اردوغان: به زودی از غزه دیدار خواهم کرد

۱فروردین ۱۳،

رجب طیب اردوغان ˈ اول وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد که به زودی از غزه و نوار باختری دیدار خواهد کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایرنا ، اول وزیر ترکیه در سخنرانی خود در شهر ˈاسکی شهرˈ که به صورت زنده از تلویزیونهای ترکیه پخش شد ، با اعلام این مطلب گفت: اسرائیل در مورد اتفاق حمله به کشتی کمک رسانی به غزه از آنکارا عذرخواهی کرده است.

وی افزود : اسرائیل هم چنین متعهد شده است که دو شرط دیگر ترکیه در مورد پرداخت غرامت به بازماندگان کشته شدگان این اتفاق و لغو محاصره غزه اقدام کند.

اردوغان گفت در جریان گفت وگوی تلفنی ˈبنیامین نتانیاهوˈ اول وزیر رژیم صهیونیستی با وی ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا نیز در کنار ˈنتانیاهوˈ حضور داشته است.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که در آینده نزدیک از غزه و کرانه باختری دیدار خواهد کرد و اکنون در انتظار عمل کامل اسرائیل به تعهداتش می باشد.

اردوغان پیش از این سخنرانی در تماسی تلفنی با ˈ خالد مشعلˈ رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین ˈحماس ˈ در باره عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه گفت وگو کرده بود.

ˈبنیامین نتانیاهوˈ اول وزیر رژِم اشغالگر روز قبل برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۰ در تماس تلفنی با ˈرجب طیب اردوغانˈ اول وزیر ترکیه، از وی به سبب کشته شدن شهروندان ترکیه‌ای در اتفاق ناوگان آزادی غزه عذرخواهی کرد.

در تهاجم وحشیانه نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی کمک رسانی ماوی مرمره به غزه که در آبهای بین المللی دریای مدیترانه رخ داده بود ، ۹ شهروند ترکیه کشته و شماری زخمی شدند.

ترکیه خواستار عذرخواهی رژیم صهیونیستی ، پرداخت غرامت به بازماندگان کشته شدگان و لغو محاصره غزه توسط رژیم اشغالگر شده بود.

ناظران آگاه در آنکارا عقیده دارند که عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه با میانجیگری آمریکا صورت گرفته و در پشت پرده این توافق ، توسعه مناسبات آنکارا با تل آویو و نیاز واشنگتن به همکاری ترکیه با اسرائیل در تحولات منطقه را می توان پیش بینی کرد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.