ارائه لایحه به مجلس برای تشکیل صندوق ویژه حمایت از ساخت داخل

۲۸ آبان ،

Amir Pourmand (11 of 21)-1.jpg

وزیر نفت از آمادگی و اراده وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل خبر داد و گفت: تلاش می کنیم صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران برای تجاری‌سازی فناوری‌های نوین صنعت نفت ایجاد شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رستم قاسمی در هشتمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل گفت: پیش‌نویس و بخشی از ساز و کار این صندوق در وزارت نفت تهیه شده ولی قرار است با نظرخواهی از دست‌اندرکاران این حوزه ارتقا پیدا کند.

وی همچنین از برنامه وزارت نفت برای ارائه یک لایحه به مجلس با هدف ایجاد این صندوق خبر داد و یادآور شد: این صندوق شامل هرگونه کمک مالی و فنی به سازندگان و پیمانکاران صنعت نفت می‌شود.

قاسمی با بیان این که نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد بها یک کالا را مواد اولیه آن تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: وقتی که ما به یک تولیدکننده ۱۰ درصد پیش‌پرداخت می‌دهیم، او مجبور است برای تامین باقی منابع مالی به بانک‌ها و موسسات مالی رجوع کند و بدیهی است که در ازای دریافت تسهیلات باید مبلغی را به عنوان بهره پرداخت کند.

وی ادامه داد: همین ‌موضوع سبب می‌شود تا کالا و تجهیزات ساخته شده اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نباشد.

به گفته او از سوی دیگر بعضی تولیدکنندگان به سبب ناتوانی در تامین به موقع منابع مالی یا در وقت‌بندی تحویل تجهیزات تاخیر دارند یا کار را بعد از گذشت چند سال تحویل نمی‌دهند.

وزیر نفت اضافه کرد: همه این‌ها درحالی است که شرکت‌های خارجی سازنده تجهیزات علاوه‌بر پیش‌پرداخت ۱۰ درصدی که از ما دریافت می‌کنند از منابع داخلی کشور خود نیز به صورت کمک‌های بلاعوض بهره‌ می‌گیرند.

قاسمی یکی از کارایی‌های صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی را پرداخت کمک‌های بلاعوض به آنها دانست و ادامه داد: وقتی یک پروژه تعریف می‌شود، روش‌های تامین منابع مالی آن نیز مشخص و هدف‌گذاری شده است؛ به این ترتیب اگر بتوانیم از منابع خود پروژه حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد به سازنده یا پیمانکار پیش‌پرداخت بدهیم، بخش بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف ‌شود.

واردات پمپ‌های خارجی حاوی مشابه داخلی ممنوع می‌شود

وزیر نفت ممنوعیت واردات آن دسته از پمپ‌هایی که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود دارد را یکی دیگر از اقدام های شایسته وزارت نفت برای حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی اعلام کرد و افزود: به زودی اسامی و قیمت پمپ‌های ساخت داخل اعلام و واردات نمونه خارجی آن‌ها ممنوع می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب همه شرکت‌های تابعه باید این دسته از پمپ‌ها را از سازندگان داخلی خریداری کنند مگر با مجوزهای خاص و توجیهات قابل قبول.

قاسمی درباره آن دسته از پمپ‌هایی که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود دارد نیز گفت: اگر نمونه‌ای از این پمپ‌ها در کشور ساخته شده باشد باید به شرکت‌های تابعه معرفی و همزمان با فرآیند بومی‌سازی در این شرکت‌ها به کارگرفته شود.

وی با بیان این که امیدواریم این دو گروه از پمپ‌ها با کیفیت، قیمت رقابتی و وقت مناسب در اختیار صنعت نفت قرار بگیرد، یادآور شد: صدور گواهی کیفیت برای این دسته از پمپ‌ها نیز به سبب حساسیت بالایی که به کارگیری آن‌ها در صنعت دارد، الزامی است.

به گفته او قرار شده پژوهشگاه صنعت نفت با تجهیز یک آزمایشگاه مرجع به صدور گواهی کیفیت این تجهیزات نظارت داشته باشد.

به گزارش تفسیری شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، وزیر نفت با تاکید بر این که نیاز صنعت نفت به پمپ‌های داخل‌چاهی درحال رشد است، گفت: اگر همه شرکت‌های پمپ‌ساز دراین عرصه فعال شوند باز هم جای کار وجود دارد.

وی سبب این رشد تقاضا را رسیدن عمر میادین به نیمه و کاربرد بسیار بسیار پمپ‌های داخل‌چاهی برای ازدیادبرداشت از مخازن اعلام کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.