اردبیل ، آمیزه ای از شگفتی های طبیعی زیبا و یادمان های کهن

فاصله هوایی شهر ساحلی آستارا در منتهی الیه کرانه های جنوب غربی دریای خزر با شهر اردبیل شاید کمتر از ۴۰ کیلومتر باشد ولی هرقدر از این پیچ و خم ها به سوی فلات اردبیل بالا می آیی خنکی هوا جسم و روح آدمی را بیشتر نوازش می دهد.

سرسبزی و زیبایی های مراتع و جنگل های انبوه واقع در کوه های بلند و دره های عمیق منطقه ‘حیران ‘ هر نقاش و هنرمندی را در هنرنمایی آفریننده هستی حیران می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اردبیل که به دیار سرما ، سبلان و شیخ صفی شهرت دارد و مرکز آن یعنی شهر اردبیل از گذشته های دور به دارالارشاد ، دارالامان ، دارالایمان و دارالعرفان شهرت یافته ، مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و یادمان های تاریخی را به عنوان جاذبه های سیاحتی در خود جای داده است.

هر چند شهرت دیرینه ی اردبیل به داشتن هوای خنک عامل مهمی است که هزاران نفر از ساکنان ایران را در تابستان ها به این دیار روانه می کند ولی استان اردبیل به عنوان مجموعه ای از شگفتی های طبیعی و یادمان های تاریخی جاذبه های کمتر شناخته شده فراوانی را در زمینه گردشگری دارد.

در فصل گرما گردشگران فراوانی به اردبیل می آیند که شاید بیشتر آنان همانند برخی از ساکنان منطقه فقط با آب های معدنی شهر سیاحتی ‘سرعین ‘ آشنا باشند.

از برف و سرمای یخچال های کناره های دریاچه کوه ۴۸۱۱ متری ‘سبلان ‘ تا منطقه جنگلی ‘فندقلو’ و ‘مشه سوئی ‘ در نمین ، جالیزهای ‘پارس آباد’ گرمسیر ، باغها و کوهسارهای خلخال ، آبگرم زیبای ‘سردابه ‘ در اردبیل تفرجگاه ‘آخارباخار’ در ‘هیر’ ، دریاچه طبیعی ‘نئور’ در کوه ‘باغرو’ ، ‘بابا داوود’ در روستای ‘عنبران ‘ ، ‘ قوتورسویی ‘ در روستای ‘آقچای علیا ‘ در منطقه ‘یورتچی ‘ ، آب معدنی سرد ‘جناغا’ در روستای ‘ایردموسی ‘ ، آبگرم ‘برجلو’ در ‘نیر’ و دهها جاذبه شگفت انگیز طبیعی ، این استان را به عنوان مجموعه ای از پدیده های گوناگون و متنوع طبیعی مطرح می کند.

در تابستان که ساکنان بیشتر نقاط سرزمین پهناور ایران از گرما کلافه شده اند هوای اردبیل خنک بوده و هر از چند گاهی حرکت ابرهای کم ارتفاع موسوم به مه در آسمان ، چهره دلپذیری به این منطقه می بخشد.

به غیر از شهرستانهای بیله سوار و پارس آباد که به لحاظ قرار داشتن در منطقه جلگه ای که زمینهای پست آن با شیب ملایمی به رودخانه مرزی ارس منتهی می شود بقیه نقاط استان به ویژه شهرستان های اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در روزهای تابستان از هوای خنک برخوردار هستند.

هواشناسان و اقلیم شناسان می گویند: نفوذ جریان های پرفشار جوی در این فصل از عرض های شمالی ، فعالیت توده هوای جنب حاره ای و کم فشار فصلی و گسترش آن را به استان اردبیل ناممکن می کند که اگر از عامل ارتفاع بگذریم این موضوع یکی از علل مهم خنکی هوای منطقه اردبیل محسوب می شود.

