ارتقای کیفی کتابداری، در گرو تغییر نگاه به این رشته علمی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، غلامرضا فدایی اعرابی روز جمعه در نشست ‘کتابداری و اطلاع رسانی’ در محل ‘کارنامه نشر’ نمایشگاه بین الملی کتاب تهران افزود: در این نکته شکی وجود ندارد که انسان همواره در هر زمانی به مقوله اطلاعات و بازیابی دانش خود جهت حرکت رو به جلو نیاز دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه به ‘کتابداری’ و مقوله اطلاع رسانی در کشور ما حتی در نگاه آکادمیک نیز به چشم یک حرفه صرف نگریسته می شود، در حالی که ‘کتابداری’ در تمام جهان پیش از هر چیزی یک علم به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشکده اطلاع رسانی دانشگاه تهران ادامه داد: بازیابی اطلاعات علمی و دانش موجود در جهان از مهمترین ضروریات زندگی افراد بشر است که بر اساس آنها این افراد می توانند مسیر زندگی خود را به سمت تعالی پیش ببرند.

فدایی ادامه داد:همچنان که بدن انسان به هنگام گرسنگی به غذا نیاز دارد، زندگی انسان ها نیز برای رشد و بقا به دانش و علم نیازمند است که کتابدار و اطلاع رسان این ماده اولیه برای بقای زندگی بشری را در اختیار آنها قرار می دهد.

فدایی اعرابی وجود موتورهای جستجو و مساله اطلاع رسانی همراه با فناوری را مانعی در راه رشد کتابداری در جهان ندانست و گفت: اینترنت و موتورهای جستجو تنها از نظر کمی و تعداد داده های اطلاعاتی مورد جستجو کاربری دارند اما اینکه چه نوع و چه میزان از اطلاعات مورد نیاز یک انسان است تنها از شخص کتابدار بر می آید.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا جمالی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی نیز گفت: ضرورت جستجوی عموم مفاهیم مورد نیاز انسان برای هر فردی قابل درک نیست و این نیاز را نمی توان با نیاز انسان به غذا و آب برای رفع تشنگی مقایسه کرد.

وی ادامه داد: اما در این اصل نیز هیچ شکی وجود ندارد که با وجود رشد و توسعه سریع فناوری، ابزارهای دیجیتال امروز می توانند یاریگر انسان باشند و اینجاست که اگر کتابداری و اطلاع رسانی داعیه یک حرکت علمی را داردی، باید تلاش کند تا این تکنولوژی را به نحوی در اختیار رشد و توسعه خود قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: برخلاف تصور رایج که اینترنت و رشد فناوری نیاز انسان به کتابدار و اطلاع رسان را از بین برده باید گفت اتفاقا این نیاز افزایش نیز پیدا کرده است.

فدایی گفت: وقتی دامنه رشد با چنان سرعتی پیش می رود که بسیاری از افراد بشر حتی اطلاعی از رشد علم و فن آوری در زمانه هم عصر خود ندارد، این رسالت بزرگ را باید شخص کتابدار و اطلاع رسان بر عهده گیرد.

وی ادامه داد: بخش اعظم کار دستگاه های دیجیتال و موتورهای جستجو تنها ردیف کردن اطلاعات است اما نحوه مدیریت این اطلاعات و تزریق آن به مخاطبان بر حسب نیازشان وظیفه کتابدار است و این امکان را یک دستگاه غیر زنده و بدون تفکر انسانی نمی تواند انجام دهد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) بر پاست.

فراهنگ** ۹۲۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۲۶۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.