ارائه دو دستاورد جدید توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

خبرگزاری آریا-رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از دو دستاورد جدید مرکز در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی خبر داد.
دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی ، در  خصوص این دو دستاورد  جدید به روابط عمومی مرکز گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مفتخر است که در سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی به همت محققان جهاد گر خود موفق شده است دستیابی به دو دستاورد مهم علمی را در حوزه حفظ ثروت ملی اعلام نماید.
کشت سلولهای ماهی با روش آنزیمی  و با بقا طولانی مدت در شرایط کشت دستاوردی است که برای نخستین بار در کشور انجام پذیرفته است.
وی افزود:  این سلولها قابل پاساژ بوده و ابتدا از  نمونه های باله ماهی قزل آلای رنگین کمان استخراج شدند. در اغلب موارد باله  قابل ترمیم است و برای تهیه آن نیاز به کشتن ماهی نیست. کشت سلول ابزاری  برای پاسخ به بسیاری از سوالات  علوم زیستی  و پزشکی محسوب می شود . کشت سلولهای ماهی کاربرد های زیادی در مطالعات مربوط به مکانیسمهای سلولی و مولکولی فرآیندهای فیزیولوژیک و سم شناسی و علومی مانند اکو توکسیکو لوژی،ویروس شناسی، زیست شناسی سرطان،آثار زیستی پرتوها، آبزی پروری و مطالعات ژنتیکی و بیان ژن دارد.
دکتر فاضلی تصریح کرد:استفاده از سلولهای ماهی در زیست فنآوری و برای تولید واکسن و داروهایی مانند آنتی بادی،اینترفرون و نیز هورمونهای انسانی مورد توجه قرار گرفته است. در سالهای اخیر استفاده از سلولهای جانداران آبزی برای تشخیص بیماریها کاربرد بیشتری یافته است. بخصوص آنکه برخی بیماریهای خاص آبزیان تنها با استفاده از سلولهای همان جانوران قابل شناسایی و مطالعه است. به همین دلیل تهیه این قبیل سلولها برای صنعت شیلات و نیز محیط زیست  حائز اهمیت است.
لازم به ذکر است، پیش از این تهیه کشت اولیه سلولی از باله و پولک ماهی در بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روش کشت بافت خارج از بدن موجود زنده، انجام گرفته بود.
شاهزاده فاضلی در خصوص شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی توسط محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز،  به عنوان دستاورد دیگر بیان کرد:
دریاچه اشباع از نمک آران و بیدگل کاشان اکوسیستم طبیعی است که چند سالیست مورد توجه محققان میکروبیولوژی قرا گرفته است. این اکوسیستم از نقطه نظر تنوع بالای گونه های مختلف میکروارگانیسمها حائز اهمیت می باشد.
وی افزود: دریاچه آران و بیدگل به دلیل شرایط سخت چون وجود نمک اشباع و درجه حرارت بالا، جایگاه اکولوژی بی نظیری برای جداسازی میکروارگانیسم های افراطی دوست محسوب می شود.  شرایط سخت حاکم بر این منطقه که مشابه با شرایط حاکم بر اغلب فرایندهای صنعتی می باشد می تواند منجر به تنوع میکروارگانیسم هایی شود که محصولات آنها در حوزه فناوری زیستی ارزشمند می باشند.
شاهزاده فاضلی خاطر نشان کرد: جنس باکتری شناسایی شده جنس جدیدی است که با نام علمی   Saliterribacillus persicus در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبیولوژی (IJSEM) منتشر گردید و به عنوان دومین جنس باکتری شناسایی شده از ایران به صورت بین المللی گزارش شد. این میکروارگانیسم به عنوان یک ذخیره ارزشمند هم اکنون در بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسیIBRC-M 10629  ثبت و نگهداری      شده  و قابل ارائه به محققان است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.