هوای اردبیل در گرمترین روزهای تابستان خیلی به ندرت از ۳۰ درجه ی سانتیگراد بالای صفر فراتر می رود و حتی در بعضی نقاط کوهستانی و گردشگری استان بیشینه ی دمای هوا اغلب ۱۹ درجه ی سلسیوس (سانتی گراد) بالای صفر است.

در حالی که در دهه پایانی خرداد ماه ساکنان اکثر نقاط سرزمین پهناور ایران از گرمای هوا رنج می برند هوای خنک و دل انگیزی بر گستره استان اردبیل به خصوص شهرستانهای سردسیر آن از جمله اردبیل حاکم شده است.

رییس اداره ی پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اردبیل می گوید: تجزیه و تحلیل نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره ای هواشناسی نشان دهنده ی نفوذ جریان هوای خنک از عرض های شمالی به منطقه است که با شرایط کم و بیش ناپایدار سطوح میانی جو همراهی دارد.

علی دولتی مهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این هوای خنک تا فردا (دوشنبه) در استان اردبیل ماندگار است و تا پایان هفته نیز آسمان منطقه صاف گاهی به خصوص در ساعات عصر در نقاطی از این استان به ویژه در بلندی ها تراکم ابر و احتمال وقوع رگبار پراکنده و استقرار هوای مه آلود انتظار می رود.

ساکنان شهر اردبیل همچنین خنک ترین ساعات سحرگاه یکشنبه را با هوای ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر سپری کردند.

از ساعات پایانی دیروز در حالیکه آسمان اردبیل آفتابی بود باد خنکی از جانب شمال شرق وزیدن گرفت و به دنبال آن توده هایی از ابرهای کم ارتفاع از کرانه های شرقی آسمان پدیدار و در منتهی الیه کرانه های غربی در دامنه های کوه افسانه ای ۴۸۱۱ متری سبلان متراکم شدند.

از ظهر امروز (یکشنبه) از میزان ابرناکی آسمان اردبیل کاسته شده و دمای هوای شهر اردبیل در حالیکه آفتاب عصر بهاری بر فضای این دشت پرتو افشانی می کند ۲۳ درجه سانتی گراد بالای صفر است و وزش باد خنک از جانب شمال شرقی بر لطافت هوا می افزاید.

بوی شالیزارهای گیلان به واسطه این جریان هوا همچون اکثر روزهای تابستان در شهرهای اردبیل و نمین به مشام می رسد و دامنه آن گاهی تا شهرستان نیر در منتهی الیه غرب استان اردبیل نیز گسترش می یابد.

در سکوت آرامش بخش تفرجگاه های بکر استان اردبیل فقط آواز پرندگان خوش الحان بر شاخه درختان و شرشر جویبارها در ژرفای دره ها است که روح تازه ای بر جسم انسان های خسته از زندگی پرهیاهوی شهری و ماشینی می دمد.

از خواص درمانی چشمه های آب معدنی گرم و سرد در استان اردبیل که صرف نظر کنیم ، برای افرادی که التیام دردهای جسمی و روحی را از طبیعت جستجو می کنند برای ساعاتی جدا شدن از زندگی روزمره و قرار گرفتن در محیط طبیعی این سرزمین شگفت انگیز بسیار موثر خواهد بود.

شهر سرعین که در ۲۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و در دامنه ی کوه ۴۸۱۱ متری سبلان واقع است یکی از نقاط بسیار مهم سیاحتی این استان و نیز یکی از ۱۰ مرکز مهم گردشگری در ایران محسوب می شود.

استخرهایی که گرمای آبهای پرخاصیت آنها در پوست و استخوان نفوذ کرده و با خروج از این استخرها هوای سرد و پاک حاکم بر محیط ، خستگی و ناراحتی ها را از جسم و روان انسان دور می کند.

