اردوغان رقابت فضایی با ایران را کلید زد

۲۸م آذر ،

نخست وزیر ترکیه گفت: ماهواره گوک ترک دو ثابت کرده که ما یکی از معدود کشورهایی هستیم که چنین توانایی داریم . ما یکی از ۲۵کشوری هستیم که توانایی ساخت ماهواره را داریم .

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، ترکیه از جمله کشورهای مهم منطقه است که تلاش دارد در عرصه علمی، برای خود نامی دست و پا کند و یکی از عرصه های مهم علمی که این کشور به دنبال حضور جدی در ان است، هوافضاست.

ترکیه اولین ماهواره بومی خود موسوم به «رصد» را در ۱۷ اوت ۲۰۱۱ میلادی به فضا پرتاب کرد و امشب، دومین ماهواره اش را از طریق کشور چین، به فضا فرستاد. ماهواره تازه گوک ترک ۲ به معنای آسمان ترک نام دارد و میزان تفکیک پذیری این ماهواره در مقایسه با ماهواره رصد سه برابر و وزن آن نیز چهار برابر است.

ماهواره گوک ترک در ساعت ۱۳ دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت محلی با یک فروند موشک دور برد به فضا پرتاب شد و در مدار از پیش تعیین شده قرار گرفت .این ماهواره که به طور مشترک توسط موسسه تحقیقات فن آوری های فضایی ترکیه و صنایع هوا و فضای ترکیه ساخته شده است عمدتا برای محافظت از محیط زیست، یافتن منابع معدنی، طراحی شهری و کنترل و مدیریت فجایع طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه در آنکارا به همراه صدها تن از مردم ترکیه صحنه پرتاب این ماهواره را مستقیما از یک تلویزیون بزرگ تماشا کرد.

اردوغان در پایان عملیات پرتاب ماهواره با بیان اینکه برای مردم ترکیه این لحظه ای تاریخی است، گفت: در قبل ما ماهواره های را در مدار کره زمین قرار داده بودیم اما ماهواره گوک ترک دو ثابت کرده که ما یکی از معدود کشورهایی هستیم که چنین توانایی داریم . ما یکی از ۲۵کشوری هستیم که توانایی ساخت ماهواره را داریم .

اردوغان در ادامه افزود: ترکیه در گام بعدی قصد دارد به جمع معدود کشورهایی وارد شود که توانایی پرتاب ماهواره را نیز دارند.

این در حالی است که در بین کشورهای منطقه، ایران تنها کشوری است که تمامی زنجیره دانش فضایی شامل ساخت ماهواره، ساخت موشک ماهواره بر، ساخت ایستگاه دریافت و هدایت و مرکز پرتاب را در اختیار دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.