اردوغان عفو شبه نظامیان کُرد را رد کرد

۱۷م دیماه ،

نخست‌وزیر ترکیه عفو سراسری شبه نظامیان کرد را رد کرد اما گفت ماموران اطلاعاتی این کشور همچنان به مذاکره با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این شبه نظامیان ادامه خواهد داد تا به حدود سه دهه درگیری نیروهای ترک با شبه نظامیان کرد پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چند روز پیش مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: مقامات این کشور در حال مذاکرات خلع سلاح با حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به “پ ک ک” بوده‌اند و روز پنجشنبه نیز دو قانون‌گذار کرد در اقدامی کم سابقه با رهبر این گروه در زندان دیدار کردند.

اگرچه مقامات ترکیه در قبل نیز با “پ ک ک” مذاکراتی را انجام داده بودند، اما این مذاکرات اغلب محرمانه و عمدتا بی‌فایده بوده است. تایید علنی مذاکرات اخیر، امیدها در خصوص تلاش‌های تازه صلح را افزایش داده است.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه در حال پیشبرد یک رویکرد دو طرفه است که در این رویکرد سازمان اطلاعات کشور با عبدالله اوجالان، رهبر “پ ک ک” در زندان وی در جزیره «ایمرالی» مذاکره کرده و دولت نیز با سیاستمداران کرد مذاکره می‌کند.

اردوغان پیش از سفر رسمی خود به غرب آفریقا به خبرنگاران گفت: مذاکره با اوجالان یک مسئله تازه نیست، قبلا هم گفته‌ام که ما با سیاستمداران کرد مذاکره خواهیم کرد و با تروریسم مبارزه می‌کنیم.

وی مسئله عفو شبه نظامیان “پ ک ک” و یا آزاد شدن اوجالان از زندان و قرار گرفتن وی در حبس خانگی را رد کرد.

بهبود شرایط اوجالان یکی از خواسته‌های اصلی حامیان وی بوده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.