ارزش کتابداری الکترونیک را درک کنیم

ورود به کتابخانه های مجازی بستری را برای استفاده حداکثری از منابع مکتوب فراهم می‌کند.

صدیقه ببران، کارشناس رسانه و کتاب به خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:در جهان یکی از ویژگیهایی که باعث می‌شود که بعضی از کتابخانه ها از دیگر کتابخانه های دیگر مجزا شوند،استفاده از فناوری های جدید است و باعث شده که با بوجود آوردن شبکه اطلاع رسانی گسترده و مدرن به نحوی ارتباط بگیریم که در کمترین زمان به حجم بالایی از کتاب و اثر ادبی دسترسی پیدا کنیم.
وی افزود:در چند سال اخیر با بوجود آمدن طیف ویژه ای به نام BOOK و دسترسی سریع، ارزان و مطمئن به کتب گران قیمت دسترسی پیدا  کنیم؛ در حالی که کتابخانه ملی ایران به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه های کشور هنوز در فناوری BOOK دچار ضعف بوده و از غافله نشر الکترونیک دنیا عقب بماند .
ببران افزود:باید برای گسترش فناوری دیجیتال در کشور زیرساخت های نزم افزاری و سخت افزاری مجازی کتابخانه ها را از طریق آموزش و ضمن خدمت و تجهیز مراکز و شبکه سازی و اتصال این منابع به همدیگر و قابلیت نظارت و کنترل توسط دولت را بوجود آوریم تا تخلفاتی نظیر کپی رایت پیشگیری شود.
وی در ادامه گفت:بعد از ایجاد امکانات زیرساخت و آموزش ضمن خدمت در دانشگاه ها باید مباحث درسی بوجود آید تا کم و بیش رشته های مختلف دانشگاهی با مبانی بایگانی و کتابداری آشنا شوند.
وی گفت:این زیرساخت ها باید از مدارس،مساجد و دانشگاهها شروع شودند تا بتوان با گسترش این  نوع کتابداری به استانداردهای کتابخانه های بین المللی نزدیک تر شده و با آن ها ارتباط برقرار کنیم.
وی خاطرنشان کرد:اگر اهمیت کتابداری الکترونیک و مجازی درک شود می‌توان سرانه مطالعه در کشور را بالا برد و برای مثال دانشجویان به کتاب های مرجع و گران قیمت دسترسی پیدا کنند./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.