ادغام یا تعطیلی بیمه خدمات درمانی؟

بینا- در حالی که مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی از ادغام تمامی صندوق‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه خدمات درمانی به منظور تشکیل سازمان بیمه سلامت خبر می‌دهد، معاون رفاه اجتماعی وزیر کار و رفاه اجتماعی از تعطیلی صندوق بیمه خدمات درمانی و ایجاد سازمان بیمه سلامت در چهارچوب فیزیکی این سازمان سخن می‌گوید.
براساسا گزارش ایسنا، براساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت مکلف بود ساز و کارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت و تشکیل سازمان بیمه سلامت را تا پایان سال اول برنامه تعیین و تا پایان اسفند ۹۰ ابلاغ کند.
اساسنامه سازمان بیمه سلامت، سرانجام در حالی در اواخر مرداد ماه امسال از سوی هیات دولت به وزارت کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده که اساسنامه مذکور در بخش‌هایی دارای ابهاماتی است.
محمدباقر هداوند – مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی – در زمینه ادغام صندوق‌های بیمه‌ای و تشکیل سازمان بیمه سلامت، در گفت‌وگو با ایسنا ،عنوان کرد: طبق بند «ب» ماده ۳۸ برنامه پنجم توسعه، تمام صندوق‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل می‌شود.
وی افزود: اساسنامه بیمه سلامت به تصویب شورای نگهبان رسیده و در انتظار ادغام صندوق‌های بیمه‌ای هستیم و پس از ادغام، کارمان را شروع می‌کنیم.
بنابر اظهارات هداوند با استقرار سازمان بیمه سلامت و تجمیع بیمه‌ها، یکسان‌سازی خدمات و رفع هم‌پوشانی بیمه‌ها، محقق می‌شود و کاستی‌ها در نظام بیمه درمانی کشور رفع شده، به سمت بیمه ایده‌آل حرکت می‌کنیم.
مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی در ادامه تاکید کرد: چرا که در حال حاضر صندوق‌های بیمه‌‌ای خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند و هر صندوق قوانین خاص خود را دارد، اما با یکسان‌سازی خدمات، بسته پایه بیمه سلامت، برای آحاد مردم تدوین و اجرا شده و باید گفت مهم‌ترین حسن سازمان بیمه سلامت، یکسان‌سازی خدمات است.
هداوند در ادامه تاکید کرد: ضمن اینکه با استقرار این سازمان، تجمیع منابع اتفاق می‌افتد و در راستای تجمیع منابع، سیاست‌گذاری یکسان برای هزینه‌کردها رخ می‌دهد.
وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر تعداد دفاتر بیمه پایه صادر شده، بیش از جمعیت کشور است و با تشکیل سازمان بیمه سلامت و رفع هم‌پوشانی‌ها از پرت هزینه‌ها در سازما‌ن‌های بیمه‌ای جلوگیری می‌شود و می‌توان تصمیمات خوبی برای بیمه‌ شده‌ها اتخاذ کرد.
مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی در ادامه تاکید کرد: متن قانون در زمینه تشکیل سازمان بیمه سلامت صراحت داشته و عنوان می‌کند، از تجمیع سازما‌ن‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان بیمه سلامت ایجاد می‌شود که با توجه به اینکه سازمان بیمه خدمات درمانی در حال حاضر زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، نکته مبهمی در جایگاه سازمان بیمه سلامت وجود ندارد.
مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی در حالی این اظهارات را عنوان می‌کند که سید عبدالله عمادی – معاون رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی – در این رابطه به ایسنا گفت: با تشکیل سازمان بیمه سلامت، صندوق بیمه خدمات درمانی تعطیل و تمام صندوق‌های بیمه‌ای در «سازمان بیمه سلامت» ادغام می‌شوند و سازمان بیمه سلامت در چارچوب فیزیکی صندوق بیمه خدمات درمانی شکل می‌گیرد.
وی در رابطه با وضعیت صندوق تامین اجتماعی در صورت تشکیل سازمان بیمه سلامت نیز عنوان کرد: مراکز ملکی صندوق تامین اجتماعی از ادغام‌ها مستثنی هستند، اما صندوق تامین اجتماعی هم مانند سایر صندوق‌ها در رابطه با «خرید خدمت» ادغام می‌شود که شیوه‌نامه این امر پس از ابلاغ اساسنامه سازمان بیمه سلامت تدوین می‌شود.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: طبق قانون، تولیت سازمان بیمه سلامت بر عهده وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.
