اردوغان: کلید حل بحران سوریه در دست روسیه است

۰۹م آذر ،

aljazeera1-34.jpeg

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد که روسیه کلید حل بحران سوریه را در دست دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اینترنتی النشره، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر ولادیمیر پوتین به ترکیه که ظرف چند روز آینده صورت می‌گیرد، گفت: پوتین در سوم دسامبر به ترکیه می‌آید و ما بحران سوریه را بررسی خواهیم کرد.

اردوغان ادامه داد: در حال حاضر روسیه کلید حل بحران سوریه را در دست دارد و ایران دیگر کلید حل بحران سوریه را در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه موضع‌گیری روسیه در قبال سوریه بسیار مهم است، گفت: موضع‌گیری آمریکا در قبال دمشق تاکنون رضایت بخش نبوده آنها درخواست کردند که منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بمانیم و اکنون نیز در حال تشکیل دولت تازه می باشند و بعد از دولت تازه می‌توانیم دربارهٔ سوریه با آنها صحبت کنیم.

نخست‌وزیر ترکیه دربارهٔ مسلح کردن مخالفان سوریه گفت: مخالفان به هر حال به شیوه‌ای به سلاح دست یافته‌اند و به اعتقاد من آنها منابع لازم را دارند تا بتوانند به مبارزاتشان علیه نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ادامه دهند.

اردوغان تصریح کرد: بشار اسد عملا قدرتی ندارد و تنها می‌تواند دست به حملات هوایی بزند.

وی همچنین امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بدون موافقت شورای امنیت را بعید دانست.

اردوغان دربارهٔ موضع‌گیری چین و ایران گفت: تغییر در موضع‌گیری این دو کشور در منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

وی صحبت دربارهٔ اصولگرایان در بین مخالفان سوریه را مزخرف خواند و افزود: ائتلاف تازه مخالفان در برگیرنده مخالفان داخل و خارج سوریه است که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای غربی آنها را پذیرفته‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه تصریح کرد: القاعده در صورت موفقیت مخالفان در این کشور از نقشه در سوریه پاک خواهد شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.