ارزیابی آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران/ علت اصلی سفر عنان به تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند که در این گزارش به آنها می پردازیم.

نگاه الجزیره به ارزیابی آمریکا از برنامه هسته ای ایران

“عبدالجلیل زید المرهون” تحلیلگر عرب امروز در مقاله ای که از سوی الجزیره با عنوان “ارزیابی آمریکا از برنامه هسته ای ایران” منتشر شده، نوشت : احتمال برخورد و مهار همچنان در سیاست آمریکا در قبال ایران پابرجاست، اما گزینه های مصالحه و نزدیکی همچنان دور از دسترس است.

وی تحلیل خود را در سه بخش مختلف ارائه کرده و در بخش نخست آن به ارزیابی آمریکا از میزان اورانیوم غنی شده تا درصدهای بالا که ایران در اختیار دارد، پرداخته است.

وی می گوید : در سال ۲۰۰۹ زمانی که “باراک اوباما” رئیس جمهور شد اکثر موسسات اطلاعاتی آمریکا اعتقاد داشتند که ایران اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب هسته ای را دارد. اما در پایان سال ۲۰۱۱ برخی موسسات آمریکایی اعلام کردند که ایران اورانیوم لازم برای ساخت حداقل ۴ بمب اتمی را دارد.

در بخش دیگری از این تحلیل ادعا شده است : امکان دارد که ایران آگاهی علمی لازم برای ساخت بمب اتمی را به دست آورده باشد ، مسئله ای که در ارزیابی موسسات آمریکایی نیز پیش بینی شده است. البته این مسئله نیز روشن است که ایران دارای ذخایری از اورانیوم با غنای پایین که برای ساخت چند بمب اتمی کافی است، دست یافته است، اما میزان اورانیوم با درصد غنای بالای این کشور همچنان مشخص نیست.

در بخش دوم این تحلیل با طرح ادعای توان ایران در ساخت موشکهای حامل کلاهک هسته ای آمده است : ارزیابی آمریکایی ها حاکی از آن است که ایران می تواند موشکهای دوربرد را با کمک ناچیز برخی کشورهای خارجی بسازد.  موسسه ملی اطلاعاتی هوا فضای آمریکا (NASIC) در گزارشی اعلام کرده است: موشک سفیر ۲ که از سوی ایران در سال ۲۰۰۹ برای قرار دادن ماهواره امید در مدار زمین مورد استفاده قرار گرفت، می تواند در آزمایشات موشکهای بالستیک دوربرد مورد استفاده قرار گیرد و به موشک قاره پیما با امکان حمل کلاهک ارتقای سطح دهد.

موشک شهاب ۳ که ۱۵۰۰ تا تا ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد، نوع ارتقا یافته موشک نودونگ (Nodong) کره شمالی است که از سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است. اما برد موشک سجیل ۲ به ۲۲۰۰ کیلومتر می رسد.

گزارش برخی منابع آلمانی نیز ادعا می کند که ایران به ۱۸ فروند موشک ازنوع BM 25 با قابلیت حمل کلاهک اتمی دست یافته که نوع پیشرفته موشک روسی SSN 6 است و برد آن به ۲۵۰۰ کیلومتر می رسد. برخی منابع نیز معتقدند ایران در حین فروپاشی شوروی سابق به ۶ تا ۸ فروند از موشکهای KH 55 موسوم به کانت دست یافته که با برد ۳ هزار کیلومتری توان معادل موشکهای تام هاوک آمریکا را دارد.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است : ارزیابی آمریکایی ها نشان می دهد که ایران هنوز تصمیم ساخت بمب اتمی را نگرفته است، اما در تلاش برای رسیدن به دانش لازم برای ساخت آن است. این موضوع در گزارش ۱۶ موسسه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۱۰ نیز اعلام شد.

البته آمریکایی ها مدعی هستند ایران در نظر دارد سیاست ابهام هسته ای را در جهت افزایش نفوذ منطقه ای اش به کار گیرد، سیاستی که از سوی پاکستان و هند در دهه های قبل مورد استفاده قرار گرفته تا اینکه این دو کشور در سال ۱۹۹۸ رسما دستیابی به بمب هسته ای را تایید کردند.

در بخش سوم این تحلیل به گزینه های آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران اشاره شده و آمده است : اوباما اعلام کرده که گزینه نظامی آخرین گزینه آمریکا در تعامل با موضوع هسته ای ایران پس از شکست تحریمها و فشارهای دیپلماتیک بر ایران است.

