ارتباط استرس مادران و ابتلا به بیماری دیابت در کودکان

۳۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز: محققین سوئدی معتقدند در فرزندان مادرانی که دچار استرس شدیدی می باشند و زندگی پر از استرس و هیاهویی دارند. خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع اول بیشتر است و آنها مستعد پذیرش چنین بیماری می باشند.
زمانی که سیستم ایمنی دچار حمله های نادرست می گردد و تولید انسولین توسط سلول های بتاپانکراس دچار اشکال می گردد، بیماری دیابت نوع (۱) ایجاد می گردد. مطالعه بر روی ۶ هزار کودک و خانواده هایشان نشان داد که در آن دسته از کودکانی که مادرانشان تجربه خشم و خشونت خانوادگی و طلاق دارند، خطر ابتلا به بیماری دیابت بیشتر است و از ۲‎/۵ سالگی آغاز می گردد.
چگونه استرس مادر سبب چنین چیزی می گردد؟
وقتی مادر دچار استرس می گردد این استرس به کودکش نیز منتقل می گردد و سطح هورمون استرس کورتیزول در بدنش بالا می رود که این حالت می تواند در مقابل انسولین مقاومت ایجاد کند.
وجود دیابت نوع یک در یک خانواده می تواند سن بارداری را افزایش دهد، سبب عدم بارداری در سنین پایین شود، عفونت های دوران کودکی را ایجاد کند و سبب افزایش وزن کودک شود. بنابراین استرس «فیزیولوژیکی» به عنوان یک مکانیزم سریع در پشت عوامل ابتلا به دیابت سبب بیماری دیابت در اوایل زندگی و کودکی می گردد. بنابراین به مادران پیشنهاد می گردد که از بروز استرس منفی در کودکان جلوگیری به عمل بیاورید و سعی کنید استرس کودکان را کاهش دهید و چنانچه به تنهایی قادر به انجام این کار نبودید می توانید کودکان خود را به مراکزی ببرید که با آنها در این مورد صحبت کنند و روی ذهن آنها کار کنند.
منبع: روزنامه ایران

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.