ایران اصرار دارد که مذاکرات تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا *به تعویق بیفتد؛ زیرا مقامات ایرانی می خواهند از اینکه دقیقاً با کدام رئیس جمهور وارد مذاکره می شوند، اطمینان حاصل نمایند.

این روزنامه توافقات فعلی را حاصل تبادل نظرهایی فشرده و محرمانه دانسته که تقریباً از زمان آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شده و در عین حال اشاره می کند که اعلام خبر این توافقات، در زمانی بسیار حساس، یعنی دو هفته مانده *به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در آستانه مناظره دو کاندیدا درباره سیاست خارجی اعلام می شود.

بر اساس خبر این روزنامه، گزارش های مربوط *به این توافق، تنها در میان گروه کوچکی از دیپلمات ها که با موضوع ایران سر و کار دارند، منتشر شده است.

این گزارش می افزاید برخی مقامات آمریکایی خواهان محدود کردن موضوع گفت و گوها *به برنامه هسته ای ایران هستند، اما ایران اعلام کرده تمایل دارد با گسترده تر کردن دستور کار، موضوعاتی از قبیل سوریه و بحرین را که موجب شکاف در روابط ایران و آمریکا شده در آن وارد کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند که بازبینی های داخلی را در میان خود *به منظور تعیین موضع آمریکا در مذاکرات و اینکه ایالات متحده چه نوع پیشنهادی را *به ایران ارائه خواهد داد، آغاز کرده اند. یکی از گزینه های مطرح، «بیشتر در برابر بیشتر» است: محدود شدن بیشتر فعالیت های هسته ای ایران در ازای برداشته شدن بیشتر تحریم ها.

سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن در پاسخ *به سوال نیویورک تایمز در رابطه با این توافق اظهار داشته دولت آمریکا اطلاعی در این زمینه *به اسرائیل نداده و دولت اسرائیل نگران است که ایران از چنین فرصتی برای پیشبرد برنامه ساخت سلاح هسته ای استفاده کند.

وی گفته: «ما فکر نمی کنیم که باید با مذاکرات مستقیم *به ایران پاداش داده شود. بر عکس، *به نظر ما تحریم ها و دیگر فشارهای ممکن باید بر ایران افزایش یابد».

«دنیس راس»، از کارشناسان امور ایران در کاخ سفید، ضمن تأیید موضوع مذاکرات مستقیم اظهار داشته ایالات متحده می تواند یک «پیشنهاد نهایی» *به ایران ارائه دهد که بر اساس آن، تهران اجازه داشتن صنعت صلح آمیز هسته ای را خواهد داشت. چنین توافقی، می تواند *به طور همزمان موضوع غنی سازی اورانیوم ایران و کنترل فعالیت های آن را حل نماید.

هرچند ادعای نیویورک تایمز تاکنون از سوی هیچ مقام رسمی آمریکایی تأیید یا رد نشده، اما می توان این احتمال را نیز مطرح کرد که چنین خبری صرفاً کاربرد انتخاباتی داشته و همان گونه که این روزنامه خود اشاره کرده، برای تأثیرگذاری بر روند مناظره آتی و نیز انتخابات ریاست جمهوری ۶ نوامبر مطرح شده باشد.

طبقه بندی: اخبار مهم   |   تعداد بازدید: ۹۰ نفر   |   تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مهر
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , مذاکره ایران و آمریکا, نیویورک تایمز


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.