ادغام سازمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت تکلیف نیست

۲۲خردادماه،
ممتاز نیوز : رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: قانون تجمیع بیمه‌ها از تشتت در حوزه درمان جلوگیری می‌کند اما سازمان تامین اجتماعی از این قانون مستثنی شده وادغام آن در نظام بیمه سلامت تکلیف نیست.

رحمت الله حافظی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد تجمیع بیمه‌ها، تمام سازمان‌های بیمه‌گر ذیل سازمان بیمه خدمات درمانی تجمیع شده و باید سازمان بیمه سلامت ایرانیان تشکیل شود. برنامه تجمیع دستگاه‌ها پیش‌بینی‌های قانونگذار را نشان داده که عدم چندگانگی را متذکر می‌شود.

وی ادامه داد: در بندهای ذیل ماده ۳۸ این قانون تجمیع اموال و دارایی‌ها اعم از منقول و غیرمنقول در سازمان بیمه سلامت تکلیف شده و در تبصره ۴ بند ب ماده ۳۸ ذکر شده که اموال و دارایی‌ها و تعهدات سازمان تامین اجتماعی از این قانون مستثنی است و تامین اجتماعی در این زمینه تکلیفی به عهده ندارد.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: سبب اینکه این استثنا برای تامین اجتماعی قائل شده این است که این سازمان نهاد عمومی غیردولتی و بین‌النسلی است و با سرمایه‌گذاری مردم تشکیل شده و نمی‌توان این سازمان را که متعلق به مردم است با نهاد دولتی اقدام کرد. از این منظر قانونگذار با دقت نظر برای اموال عمومی احترام قائل شده و باید استقلال سازمان حفظ شود.

وی ادامه داد: بعضی معتقدند که طبق این قانون درمان مستقیم تامین اجتماعی مانند روال قبل باید انجام شود و درمان غیرمستقیم باید تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرد اما قانون با ذکر ماده تکلیف کرده که سازمان تامین اجتماعی باید طبق روال قبل به بیمه‌شدگان خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم خدمات بدهد.

حافظی گفت: بنابراین وقتی در تبصره ۴ بند ب ماده ۳۸ کلمه تعهدات ذکر می‌شود و آن را جزء استثنائات می‌داند لذا سازمان تامین اجتماعی ادغام نمی‌شود.ضمن اینکه سازمان بیمه سلامت باید از همه بیمه‌ها دعوت کرده تا با تشکیل یک شورا در این زمینه تشریک مساعی کنند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: نظام بیمه سلامت تاکنون اقدام خاصی انجام نداده و انتظار این است که بعد از تشکیل دولت تازه متولیان سازمان با دعوت از مسئولان حوزه سلامت برای بهبود حوزه سلامت برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌ها را عملیاتی کنند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.