بنابر اظهارات عمادی، این در حالیست که با تشکیل سازمان بیمه سلامت، تغییری در ساختار سازمان تامین اجتماعی ایجاد نمی‌شود.
معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی در زمینه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان خود، سازمان موفقی بوده است و به همین دلیل با تشکیل سازمان بیمه سلامت تغییری در ساختار سازمان تامین اجتماعی ایجاد نمی‌شود و تنها به تدریج بخش درمان غیرمستقیم این سازمان به سازمان بیمه سلامت می‌پیوندد.
عمادی در ادامه با تفکیک خدمات سازمان تامین اجتماعی به دو بخش “خرید خدمت” و “فروش خدمت” تصریح کرد: در بخش فروش خدمت و مراکز ملکی تحت پوشش تامین اجتماعی، قانونگذار حق تصمیم‌گیری ندارد، چرا که این مراکز متعلق به مجموعه کارگران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی است.
به گفته وی، لازم است خرید خدمت طبق قانون برنامه پنجم توسعه توسط سازمان بیمه سلامت انجام شود و بدین ترتیب بخش خرید خدمت سازمان تامین اجتماعی نیز با سازمان بیمه سلامت ادغام می‌شود، چرا که این امر بیشتر به نفع مردم است و با یک سازمان بیمه‌ای در خصوص دفترچه‌های بیمه‌ای و خدمات درمانی در تماس باشند.
در عین حال سعید مرتضوی – مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی – نیز پیش از این در گفت‌وگویی با ایسنا، سازمان متبوعش را از ادغام‌ها مستثنی دانسته و گفته بود: تامین اجتماعی از ادغام‌ها مستثنی است.
وی تاکید کرده بود: در اساسنامه سازمان بیمه سلامت به تبصره ۴ بند ب ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم اشاره شده که صندوق تامین اجتماعی از این ادغام مستثنی است.
در این میان مرضیه وحید دستجردی – وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – نیز تامین اجتماعی را جزیی از سازمان‌های بیمه‌ای که برای تشکیل سازمان بیمه سلامت ادغام خواهند شد، دانسته و عنوان کرد: سازمان بیمه سلامت کشور با ادغام چهار یا پنج بیمه پایه کشور از جمله سازمان بیمه خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، عشایر و روستاییان تشکیل می‌شود.
به گفته وی، تعیین محل تشکیل این سازمان به دولت واگذار شده و هر تصمیمی که دولت اتخاذ کند، وزارت بهداشت هم از آن تبعیت می‌کند.
صرفنظر از ابهامات ذکر شده پیرامون سازمان بیمه سلامت، قانونگذار از تشکیل این سازمان اهدافی را دنبال
می‌کند که یکی از آنها حذف تعدد دفترچه‌های درمانی و برخورداری آحاد مردم از بیمه‌های درمانی است، چرا که تعدد دفترچه‌های درمانی برخی از مردم باعث شده که ۱۰ درصد افراد جامعه تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای قرار نداشته باشند.
بر اساس آمارها کمتر از ۶۸ میلیون نفر از پوشش بیمه‌ای برخوردارند، این در حالیست که در حال حاضر ۸۰ میلیون دفترچه بیمه صادر شده است و تعداد آنها بسیار بیشتر از جمعیت تحت پوشش بیمه است، به همین دلیل این موضوع باعث شده تا یک دهک از افراد جامعه پوشش بیمه‌ای نداشته باشند.
این در حالیست که با ایجاد سازمان بیمه سلامت، مشکلاتی که به دلیل فعالیت سازمانهای بیمه‌گر متفاوت در کشور ایجاد شده همچون همپوشانی بیمه‌ها، چندگانگی در مراکز ارائه کننده خدمات درمانی، تفاوت در نوع خدمات و فرانشیز پرداختی رفع شود، چرا که مقرر شده است به استثنای سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۱۷ سازمان بیمه‌گر به طور کامل تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرند و بدین ترتیب فقط یک نوع دفترچه درمانی در اختیار تمامی بیمه‌شدگان قرار گرفته و خدمات ارائه‌شده به دارندگان این دفترچه‌ها نیز یکسان می‌شود.
هر چند اساسنامه سازمان بیمه سلامت با تاخیری شش ماهه ابلاغ شد انتظار می‌رود با رفع ابهامات مذکور و با تشکیل هر چه زودتر این سازمان، مشکلات یاد شده نیز رفع شود.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.