ارزشمندترین برندهای تکنولوژی جهان +جدول

در حالی که تنها یک روز از اولین سالگرد درگذشت استیو جابز نابغه محبوب دنیای تکنولوژی و مدیرعامل بزرگترین شرکت این حوزه می‌گذرد، شرکتی که او سال‌ها پیش همراه با استیو ووزنیاک تاسیس کرده بود همچنان عنوان ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان را برای خودش حفظ کرده است.

این درحالی است که بسیاری در زمان مرگ وی معتقد بودند که شرکت اپل بعد از جابز نمی‌تواند روند موفقیت‌های گذشته‌اش را حفظ و تکرار کند. جدیدترین گزارش سالانه موسسه تحقیقات برند Interbrand تایید کرد که شرکت اپل همچنان ارزشمندترین شرکت دنیای تکنولوژی است.
این گزارش که سیزدهمین گزارش سالانه این موسسه درباره با ارزشترین برندهای جهان است، دیگر نام‌های آشنای دنیای تکنولوژی را هم با خودش دارد. هر چند کوکاکولا همچنان رتبه اول را به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان برای خودش حفظ کرده است، اما اپل با فروش چشمگیرش در بازارهای توسعه‌یافته و در حال توسعه رتبه دوم را در اختیار دارد و به عنوان ارزشمندترین برند دنیای تکنولوژی شناخته می‌شود.
گوگل با رشد ۲۶ درصدی ارزش برندش امسال بالاخره توانسته برای اولین‌بار رقیب قدیمی و بزرگش مایکروسافت را پشت سر بگذارد و در نهایت فهرست ارزشمندترین برندهای جهان ۲۰۱۲ امسال یک میهمان تازه وارد از دنیای تکنولوژی دارد؛ فیس‌بوک با ورودش به بازار بورس که سومین عرضه سهام اولیه بزرگ در تاریخ آمریکا بوده است، حالا وارد فهرست باارزش‌ترین برندهای جهان هم شده است.
بررسی و تحلیل برندها
Interbrand در واقع بزرگترین شرکت تحقیقات برند در جهان است که هر سال به بررسی و معرفی ارزشمندترین برندهای جهان در قالب یک فهرست صدتایی می‌پردازد.
این شرکت برندهای برتر جهان را با معیارهای مختلفی مانند میزان فروش و درآمد، رشد تجارت در یک سال گذشته، مقبولیت در میان کاربران و مصرف‌کنندگان و… می‌سنجد. در این میان اما این بررسی سه عامل کلیدی و مهم را تحلیل می‌کند که این عوامل عبارتند از: عملکرد مالی محصولات یا خدمات تحت این برندها، نقشی که این برندها در تحت تاثیر قرار دادن انتخاب خریداران و مصرف‌کنندگان دارند و بالاخره قدرت این برندها برای ایجاد قیمت مرجع و یک درآمد امن و تضمینی برای شرکت.

فیس‌بوک تازه وارد
فهرست برترین برندهای امسال هم مانند هر سال تازه واردهایی دارد که با ثبت رکورد رشد در یک سال گذشته یا اتفاقی مانند ورود به بازار بورس توانسته‌اند وارد این فهرست معتبر شوند. در میان برندهای تازه وارد امسال مانند Prada، Ralph Lauren، Kia و Pampers، نام Facebook جالب توجه است. بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان حالا در اولین حضورش در فهرست صد برند ارزشمند جهان، رتبه شصت و نهم را به خودش اختصاص داده است.
ورود فیس‌بوک به بازار سهام و بورس باعث شد تا کارشناسان شرکت Interbrand برای اولین بار تصمیم به بررسی و تحلیل وضعیت تجاری و مالی این شبکه اجتماعی بزرگ بگیرند.
با این همه اما صرف‌نظر از ورودی جنجالی و تاریخی فیس‌بوک که در واقع بزرگ‌ترین ورود یک شرکت اینترنتی به بازار بورس را رقم زد، رشد این شرکت در سال‌های اخیر و مدل تجاری آن، Facebook را به عنوان یک برند بزرگ در میان مردم دنیا به خصوص در بازارهای در حال توسعه مطرح کرد تا در نهایت امسال وارد فهرست برترین و ارزشمندترین برندهای جهان شود. ارزش برند Facebook در حال حاضر برابر ۵ میلیارد و ۴۲۱ میلیون دلار است.

