ادغام‌ موسسات با بانک‌ها به صلاح نیست

خبرگزاری فارس: لزوم تبدیل مؤسسات مالی ادغامی به سهامی‌عام /ادغام‌ با بانک‌ها به صلاح نیست

بینا- مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر گفت: وقتی مؤسسات کوچک با درنظر گرفتن حق و حقوق‌های آن ادغام شوند، می‌توانید با تبدیل آن به سهامی عام جلوی تخلفات آن را گرفت.
غلامحسن تقی‌نتاج در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه اگر به برخی جنبه‌ها توجه نشود مشکلات زیادی در ادغام مؤسسات مالی و اعتباری به وجود خواهد آمد، اظهار داشت: سیاست ادغام و ساماندهی مؤسسات به تصویب مراجع ذیربط رسیده و بانک مرکزی هم مجری آن سیاست است و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرده و راهکارهایی برای آن درنظر گرفته است ضمن اینکه از لحاظ کارشناسی هم برای آن راهکار وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که با ادغام چند موسسه متخلف کنترل این نهاد مالی بزرگتر که سهامداران و سپرده‌گذاران بیشتری دارد مشکل‌تر نخواهد بود، گفت: وقتی مؤسسات کوچک با درنظر گرفتن حق و حقوق‌های آن ادغام شوند، می‌توان با تبدیل آن به سهامی عام جلوی تخلفات آن را گرفت.
مدیر عامل مؤسسه مالی و اعبتاری مهر تصریح کرد: سهامی عام‌سازی یکی از روش‌هایی است که موجب منتفع شدن جمع کثیری از افراد جامعه خواهد شد و البته اجرای ادغام زحمات زیادی دارد که بر بانک مرکزی پوشیده نیست.
وی با بیان اینکه ضوابطی برای جلوگیری از بروز مشکلات وجود دارد، افزود: ضوابطی که در بانک مرکزی وجود دارد، اگر به صورت جدی به آن پرداخته و امکانات لازم دراختیار بانک مرکزی قرار گیرد، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.
نتاج تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از روش‌ها، محاسبه سود قطعی و پرداخت مابه التفاوت آن است؛ متاسفانه سود قطعی را محاسبه نکرده‌اند و به سودهای علی‌الحساب اکتفا کردند و این چیزی که به عنوان حق و حقوق سهامداران مطرح می‌کنند در واقع با حقوق سپرده‌گذاران در هم آمیخته است.
وی تاکید کرد: مطمئناً اگر این کار صورت گیرد، حق و حقوق سپرده‌گذاران تأمین شده و بانک‌ها و مؤسسات را به سمت شفافیت اطلاعات می‌برند و مشکلات ادغام مؤسسات کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر با بیان اینکه بانک مرکزی اعلام کرده که هیچ الزامی را برای بانک‌ها برای ادغام ایجاد نمی‌کنیم، گفت: هم‌اکنون ما دارای بیش از ۹٫۵ میلیون مشتری، ۸۰۰ شعبه و بیش از ۶ هزار کارمند هستیم و اینکه مؤسسه جدیدی به بانک الحاق شود، مشکلاتی را برای بانک ایجاد می‌کند و منطقاً این ادغام‌ها را برای بانک خود به صلاح نمی‌دانیم، زیرا هم بانک و هم مؤسسه ادغامی را با مشکل مواجه خواهیم کرد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.