از سوی دیگر گزارشهای اکثر پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد که حمله به تاسیسات هسته ای ایران به نتیجه سرنوشت سازی نمی رسد و ایران با توجه به سرمایه انسانی و قدرت تولیدی خود دوباره می تواند برنامه هسته ای اش را از سرگیرد. از طرفی یکپارچگی جبهه داخل ایران در برابر گزینه نظامی و قرار گرفتن در معرض خطر جنگ منطقه ای از جمله دیگر عواملی است که گزینه نظامی را غیر عملی می کند.

 برخی کارشناسان آمریکایی مدعی هستند حتی با فرض دستیابی ایران به سلاح هسته ای، آمریکا می تواند با ایجاد خط قرمزهایی  که تجاوز از آنها با عواقب خطرناک روبرو می شود، ایران را مهار کند. این خط قرمزها شامل استفاده ایران از سلاح هسته ای و یا انتقال آن به طرف سوم، جنگ با همسایگان و افزایش حمایت از گروههای مسلح غیر وابسته به حکومتها است.

در همین راستا برخی مسئولان سابق کاخ سفید طرحی را با عنوان قرارداد آمریکا و ایران که در آن به فلسفه کمترین حد ممکن استناد شده، تهیه کردند تا به سیاستی که نهایتا نتایج آن به جنگ منجر می شود پایان دهند. بندهای این طرح شامل مسائل ذیل می شود؛

۱٫ توقف مقابل توقف؛ به معنای توقف غنی سازی در برابر توقف تحریمها

۲٫ خریداری سوخت هسته ای مورد نیاز ایران از بازار جهانی

۳٫ توقف تنشها میان ناوهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس

۴٫ همکاری در مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان

 ۵٫همکاری در رویارویی با گروههای مسلح در عراق

شاید برخی از مسائل مورد نظر این سیاستمداران آمریکایی در نزدیکی کنونی دولت آمریکا به ایران قابل مشاهده باشد، اما عدم وجود اعتماد متقابل، حل مسائل معلق مانده را تاکنون با مشکل روبرو کرده است. بر این اساس می توان به صورت خلاصه تاکید که احتمال برخورد و مهار همچنان در سیاست آمریکا در قبال ایران پابرجاست، اما گزینه های مصالحه و نزدیکی همچنان دور از دسترس است و در واقع این گزینه ها همچنان در مراکز پژوهشی آمریکا مورد بحث قرار می گیرد.

بازتاب آغاز دور جدید رزمایش هوایی ایران

امروز همچنین برخی رسانه های عربی آغاز مرحله دوم رزمایش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را پس از برگزاری موفقیت آمیز رزمایش پیامبر اعظم ۷ پوشش داده اند. خبرگزاری کویت در این باره نوشت: نیروهای مسلح ایران امروز مرحله دوم رزمایش هوایی با هدف مقابله با حمله جنگنده های دشمن فرضی را در شهر تبریز آغاز کردند.

پایگاه خبری النشره لبنان نیز این خبر را پوشش داده است. از سوی دیگر “شملان العیسی” تحلیلگر پایگاه الان لبنان در مقاله ای با اشاره به رزمایش گسترده نیروهای مسلح ایران تاکید کرد: وقوع جنگ به نفع ایران و هیچکدام از کشورهای منطقه نیست.

نگاهها به موضع ایران در قبال سوریه

پایگاه النشره لبنان در خبری کوتاه علت سفر امروز “کوفی عنان” به تهران را گفتگو درباره مسائل سوریه دانسته است.  اما امروز اکثر روزنامه های کشورهای عربی منطقه اظهارات اخیر “حسین امیر عبداللهیان” معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران درباره مسائل سوریه را پوشش داده اند.

روزنامه المستقبل وابسته به طیف ۱۴ مارس (به رهبری سعد الحریری) در این باره نوشت: ایران اعلام کرده که از مطالبات مردم سوریه حمایت می کند و می تواند جزئی از راه حل بحران در این کشور باشد.

اما روزنامه القبس کویت ، پایگاه سوری الاوسط ، سایت لبنان الان و پایگاه خبری الانفراد همگی این بخش از اظهارات معاون وزیرخارجه ایران را به عنوان تیتر گزارش خود انتخاب کرده اند که حمله به سوریه را احمقانه و دارای عواقب فاجعه بار دانسته بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.