ارتباط مستقیم سرطان های ریه، مری، حنجره و مثانه با دخانیات

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

استعمال دخانیات با ابتلا به سرطان‌های ریه، مری، حنجره و مثانه ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش تفسیری گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر عبدالحسین طلایی‌زاده ، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت:  استعمال سیگار مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان‌های ریه، حنجره و مری است و ترک سیگار، اولین روش برای پیشگیری از سرطان است.

دکتر عبدالحسین طلایی‌زاده افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد ابتلا به سرطان ریه به دلیل استعمال سیگار ایجاد می‌شوند؛ همچنین مصرف مشروبات الکلی به همراه استعمال سیگار نیز اثرات سوء آن را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.

 طلایی‌زاده تصریح کرد: شیوع سرطان ریه در مقایسه با سرطان‌های سینه و معده کمتر است، با این وجود این نوع سرطان خطرناک‌ترین و مرگ‌آورترین نوع سرطان است. در سرطان ریه فرد در مراحل انتهایی بیماری خود، متوجه عوارض آن می‌شود و اشخاص سیگاری به دلیل اینکه معمولا سرفه می‌کنند، این علامت را ناشی از دود سیگار می‌دانند و حتی اگر سرفه‌ها ناشی از ابتلا به سرطان باشد، به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: سرطان مثانه نیز یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در استان خوزستان است و استعمال سیگار به صورت مستقیم با این نوع سرطان ارتباط دارد. همچنین عامل ۶۰ درصد موارد ابتلا به سرطان‌های مری و حفره دهان نیز استعمال سیگار است.

 وی ادامه داد: دود سیگار تنها برای خود فرد سیگاری مضر نیست و اطرافیان فرد سیگاری نیز آسیب می‌بینند، به همین دلیل موضوع مقابله با سیگار در جامعه باید به صورت ریشه‌ای حل شود و انجام کارهایی مانند نصب تصاویر خاص بر روی جلد سیگار نمی‌تواند زیاد موثر باشد. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.