برندهایی با بیشترین رشد سالانه
در فهرست امسال ارزشمندترین برندهای جهان پنج برند بیشترین رشد را به خودشان اختصاص داده‌اند که از میان آنها چهار برند مربوط به صنعت تکنولوژی هستند. حالا برندهای Apple، Amazon، Samsung و Oracle بیشترین رشد سالانه ارزش برند خودشان را به ثبت رسانده‌اند تا نشان دهند که صنعت تکنولوژی معمولا بیشترین سرعت رشد را در میان بخش‌ها و صنایع دیگر در اختیار دارد.
Apple با رشد سالانه ۱۲۹ درصدی بیشترین رشد سالانه این برندها را به خودش اختصاص داده است. با وجود درگذشت مدیرعامل محبوب این شرکت در سال گذشته میلادی و پیش‌بینی‌هایی درباره احتمال سقوط این شرکت یا قطع وابستگی‌های احساسی کاربرانش، حالا این شرکت همچنان روزهای اوج خودش را سپری می‌کند. این موضوع با عرضه رسمی گوشی آی‌فون ۵ در روزهای اخیر به خوبی مشهود است. با وجود افزایش فضای رقابتی Apple با شرکت‌های بزرگی مانند Google و Samsung، این شرکت همچنان تعهدش برای حفاظت از برند Apple و البته دارایی‌های معنوی را نشان داده و ثابت کرده است. همین تعهد باعث شده است که درآمد فصل دوم امسال این شرکت امسال به ۳۵ میلیارد دلار و سود خالص آن به ۸/۸ میلیارد دلار برسد.
Amazon با معرفی و عرضه تبلت‌های جدید Kindle Touch و Kindle Fire خودش در ۱۷۵ کشور جهان توانست محبوبیت زیادی در میان کاربران و مصرف‌کنندگان به‌دست بیاورد. این محبوبیت حالا تبلت‌های Kindle را به رقیبی جدی برای iPad شرکت Apple تبدیل کرده است تا جایی که در حال حاضر Kindle Fire دومین تبلت پرفروش بازار جهانی به حساب می‌آید. Samsung هم که به عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده موبایل‌های هوشمند جهان در سال ۲۰۱۱ به حساب می‌آید، رشد سالانه ۴۰ درصدی را برای ارزش برند خودش به ثبت رسانده است. این شرکت با معرفی و عرضه دو گوشی Galaxy SIII و Galaxy Note توانسته توجه کاربران و کارشناسان بازار را حسابی جلب کند. صرف نظر از دعوای قانونی با Apple، این شرکت در حال حاضر سهم ۶/۳۲ درصدی از بازار کشور کره را در اختیار دارد. شرکت نرم‌افزاری بزرگ Oracle هم در یک سال اخیر و با گسترش فعالیت‌هایش در زمینه‌های مختلف توانسته است تا در یک سال اخیر ارزش برندش را تا ۲۸ درصد افزایش بدهد و با دو پله صعود، رتبه هجدهم جدول را به خودش اختصاص بدهد. این شرکت همچنان به خریدهای استراتژیک خودش از میان شرکت‌ها و استارت آپ‌های کوچک ادامه می‌دهد تا قابلیت‌ها و فعالیت‌هایش به ویژه در زمینه رایانش ابری را بیشتر از گذشته ارتقا بدهد. رشد ارزش برند این شرکت در یک سال گذشته نشان می‌دهد که استراتژی‌های Oracle به خوبی مصرف‌کنندگان و البته سرمایه‌گذاران این شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.

ادامه رهبری برندهای تکنولوژی
برندهای تکنولوژی همچنان حضور پر‌رنگ خودشان در فهرست ارزشمندترین برندهای جهان را ادامه داده و آن را تثبیت می‌کنند.حضور چهار برند بزرگ و مشهور تکنولوژی در میان پنج برند ارزشمند جهان یعنی Apple ،IBM، Google و Microsoft گواه خوبی برای این موضوع است. همچنین برندهای تکنولوژی پنج جایگاه از ده برند ارزشمند جهان را در این فهرست در اختیار دارند. نکته جالب توجه این است که برندهای ارزشمند و بزرگ دنیای تکنولوژی در فهرست صدتایی امسال، بیشترین میزان رشد سالانه را در اختیار دارند تا علاوه بر ایفای نقش یک الگوی تمام عیار برای شرکت‌های دیگر، تضمینی باشند برای حضور دوباره این برندها در فهرست‌های آینده از ارزشمندترین برندهای جهان.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.