ارزش صادرات استان مرکزی ۷۵ درصد افزایش یافت

‘حسین دمیاد’ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت ۱۶۲میلیارد و ۵۴۳ میلیون ریال معادل ۱۳۲ میلیون و ۵۸۰ هزار دلار کالای غیرنفتی از استان مرکزی صادر شده است

وی گفت: این حجم صادرات غیرنفتی توسط دو هزار و ۳۱ فقره اظهارنامه به وزن ۱۰۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۴۰۲ کیلوگرم صورت گرفت.

مدیرکل گمرکات مرکزی ادامه داد: میزان صادرات غیرنفتی امسال این استان از حیث تعداد و وزن نیز به ترتیب ۵۶ و ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

وی افزود: ارزش ریالی صادرات این استان با احتساب نفت سفید و نفت گاز نیز دو هزار و ۳۹۰ میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال معادل ۱۹۴ میلیون و ۹۶۶ هزار دلار است.

او گفت: این میزان صادرات نیز توسط دو هزار و ۲۶۱ فقره اظهارنامه به وزن ۱۷۹ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۷۰ کیلوگرم انجام شده است.

وی افزود: درصد تغییرات صادرات با احتساب نفت سفید و نفت گاز از حیث تعداد، وزن و ارزش به ترتیب ۵۴، ۲۱ و ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

دمیاد گفت: از مجموع صادرات استان مرکزی هزار و ۴۳۶ فقره اظهارنامه به وزن ۴۸ میلیون و ۳۷ هزار و ۵۵۶ کیلوگرم به ارزش ۳۷۹ میلیارد و ۱۸ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۹۵۵ ریال معادل ۳۰ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۶۲ دلار مربوط به عملکرد گمرک شهرستان ساوه است.

وی ادامه داد: مقصد صادرات کالاهای استان مرکزی ۲۵ کشور جهان از جمله ارمنستان، گرجستان، عراق، عمان، ترکیه، ازبکستان،فدراسیون روسیه، بلژیک، چین، افغانستان، کویت، آلمان، اوکراین، رومانی، عمان، امارات و پاکستان بوده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: بیشتر کالاهای صادراتی این استان شامل ماهیان زنده زینتی، انواع گل آپارتمانی، گاز سی فورکات، دکل انتقال نیرو، شمش روی، انواع شیشه و آینه، سیلندر خالی، کیسه فریزر، شمش آلومینیوم، کاشی و سرامیک، انواع عایقهای حرارتی و رطوبتی، کشمش، سنگ ساختمانی کار شده و انواع لوله است.

وی اضافه کرد: همچنین ارزش واردات این استان در چهار ماه نخست امسال هزار و ۱۷۷ میلیارد و ۷۹۸ میلیون ریال معادل ۹۶ میلیون دلار بوده است.

او گفت: این میزان واردات از لحاظ وزنی نسبت به پارسال ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: چین، رومانی، هند، ایتالیا، ازبکستان، ترکیه، سوئد، بلژیک، آلمان، فرانسه، انگلستان، آمریکا، هلند، اندونزی، جمهوری چک و ژاپن بخشی از ۳۰ کشور مبدا واردات استان مرکزی محسوب می شوند.

او ادامه داد: ماشین آلات بافندگی، اتصالات راکتورهای پالایشگاهی، ورق آهن سرد نورد، پلی پروپیلن، دستگاه جوشکاری، پنبه، جرثقیل تاشو، لوازم یدکی خودرو، فویل روی، کائوچوی مصنوعی و گاز مایع از جمله کالاهای وارداتی به استان مرکزی هستند.

وی در خصوص عملکرد واحد قضایی گمرکات استان مرکزی نیز گفت: ۱۲۵ پرونده کالای مکشوفه بررسی شد که تعداد پرونده های بالای ۱۰ میلیون ریال ۱۱۳ مورد بود. او افزود: تاکنون ۶۳ مورد از این مجموعه منجر به ضبط قطعی و برای ۶۵ پرونده حکم برایت صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: ارزش پرونده های تشکیل شده ۱۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال بود که درصد تغییرات آن در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش دو و سه دهم درصد کاهش و از حیث تعداد ۶۲ درصد کاهش یافته است.

وی انواع پوشاک، موتورسیکلت، تجهیزات دریافت ماهواره، مانیتور، مشروبات الکلی، پارچه، لوازم یدکی خودرو، انواع کفش، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، برنج، تجهیزات رایانه ای و لوازم خانگی را از جمله کالاهای کشف شده قاچاق برشمرد.

او درخصوص ترانزیت کالا هم گفت: در چهار ماه نخست امسال ۴۷ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۴۰ کیلوگرم کالا با ارزش هزار و ۴۷ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال معادل ۸۵ میلیون دلار ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی در خصوص ‘کارنه تیر’ کالا( عبور کالا در وسیله نقلیه جاده ای پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه) نیز گفت: ۱۳ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۴۹۸ کیلوگرم کالا از کشور مبدا به ارزش ۳۰۲ میلیارد و ۳۱۱ میلیون ریال معادل ۲۴ میلیون و ۶۵۸ هزار دلار از این طریق ارسال شده است.

وی در ادامه همچنین گفت: درآمد ملی و استانی وصولی گمرکات استان مرکزی در چهار ماه نخست امسال ۱۴۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون ریال و درآمد مالیات بر ارزش افزوده این گمرکات در همین مدت ۱۷ میلیارد و ۸۸۳ میلیون ریال بوده است.ک/۳

۸۱۴۹/۵۵۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۹۵۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.