ارائه یک شیوه درمانی جدید برای کاهش آسیب‌های سکته مغزی

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ در این شیوه، محققان ترکیبی جدید را طراحی کرده اند که می تواند خونریزی مغزی را متوقف کرده و از سلولهای مغز در برابر آسیب های بیشتر طی ساعات اولیه پس از سکته محافظت کند.

ساعات اولیه پس از سکته مغزی زمان بسیار مهمی برای نجات قربانیان از بروز آسیب های مغزی جبران ناپذیر ناشی از خونریزی است. در این مواقع از درمانی موسوم به (tissue plasminogen activator (tPA استفاده می شود.

 

این در حالی است که درمان های تزریقی را فقط می توان برای رایج ترین شکل سکته مغزی استفاده کرد که در آن لخته های خونی مانع از خون رسانی به مغز می شوند که به سکته مغزی ناشی از کم خونی مغزی یا ایسکمی معروف است.

 

دکتر زونگ گو استادیار پاتولوژی و علوم تشریح دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری و مجری این طرح گفت: برای قربانیان سکته مغزی زمان حکم مرگ یا زندگی را دارد. در حالی که هنوز در فاز تحقیقات این نوع ترکیب هستیم اما معتقدیم در آینده می توان با همراهی این شیوه درمانی با شیوه رایج tPA طی ساعات اولیه سکته، مانع از آسیب دیدگی زیاد قربانیان شد.

 

ترکیب این دو شیوه که در حال مطالعه هستند برای افراد مبتلا به خونزیری مغزی که نوع کمتر رایج سکته مغزی است، نیز قابل استفاده است.

 

این ترکیب، طبقه ای از مهار کننده های انتخابی گلاتیناز است که بر آنزیم MMP-9 تاثیر می گذارد.

 

آنزیم MMP-9 بخشی از گروه ۲۰ آنزیمه است که در بسیاری از رویدادای پاتولوژیکپس از سکته، آسیب های مغزی یا دیگر رویدادهای تحلیل عصبی در مغز نقش دارد.ژ

 

این پژوهشگران در سال ۲۰۰۵ دریافتند آنزیم MMP-9 هدف مناسبی برای ارائه داروها برای بیماران مبتلا به سکته مغزی است.

 

آنزیم MMP-9 نقش مهمی را در ساختار رگهای خونی در مغز ایفا می کند و برای تعاملات بین سلول ها در زمان رشد و شکل گیری بافت ضروری است. اما فعالیت این آنزیم ها به طور غیرقابل تنظیمی در بیماری های عصب شناختی و سکته مغزی نقش دارند.

 

اکنون محققان می گویند این ترکیب شیوه مطلوبی را برای نجات رگهای خونی از تاثیرات صدمه بار MMP-9 ، ارائه و همزمان از سلول های عصبی محافظت می کند. آنها این ترکیب را با موفقیت بر روی موش ها آزمایش کردند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.