اردن در آستانه انتخابات پارلمانی/۱۴۲۵ نامزد برای تصاحب ۱۵۰ کرسی رقابت می‌کنند

۳۰م دیماه ،

اردنی‌ها روز چهارشنبه جاری برای انتخاب نمایندگان خود در هفدهمین پارلمان به صندوق‌های رای خواهند رفت، اما این بار انتخابات آنها با لیست‌های ملی در انتخابات رنگ و بوی تازه‌ای پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، انتخابات پارلمانی اردن بر اساس قانون اصلاح یافته که تعداد اعضای پارلمان را به ۱۵۰ تن افزایش داده است، برگزار می‌شود که ۲۷ تن آنها بر اساس سیستم لیست ملی انتخاب می‌شوند.

یک هفته بعد از این که کولاک برف تبلیغات نامزدها و برگزاری جشنواره‌ها و دیدارها در مقرهای انتخاباتی را محدود ساخت و حدود ۷۰ درصد از پلاکاردها و عکس‌های آویزان شده در اطراف خیابان‌ها و میدان‌ها را از بین برد تب و تاب تبلیغات انتخاباتی میان نامزدها شدت یافت.

تحلیلگران بر این باورند که انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۴ در نتیجه اعتراضات اردنی‌ها بوده است که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و بر اثر آن ۴۲ مورد اصلاحات در قانون اساسی اردن شکل گرفت و قانون کنونی انتخابات را اصلاح کرد.

قانون لیست‌ ملی که دارای ۲۷ کرسی است، جهت تشویق احزاب و هموطنان اردنی برای پیوستن به احزاب سیاسی دارای مجوز تصویب شده است که تعداد آنها به ۲۳ حزب می‌رسد.

اما این قانون به هر کسی اجازه می‌دهد تا لیست ملی تشکیل دهد که این مساله ضربه‌ای به احزاب سیاسی سست بنیان تلقی می‌شود.

حسین بنی هانی، سخنگوی هیات مستقل انتخابات اظهار کرد که ۶۰۶ نامزد از جمله ۱۰۵ زن در حوزه‌های محلی اخذ رای و ۸۱۹ نامزد از جمله ۸۶ زن در حوزه‌های اصلی و سراسری اخذ رای (لیست ملی) با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بنی هانی اظهار کرد که تعداد نامزدهایی که از مشارکت در انتخابات در مراکز محلی اخذ رای منصرف شده‌اند، به ۹۳ نامزد از جمله ۱۰ زن می‌رسد.

شش حزب مخالف که برجسته‌ترین آن حزب جبهه کار اسلامی است، این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

این احزاب سبب تحریم انتخابات را قانون کنونی انتخابات قلمداد کرده‌اند که خواسته‌های مردم اردن را برآورده نمی‌سازد و تنها از طریق دادن یک رای سبب عدم مساوات در میان گروه‌های جامعه می‌شود.

تحلیلگران معتقدند که در راستای تلقی و برداشت مسائل اقتصادی و تشخیص مشکلات اقتصادی اردن و پیشنهادها برای حل و فصل این مشکلات مغایرتی میان برنامه‌های لیست‌های ملی انتخابات پارلمانی آتی وجود دارد.

بر اساس قانون اساسی اردن انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود بعد از این که عبدالله دوم، پادشاه اردن شانزدهمین پارلمان را منحل ساخت، آخرین انتخابات در نوامبر ۲۰۱۰ برگزار شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.