کوه سبلان به عنوان دومین قله مرتفع ایران پس از دماوند به فاصله مستقیم هوایی در ۴۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد و از این شهر چون عقابی به نظر می رسد که بال های خود را به طرفین گسترانیده است و اصلی ترین قله ی کوه یعنی سلطان ساوالان به ارتفاع ۴۸۱۱ متر از سطح دریاهای آزاد ، مانند سر عقاب مشاهده می شود.

ده ها دره ی عمیق در سبلان وجود دارند که تماشای آن ها از ستیغ کوههای اطراف ، چشم ها را خیره می کند که از آن جمله می توان به شیروان ، داش ، ساری ، ایران و آلوارس اشاره کرد.

گردنه هایی به نامهای هزار میخ ، صایین و ییلی در لابه لای این کوه به همراه بیشه زارها و رودهای پر آب مناظر وصف ناپذیری هستند که نقاش ماهر طبیعت به اذن خالق هستی در سبلان ترسیم کرده است.

بر روی دهانه ی آتشفشان خاموش سبلان دریاچه زیبایی به عمق تقریبی ۵۰ متر و قطر ۱۳۰ متر قرار دارد که شش یخچال دایمی اطراف آن را احاطه کرده اند و آب این دریاچه حتی در بسیاری از شب های تابستان یخ می بندد.

یخچال اصلی سبلان با یک هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع و ۷۰۰ متر عرض از مهمترین یخچالهای این کوه است که شکاف هایی به عمق ۶۰ متر در آن دیده می شود.

یخ و برف این یخچالها هیچگاه ذوب نشده است و قدمت آنها به قدمت خود کوه سبلان پس از خاموش شدن آتشفشان می رسد.

این کوه ۶۵ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر عرض دارد و از شهرستانهای اردبیل ، نیر ، مشگین شهر ، نمین و سراب به خوبی دیده می شود.

ده ها قله ی فرعی با ارتفاع بین سه هزار تا چهار هزار و ۷۰۰ متر قله ی اصلی سبلان موسوم به سلطان ساوالان را دربر گرفته اند که از مهمترین آنها می توان به کسری داغ ، یاپراق داغ ، قیزیل بره ، بابا مقصود ، گوی داغ و قوملی داغ اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دهها بنا و اثر باستانی نیز باوجود تحمل قرن ها قهر طبیعت در کنار ساختمان های پر زرق و برق امروزی هنوز در برخی از نقاط این سرزمین تاریخی به عنوان تنها یادگارهایی از فرهنگ ، هنر و آیین اصیل منطقه پابرجا مانده اند.

مجموعه باستانی بقعه ‘شیخ صفی الدین اردبیلی ‘، مسجد تاریخی ‘جمعه ‘، بقعه ‘شیخ کلخوران’ و مجموعه ‘بازار’ در اردبیل ، بقعه ‘سلطان حیدر’ و قلعه های ‘دیو’ و ‘قهقهه ‘ در مشگین شهر ، کاروان سرای سنگی ‘شاه عباسی ‘ و بقعه ‘کورائیم’ در نیر و دهها پل ، منزل ، حمام و بنای دیگر در سرتاسر استان اردبیل از بناهای تاریخی هستند.

این بناها برای لحظاتی ذهن دیدارکنندگان را به زندگی پرآرامش و بی آلایش و نیز خلاقیت هنری پیشینیان منطقه مشغول می دارند.

کارشناسان می گویند: سالانه حدود پنج میلیون نفر مسافر به استان اردبیل سفر می کنند که قسمت اعظمی از این مسافران در فصل گرما اردبیل را برای گردش و تفریح برمی گزینند.

آنان بر این باورند که در صورت کمی توجه و سرمایه گذاری در زمینه تفریحات جنبی ازجمله اسکی روی آب ، برف و چمن ، ایجاد قهوه خانه های سنتی و مانند آن و نیز فراهم کردن شرایط سفر مسافران در فصول پاییز و زمستان به نقاط سردسیر این استان مانند شهرستان های اردبیل ، نمین ، نیر ، مشگین شهر و خلخال برای گذران قسمتی از اوقات فراغتشان و افزایش ماندگاری گردشگران می توان گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه این استان مطرح کرد.

