ارتقای کیفیت برنامه‌های درسی،‌مهمترین سیاست آموزش عالی

۱۴اردیبهشت،

مدیر کل دفتر پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:با توجه به سیر نزولی جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال از سال ۸۹ به بعد مهمترین سیاست آموزش عالی کشور ارتقای کیفیت و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سعید قدیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۸۹ سیر نزولی جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال در سیاست گذاری‌های آموزش عالی اثر گذار بود، افزود: قبل از سال ۱۳۸۹ به مدت حداقل ۶۰ سال قبل‌، همواره در تقاضای اجتماعی ورود به دانشگاه بیشتر از ظرفیت صندلی‌ها ما بود؛ از سال ۸۹ به بعد ما شاهد رشد نزولی جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال که نوعا این گروه سنی وارد دانشگاه می‌َشود این دغدغه برای اولین بار مرتفع شد.

وی ادامه داد: ما به شرایطی می‌رسیم که صندلی‌هایمان در بسیاری از موارد (در ۸۵ درصد موارد) بیشتر از تقاضا است؛ برای اولین بار سیاست توسعه کمی که حداقل ۳۳ سال بعد از انقلاب مهمترین سیاست توسعه در آموزش عالی بوده است جای خودش را به سیاست ارتقای کیفیت و پاسخگویی به نیاز جامعه داده است.
 
* تشکیل بیش از ۸۵ ک میته تخصصی در آموزش عالی
 مدیر کل دفتر پشتیبانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: از این رو ۱۲/۸/۸۹ شورای برنامه ریزی اقدام به تشکیل کمیته‌هایی ناظر به نیازها و اولویت‌های کشور براساس اسناد بالا دستی می‌کند تا امروز بیش از ۸۵ کمیته تخصصی در آموزش عالی شکل گرفته است که وظیفه آن‌ها براساس برنامه توسعه و نقشه جامع علمی مشخص شده است.
 
قدیمی در ادامه افزود: حوزه تخصصی خودشان را وضع مورد یعنی تعداد دانشجو، مقاطع تحصیلی‌، پراکندگی آن‌ها در کشور نیاز سنجی آموزش عالی کشور، برنامه‌ها و سرفصل‌ها را شناسایی کنند و لذا اولین وظیفه تمام این کمیته‌ها تهیه دقیق وضع کمی موجود در کشور در حوزه‌های تخصصی است.
 
*تهیه و تنظیم برنامه پنج ساله توسط کمیته‌های تخصصی
دکتر قدیمی در ادامه گفت: علوم پایه در حوزه‌های شیمی، ریاضی، فیزیک، علوم زیستی و علوم زمین این کار را انجام داد و در همایش سال ۹۰ برگزار شد براساس تکالیف نقش جامع علمی کشور برنامه‌های پنجم و تمام اسناد بالا دستی که تمام این کمیته‌ها موظف به تهیه و تنظیم برنامه‌های پنج ساله شدند.

* بازنگری و بروز رسانی برنامه‌های درسی
مدیر کل دفتر پشتیبانی وزارت  علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ارتقای کیفیت و پاسخگویی به نیاز جامعه حوزه‌هایی همچون علوم انسانی، علوم دریایی و انرژی مورد توجه و اولویت کمیته‌های تخصصی قرارگرفته است گفت: مهمترین اقدامی که در این برنامه‌ها مکلف بودند که کمیته‌های تخصصی انجام دهند بازنگری برنامه‌های درسی است؛ ما متوجه شدیم که برنامه‌های موجود ما بیش از دو دهه مورد بازنگری قرار نگرفته است؛ لذا مهمترین تکلیف این حوزه ما بروز رسانی برنامه‌های درسی است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.