ارائه ۴۰۰ چکیده مقاله به نخستین کنفرانس علمی عدم تعهد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر رضایی دبیر نخستین کنفرانس علمی بین المللی جنبش عدم تعهد در مراسم افتتاح این کنفرانس که صبح امروز در سالن همایش های رایزن برگزار شد، گفت: جنبش عدم تعهد به عنوان یک تشکل مهم بین المللی تاثیرگذار در روند تحولات جهان از همان ابتدای پای گیری در سال ۱۹۶۱ با هدف پایان دادن به دوران استعمار و اعلام مخالفت با پذیرش سلطه قدرت های بزرگ شروع به کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه جنبش عدم تعهد در نتیجه فضای دو قطبی بین غرب و شرق و با هدف وحدت میان کشورهای مستقل تشکیل شد، گفت: از این رو کمیته علمی در تولید محتوای معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در راستای اهداف جنبش و گردهمایی آتی آن در شهریور ماه نخستین کنفرانس هم اندیشی علمی را با محوریت جنبش عدم تعهد و با حضور محققان، دانشگاهیان و پژوهشگران برگزار می کنند.

رضایی افزود: این شورا با تشکیل جلسات با حضور اندیشمندان حوزه مختلف ۵ حوزه برای فعالیت علمی کنفرانس از جمله علوم سیاسی، روابط بین الملل، تحولات جهانی، اقتصاد و توسعه، فرهنگ، جامعه و تمدن، تشکل های مردم نهاد و سازمان های بین المللی و رسانه و ارتباطات جمعی را انتخاب کرده اند.

به گفته رضایی این کنفرانس دارای بیش از ۱۲۰ نفر اعضای هیات علمی از اساتید برجسته دانشگاه است و تا کنون ۴۰۰ چکیده مقاله به کمیته ها ارسال شده که از این میان ۴۶ مقاله برای ارائه شفاهی و ۸۱ مقاله برای ارائه به صورت پوستر و ۳ پنل در طول امروز و فردا پذیرفته شده است.

همچنین در ادامه این نشست محمد شیخان قائم مقام شورای سیاستگذاری کنفرانس نیز گفت: در پانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در شرم الشیخ مصر به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران میزبانی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران به تصویب اکثریت اعضای جنبش رسید و مقرر شد جمهوری اسلامی ایران از سال تا ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را به عهده بگیرد.

وی افزود: یکی از مواردی که در بسترسازی شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد مورد نظر دست اندرکاران قرار گرفت غنابخشی و تقویت ظرفیت های فکری این اجلاس بود که اقدامات متعددی در این زمینه انجام گرفت و در این راستا نیز کنفرانس علمی همایش برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: پژوهش یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و استقرار هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است.

به گفته شیخان بدیهی است تا زمانی که انسانهای صالح مدیریت یک جامعه را بر عهده داشته باشند از تبعیض، نابسامانی، جنگ، تحقیر، اشغالگری و پایمال شدن کرامات انسانی خبری نخواهد بود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تحقیقات و مطالعات جامعی که از سوی دانشمندان و پژوهشگران علوم سیاسی در ارتباط با جنبش عدم تعهد در این کنفرانس ارائه می شود به افق های تازه ای در زمینه سیاست جهانی دست یابیم و سازوکارهای نوینی را در طراحی عملیاتی مدیریت جهانی شاهد باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: سران جنبش عدم تعهد می توانند نقطه عظیمت مناسبی به سوی مدیریت جهانی باشد و شایسته است تمامی قابلیت های ساختاری و ظرفیت های بازمهندسی آن در پرتو نگاهی علمی شناسایی شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.