اردوغان: به مخالفان اسد کمک می‌کنیم

نخست‌وزیر ترکیه پس از دیدار با سران سه حزب اصلی حاضر در پارلمان این کشور به صحن علنی پارلمان رفت تا در مورد سرنگونی هواپیمای جنگنده این کشور توسط ارتش سوریه توضیح دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، رجب طیب اردوغان در این سخنان که به صورت مستقیم از برخی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شد، دست از تهدیدات پیشین کشید اما برای خالی نبودن عریضه و حفظ آبرو اعلام کردم که در برابر سوریه و «رویدادهای منطقه» سکوت نخواهد کرد، از احزاب مختلف ترکیه خواست که برای عذرخواهی نظام بشار اسد از آنکارا التماس نکنند.

 اردوغان که خود بهتر می‌دانست فانتوم این کشور به چه منظوری به مرزهای سوریه را درنوردیده و وارد حریم هوایی این کشور شده، دست پیش را گرفت و با بیان اینکه هیچ‌کس حق ندارد از ترکیه بخواهد در برابر انهدام هواپیمای نظامی این کشور توسط سوریه سکوت کند، گفت: ما نمی توانیم در برابر رویدادهایی که در منطقه رخ می دهد سکوت کنیم، ترکیه به واسطه سیاست خارجی مطلوب خود توانسته است جایگاه والایی را نزد ملت‌های منطقه به دست آورد.

 نخست‌وزیر ترکیه که سیاست‌هایش در برابر سوریه و مداخله‌اش در این کشور مشکلات بسیاری را به بار آورده و انتقادات شدید داخلی را باعث شده، در موضعی انفعالی در برابر سیاست‌های تهاجمی نوعثمانی‌گری که دولتش در پیش گرفته، مدعی شد: ما هیچ طمعی نسبت به کشورهای منطقه نداریم و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی کنیم.

وی بدون اشاره به کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که در اختیار شورشیان سوریه‌ای قرار می‌دهد و عملاً خاک ترکیه را به پایگاه این شورشیان جهت کشتار و ویرانی در سوریه تبدیل کرده، ادعا کرد که ما از صلح و عدالت حمایت می کنیم و هیچ‌کس حق ندارد به ما بفهماند راهی که در پیش گرفته‌ایم اشتباه است!

 نخست وزیر ترکیه در ادامه ادعاهای خود گفت: ما همچون همیشه نسبت به حاکمیت خود حرص می ورزیم و سوریه روز گذشته نیز یک هواپیمای شناسایی ما را هدف قرار داد، مساله‌ای که سوریه آن را تکذیب کرد ولی یادآور شد بر روی این هواپیمای شناسایی که بدون اجازه وارد حریم هوایی این کشور شده بود، قفل راداری انجام داده تا منطقه را ترک کند.

 وی در ادامه حرف‌های مبهم و چند گانه مقامات ترک در مورد حادثه صورت گرفته در فضای سوریه، افزود: هواپیمای نظامی منهدم شده توسط سوریه هیچ هشداری از سوی سوریه دریافت نکرده بود و این هواپیما در آب های بین المللی سقوط کرد.

 اردوغان گفت: ما از احزاب سیاسی ترکیه می خواهیم که برای عذرخواهی دولت سوریه از آنکارا التماس نکنند و در رابطه با قضیه انهدام هواپیمای نظامی ترکیه موضع واحدی اتخاذ کنند.

به گفته منابع آگاه اردوغان به شدت تحت فشارهای داخلی از سوی احزاب مخالف است که اقدام دخالت در سوریه و بازیچه دست عربستان و آمریکا شدن را دون شأن ترکیه می‌دانند.

 وی مدعی شد: موضع سوریه در قبال انهدام هواپیمایی نظامی ترکیه خصمانه بود و ما هرگز در این رابطه سکوت نخواهیم کرد.

 نخست وزیر ترکیه در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه رژیم های ظالم نمی‌توانند وحدت ملت‌ها یا پند و اندرزهای تاریخ را درک کنند، افزود: مواضع ترکیه در قبال کشورهای همسایه خصمانه نیست و نظام بشار اسد در اجرای طرح کوفی عنان برای حل بحران سوریه به فریبکاری روی آورد، ما در این رابطه به دمشق هشدار دادیم.

 البته نخست‌وزیر ترکیه نگفت که سرکوب شدید مخالفان در کشورش که باعث شده حتی اتحادیه اروپا مذاکره برای عضویت این کشور را با سکوت برگزار کند، چه توجیهی دارد و اینکه جنگنده‌های ترک شهروندان کرد را به بهانه کرد بودن به صورت دستجمعی کشتار می‌کنند.

 رجب طیب اردوغان در ادامه اظهارات ضد سوری خود مدعی شد: نظام بشار اسد مردم خود را می کشد و این نظام ظالم و قاتل است، ما به مردم سوریه برای رهایی از دیکتاتوری کمک خواهیم کرد، کمکی که در طول ۱۶ ماه گذشته روابط ترکیه با سوریه را به چنین مرحله‌ای رسانده که ترکیه جرات ندارد اقدام مستقیمی علیه سوریه انجام دهد، و تنها با کمک به گروهک‌های مسلح، آنها را برای کشتار مردم سوریه تجهیز و با همکاری آمریکا و اعراب به داخل این کشور گسیل می‌کند.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.