اردوغان: همهی کشورها باید عضو دائم شورای امنیت شوند

۲۰ آبان ،

TOday's Zaman.jpg

نخست وزیر ترکیه بار دیگر بر درخواست دیریدن خود بر ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل تاکید کرد و گفت: همهی کشورها باید عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شوند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی وقت، رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه با اشاره به بن‌بست به وجود آمده در میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت در خصوص بحران در سوریه، بار دیگر خواستار ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان ملل شد.

وی تاکید کرد: سرنوشت جهان نباید به دست پنج عضو دائم این شورا باشد. تداوم چنین موضعی منجر خواهد شد تا سرکوبگری در سوریه ادامه یابد.

اردوغان در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص ایجاد تغییراتی در سازمان ملل که در نشست روز جمعه در بالی اندونزی مطرح شد، گفت‌: با تقسیم کشورهای جهان به کشورهای دائم و غیر دائم در شورای امنیت مخالفم. معتقدم که این چنین طبقه‌بندی نادرست است. اگر باید یک عضو دائم وجود داشته باشد همهی کشورهای جهان باید به عضویت دائم شورای امنیت درآیند چرا که منشور سازمان ملل این چنین می‌گوید که هر کشوری بزرگ یا کوچک مساوی می باشند.

اردوغان معتقد است که عضویت دائم می‌تواند در میان کشورها به صورت سالانه و چرخشی باشد.

شورای امنیت سازمان ملل ۱۵ عضو دارد که پنج عضو آن دائم می باشند که حق وتو هرگونه قطعنامه‌ای را دارند. همچنین ۱۰ عضو غیر دائم این شورا نیز به صورت هر دو سال یک بار به صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند. دو عضو دائم این شورا روسیه و چین تاکنون بسیاری از قطعنامه‌های انگلیس و آمریکا را در خصوص دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وتو کرده‌اند چرا که بیم آن را دارند که سوریه، لیبی دیگری شود.

اردوغان همچنین با اشاره به این نکته که کشورهای عضو شورای امنیت تنها از سه قاره آمریکا، آسیا و اروپا می باشند، گفت: آیا کشورهای دیگر نمی‌توانند حق عضویت دائم در شورای امنیت را داشته باشند؟ خیر اینطور نیست. پس شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در سازمان ملل عدالت اجرا شود.

وی همچنین به موضوع رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: چرا هیچ تحریمی علیه اسرائیل اعمال نمی‌شود. همهی اینها به این سبب است که مکانیزمی برای اعمال فشار تصمیمات سازمان ملل به آنها وجود ندارد. با اینکه ۱۳۳ کشور عضو سازمان ملل عضویت فلسطین را در این سازمان به رسمیت می‌شناسند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد چون اسرائیل و آمریکا با آن مخالف می باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.