ارتقای نماد ایران خودرو به بازار اول بورس

سه شنبه ۲۳ خرداد – ۱۱:۲۸:۲۶ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- به موجب مصوبه پنجاه و دومین نشست هیات پذیرش اوراق بهادار و در راستای اجرای ماده ۱۲ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، نماد ایران خودرو در بورس تهران از بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول ارتقا یافت.     
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، علی مهری معاونت اقتصادی ایران خودرو با بیان این مطلب، اظهار داشت: این رویداد به مفهوم کاهش ریسک مالی سهام شرکت برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه است و در این راستا تداوم رشد ایران خودرو در حوزه های مختلف عملیاتی و بازار، امید به ارتقای جایگاه شرکت به مراتب بالاتر را بیشتر می کند.
وی افزود: نماد معاملاتی سهام ایران خودرو در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به دلیل عدم تحقق شاخص های مورد نظر هیات پذیرش اوراق بهادار از قبیل نسبت مالکانه، عدم زیان انباشته و امتیاز اطلاع رسانی به موقع و معتبر به بازار سرمایه تنزل یافت، اما با تدوین راهبردها و اجرای برنامه های جدید در  حوزه های تولید، فروش، مالی و اصلاح ساختار اقتصادی از سال ۱۳۸۸ و نتایج حاصل در سال های بعد، این وضعیت شروع به تغییر کرد.
مهری انعکاس عملکرد شرکت در صورت های مالی سال ۱۳۸۹، پذیرش و تصویب طرح افزایش سرمایه سه مرحله ای توسط سهامداران از مبلغ ۶٫۳۰۰ میلیارد ریال به ۱۵٫۳۸۴ میلیارد ریال معادل بیش از ۱۴۴ درصد سرمایه قبلی و اجرای مرحله اول آن در سال ۱۳۹۰ را از جمله عوامل مهم در بهبود شاخص های مورد نظر سازمان بورس ذکر کرد.
معاون اقتصادی ایران خودرو افزود: در نتیجه تعامل مناسب با سازمان بورس، حضور در جلسات مشترک و ارائه اسناد واطلاعات و متعاقب آن پیگیری های اداری و مذاکرات منظم با مدیریت بورس منجر به ارائه تصویری شفاف از وضعیت ایران خودرو و ترسیم چشم انداز اقدامات آینده آن شد که این موضوع به بررسی دوباره جایگاه نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو در جلسه ۳۱ اردیبهشت هیئت پذیرش اوراق بهادار منجر شد.
وی تصریح کرد: در جلسه مذکور گزارش معاونت اقتصادی ایران خودرو ارایه شد و هیات پذیرش به اتفاق آرا، به ارتقای جایگاه نماد معاملاتی سهام شرکت از بازار دوم به بازار اول رای داد.
مهری یادآور شد: سهام شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۶ و قبل از آن در تابلو فرعی بازار اول بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می گرفت؛ اما به دلیل از دست دادن حداقل شاخص های مورد نظر هیئت پذیرش، شرکت از اردیبهشت سال ۱۳۸۷ شرایط حضور در بازار اول را از دست داد و معاملات سهام ایران خودرو منوط به احراز شرایط، به بازار دوم انتقال یافت.
شایان ذکر است، هیات پذیرش اوراق بهادار با ریاست دبیر کل سازمان بورس و اوراق بهادار اردیبهشت هر سال تشکیل جلسه داده و نسبت به بررسی رفتار و تطبیق عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با قوانین و دستورالعمل های حاکم بر بازار سرمایه اقدام و متناسب با آن نسبت به اتخاذ تصمیم درخصوص تداوم یا لغو معاملات سهام شرکت های حاضر در بورس یا ارتقا و تنزل نماد معاملاتی سهام آنان اقدام می کند. معاملات سهام شرکت ها نیز در دو بازار اول و دوم انجام می گیرد که بازار اول دارای دو تابلوی اصلی و فرعی و بازار دوم فقط دارای یک تابلو معاملات سهام است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۲۱۱۲۸۲۶۳۲۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.