ارز بازار را به کجا می‌برد؟

۱۶م اسفند ،

بینا- معاملات فلزات پایه در بازار آزاد دیروز نسبت به روز قبل از آن مثبت ارزیابی شد، اما این در حالی است که فلزاتی همچون سرب و آلومینیوم ثابت باقی ماندند. به نقل از فعالان بازار این روند صعودی تنها به سبب افزایش نرخ ارز بوده و همین رشد غیرمنطقی سبب التهاب بیش از حد بازار شده تا جایی که تجار در روزهای پایانی سال در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
این فعال بازار معتقد است نرخ ارز به سبب شایعاتی که از برداشته نشدن محدودیت‌های بین‌المللی در بازار پیچیده است روند کاذبی را در پیش گرفته، اما از آن جا که این اتفاق در بعد از ظهر روز قبل افتاده بود در نتیجه نتوانست تاثیر بسیاری روی قیمت‌ها داشته باشد. وی افزود: باید منتظر ماند و دید تاثیر این شایعات تا کی ادامه خواهد داشت در نتیجه اگر این روند به همین منوال ادامه پیدا کند بازهم باید شاهد رشد کاذب قیمت‌ها باشیم.
این فعال بازار در ادامه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: خرید و فروش فلزات چند روزی بود که به سبب کاهش قیمت‌ها رونق پیدا کرده بود؛ اما به سبب این رشد غیر‌منطقی باز هم در رکود فرو رفت تا جایی که تجار ترس از انجام معاملات تازه دارند و در انتظار ثبات بازار می باشند.
بازگشت رونق به بازار فلزات پایه جهانی
قیمت فلزات پایه در هفته پیش در حالی با روند نزولی رو‌به‌رو شد که خبرهای انتشار یافته منفی از شاخص‌های اقتصادی چین و منطقه یورو تاثیر بسزایی روی این روند گذاشته بود. از طرفی نیز شاخص تولید کارخانه‌ای در چین کاهش یافته همچنین در منطقه یورو نیز فعالیت‌ها در این بخش برای چندمین ماه پی‌در‌پی در حال نزول است، اما این در حالی است که روز قبل در آغاز نشست کنگره خلق چین چند خبر مثبت از این کشور انتشار یافته است.
ون جیابائو، نخست وزیر چین در مراسم آغاز نشست کنگره خلق چین اعلام کرد، نرخ هدف برای رشد اقتصادی چین در سال‌جاری میلادی ۵/۷ درصد تعیین شده و دولت بر هزینه‌ها خواهد افزود تا این هدف تحقق یابد. در واقع کسری بودجه از ۶/۱ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۲ به ۲ درصد در سال‌جاری افزایش خواهد یافت.
تاکید دولت چین بر حمایت از رشد اقتصادی از طریق اجرای پروژه‌های زیرساختی خبری بسیار مثبت برای بازار فلزات اساسی محسوب می‌شود. در روزهای اخیر رشد ارزش دلار و مجموعه‌ای از خبرهای منفی از اقتصاد چین و منطقه یورو سبب شده بود قیمت فلزات اساسی کاهش یابد و در بعضی موارد قیمت‌ها به پایین‌ترین میزان از چند هفته پیش رسیده بود.
تحلیلگران کارمرتس بانک معتقدند کاهش شاخص تولید کارخانه‌ای در چین در ماه فوریه در کنار رشد ارزش دلار بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت این مواد خام داشته‌اند.

*سحر نمایشی

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.