ارتباط تصنعی اصلاح‌طلبان با دولت یازدهم برای گذار از یک مقطع است/مدیریت صحنه شیوه اصلاح طلبان در پوشاندن اختلافات داخلی

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

یک فعال سیاسی گفت: اصرار‌های پی در پی و صرف مبنی بر “همسویی و همگرایی با دولت روحانی از سوی طیف اصلاحات” خود بهترین دلیل است برای اینکه جریان اصلاحات با دولت و شخص “دکتر روحانی” رابطه تنگاتنگ و واقعی ندارند، بلکه این ارتباط تصنعی برای گذار از مقطعی به مقطع دیگر است.

“مهدی فضائلی” در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر اصلاح‌طلبان با مفهوم “مصادره کردن دولت یازدهم به نفع خود” اظهار داشت: رابطه جریان اصلاحات با رئیس دولت یازدهم یکی از مباحث مهم سیاست داخلی کشور است که از مقطع انتخابات به نوعی آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: در جریان انتخابات زمانی که اصلاح‌طلبان متوجه شدند، نامزد اصلاح‌طلب آنان(عارف) پایگاه و رای لازم را ندارد، درصدد برآمدند تا از درخواست‌های حداکثری خود عدول کرده و با نامزدی که به نوعی فکر می‌کردند به جریان آن‌ها نزدیکتر است ائتلافی را شکل دهند و در حقیقت به بخش کمتری از مطالبات خود رضایت دهند.
 
این فعال سیاسی با اشاره به انتخاب “دکتر روحانی” در انتخابات سال گذشته، افزود: اصلاح‌طلبان در میان نامزدها “دکتر روحانی” را مناسب تشخیص دادند، به همین دلیل سعی در نزدیکی و قرابت با وی شدند نه به این واسطه که ایشان را قبول دارند بلکه چاره‌ای جز این انتخاب نداشتند.
 
فضائلی با تاکید بر اینکه روحانی تاکنون خود را یک نیروی اصلاح‌طلب معرفی نکرده است، گفت: خواستگاه سنتی دکتر روحانی “جامعه روحانیت مبارز” که به نیروهای اصولگرا منتسب بوده است، می‌رسد به همین جهت ریش‌سفیدان و عناصر اصلی پشت صحنه جریان اصلاحات روحانی را از خودشان نمی‌دانستند، نمی‌دانند، حتی اعتمادلازم را به وی نداشتند و در آن مقطع علی‌رغم اینکه می‌دیدند شرایط برای جریان اصلاحات و نامزد آن مناسب نیست به سختی رضایت دادند که به روحانی نزدیک شوند؛ آنان “دکتر روحانی”را متعلق به جریان مقابل خود می‌دانستند.
 
این فعال رسانه‌ای به مصاحبه‌های متعددی از چهره‌های شاخص اصلاحات منتسب به جریان تندرو، اشاره کرد و گفت: این جریان افراطی بر همسویی و رابطه خوب خود بر دولت اصرار دارند؛ حتی ما شاهدیم که در مواقعی به دولت کمک کرده و یا از آن حمایت می‌کنند؛ در بعضی تعابیر نیز انتقادهای خود را به صورت داخلی و غیر علنی انجام می‌دهند.

فضائلی تصریح کرد: اصرار‌های پی در پی و صرف مبنی بر “همسویی و همگرایی با دولت روحانی از سوی طیف اصلاحات” خود بهترین دلیل است برای اینکه جریان اصلاحات با دولت و شخص “دکتر روحانی” رابطه تنگاتنگ و واقعی ندارند، بلکه این ارتباط تصنعی برای گذار از مقطعی به مقطع دیگر است.
 
فضائلی با تاکید براینکه جریان اصلاحات بر حوزه سیاست داخلی دولت یازدهم نقد داشته و گاهی این دولت را در این امر ناتوان ارزیابی می‌کند، افزود: آن‌ها حتی در مصاحبه‌ها نیز توانایی فرار از این اظهارات ندارند، آن‌ها اشکال و ایرادات خود در آن بخش را به دولت روحانی منتسب می‌دانند، همچنین اخباری که از محافل داخلی جریان اصلاحات بیرون می‌آید، نشان می‌دهد که آنان همواره در حال تذکر دادن به یکدیگر هستند.
 
وی بیان داشت: اصلاح‌طلبان برای اینکه اختلافات داخلی خود را علنی و برجسته نکرده و در واقع به نوعی صحنه را مدیریت کنند به یکدیگر تذکر می‌دهند که مراقب باشند و این نشان دهنده این است که ارتباط اصلاح‌طلبان با “دکتر روحانی” اصیل و واقعی نیست بلکه ساختگی و مدیریت شده است.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در طول این مدت مصادیق زیادی بوده است که نشان می‌دهد جریان اصلاحات حاضر به پرداخت هزینه‌ای برای دولت روحانی نبوده بلکه به عکس از فواید آن استفاده می‌کند، به عبارتی دیگر نگاهی که جریان اصلاحات به روحانی دارد به عنوان یک دوره گذار و موقتی است به این جهت که بستر و شرایطی برای حضور مجدد آن‌ها در صحنه باشد؛ این جریان خود را دارای گفتمان و پایگاه اجتماعی می‌داند اما هیچ‌کدام از آن‌ها را برای “دکتر روحانی” قائل نیست.

فضائلی در پایان به نقش بعضی از چهره‌های اصولگرا در موفقیت دکتر روحانی اشاره و خاطرنشان کرد: نقش جناح اصولگرا بسیار بیشتر از همه جریان اصلاح‌طلب در پیروزی دکتر روحانی است؛ شاید یکی از مهمترین چهره‌ها را بتوان “ناطق نوری” اسم برد که نقش مهمی در پشت صحنه دکتر روحانی بازی کرد؛ وی به اندازه تمام جریان اصلاحات در موفقیت وی نقش داشت، بنابراین اینکه جریان اصلاحات بخواهد موفقیت روحانی را به پای خود بگذارد خلاف‌گویی و بزرگنمایی است، البته شاید جریان اصولگرا در جریان اتفاقات پشت صحنه رای آوری روحانی نباشد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.