به لطف جاذبه های طبیعی و یادمان های تاریخی متعدد در اردبیل به ویژه هوای خنک و پاک کوهسارها ، فضاهای سر سبز و پر درخت اطراف آبهای گرم و سرد معدنی ، جویبارهای روان از میان چمنزارهای پر گل و حتی پارک ها ، بوستان ها و محوطه های پر درخت یادمان های تاریخی اردبیل این روزها از معدود مسافرانی که فرزندان دانش آموز و دانشجو ندارند و از نقاط مختلف ایران به عنوان میهمان به اردبیل سفر کرده اند پذیرایی می کنند.

انتظار می رود که رفته رفته با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل بهار و شروع تابستان بر تعداد میهمانان و مسافران در نقاط گوناگون اردبیل افزوده شود.

افرادی که برای گردش استان اردبیل را انتخاب می کنند از مواد غذایی نظیر گوشت تازه ، ماهی های لذیذ ، ماکیان و تخم مرغ محلی ، سرشیر ، شیر ، عسل ، کره ، ماست و میوه های مختلف نیز با خواص و طعم طبیعی منحصر به فرد به ویژه در روستاها بهره مند می شوند.

یک مسافر تبریزی از اردبیل به عنوان شهرستانی یاد کرد که مجموعه ای از جاذبه های سیاحتی ، طبیعی و تاریخی را در خود جای داده و آب و هوای کم نظیرش مثال زدنی است.

جمال میلانی ، خاطرنشان کرد که هر سال در فصول گرم دست کم دو تا سه بار برای استفاده از این مواهب همراه خانواده خود به اردبیل و سرعین مسافرت می کنیم.

یک مسافر اندیمشکی که با خانواده خود به اردبیل سفر کرده است گفت: حاکمیت چنین هوای خنکی که در شهر ما حتی در چله زمستان ، آن را تجربه نکرده ایم در این موقع از فصل سال باعث شگفتی من و خانواده ام شده است.

عبدالله مهدوی، یادآور شد: هوای منطقه اردبیل آنچنان مفرح و وجدآور است که با پافشاری فرزندان کوچکم و همسرم تصمیم به اقامت چند روز بیشتر در این شهرستان گرفتیم.

یک شهروند اهل انزلی نیز گفت: جای بسی شگفتی است در حالی که اردبیل با شهر ما فاصله زیادی ندارد هوا در این شهر این چنین خنک و لطیف است.

مرتضی حمیدی ، افزود : باوجود ابری بودن آسمان و نفوذ هوای مرطوب دریای خزر به اردبیل خبری از شرجی بودن هوا در این شهر نیست.

مینا لطفی ، یک مسافر کرجی نیز با اشاره به اینکه به بسیاری از شهرهای ایران و حتی خارج از کشور مسافرت کرده است خاطر نشان کرد : تا آنجا که من دیده ام اردبیل در فصل تابستان به عنوان دلپذیرترین نقطه ایران به شمار می آید.

برای افرادی که در این دوران به لحاظ نامناسب بودن شیوه تغذیه ، کم تحرکی و نیز درگیری های شغلی روزانه با تهدید انواع بیماری های جسمی و روانی مواجه هستند اقامت در مناطق طبیعی سرشار از آرامش اردبیل حتی برای زمانی اندک بهترین درمان محسوب می شود.

مسافران اغلب در تابستان به اردبیل می آیند ولی برگ ریزان در پاییز ، جابجایی برف ها به واسطه بادهای سرد در زمستان و بوی گل های الوان و گیاهان پرخاصیت در فصل بهار نیز برای گردشگران طبیعت (اکوتوریست) ها جالب خواهد بود.

۵۹۲/۲۴۵

گزارش از : مسعود وسیله

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۴۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.