ارایه سیستم رسمی‌‌سازی مکالمات محاوره‌ای

۰۱ تیرماه ۱۳،

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر سیستمی را عرضه کردند که قادر است گفتار محاوره‌ای را به گفتار رسمی تبدیل کند که در تلفن به عنوان منشی تلفنی قابل استفاده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حسینی- مجری طرح با اشاره به تفاوت‌های زیان محاوره‌ای با زبان گفتار رسمی، گفت: در حال حاضر بیشتر کوشش های انجام گرفته در زبان فارسی در زمینه بازشناسی گفتار رسمی –گفتاری که در آن شخص کلمات را به صورت کامل و فرم رسمی آن بیان می کند (همچون گویندگان خبرها) صورت پذیرفته است، حال آنکه گفتار روزمره مردم عموما به شکل محاوره‌ای انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه بازشناسی گفتار محاوره‌ای در کاربردهای ارتباط انسان و ماشین همچون منشی تلفنی از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در این راستا پروژه تحقیقاتی با عنوان “بازشناسی گفتار فی‌البداهه-محاوره‌ای و تبدیل آن به گفتار رسمی” در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی کردیم.
حسینی با تاکید بر اینکه این پروژه نوع خاصی از ترجمه گفتار به گفتار است دربارهٔ جزئیات این طرح توضیح داد: این پروژه را می‌توان به سه بخش عمده بازشناسی گفتار محاوره‌ای، تشخیص کلمات تغییر یافته در هنگام بیان به صورت محاوره‌ای و یافتن معادل رسمی آنها و اصلاح بخش‌های تغییر یافته تفکیک کرد.
مجری طرح با اشاره به قابلیت‌های این سیستم، یادآور شد: این سیستم گفتار محاوره‌ای ورودی را به صورت اصلاح شده در قالب گفتار رسمی ارائه دهد.
حسینی به بیان دقت این سیستم پرداخت و اضافه کرد: این سیستم در سطح بازشناسی “واج” ها ۷۰ درصد و در سطح بازشناسی کلمه با فرهنگ لغت محدود تا ۸۰ درصد دقت دارد.
وی با بیان اینکه این سیستم به ویژه بخش بازشناسی گفتار محاوره ای آن در تعامل میان انسان و ماشین بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: از این پروژه می‌توان در سیستم‌های منشی تلفنی و کاربردهای مشابه برای بالابردن کارایی استفاده کرد.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.