ارز صادرکنندگان بدون ورود به کشور صرف واردات شود

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ارانیکو در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

چکیده: یس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران گفت: با توجه به شرایط فعلی نیازی نمی باش ارز صادرکنندگان وارد مرکز مبادله ارزی شده و سپس در اختیار واردکنندگان قرار گیرد، زیرا این ارز می تواند در خارج از کشور صرف تامین کالاهای مورد نیاز برای واردات شود.

محمد رئیس‌زاده  درباره اختصاص ارز صادرکنندگان به واردکنندگان در مرکز مبادلات ارزی، اظهار نمود: بزرگترین مشکل صادرکنندگان، اختلاف نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد است.

وی ادامه داد: واردات از خارج انجام می‌شود و بنابراین دیگر نیازی نمی باش که ارز صادرکنندگان در داخل کشور حتما در مرکز مبادلات ارزی مورد مبادله قرار گیرد.

رییس‌زاده با بیان این‌که صادرکنندگان ترجیح می‌دهند ارز خود را آزادانه در اختیار مبادلات قرار دهند، گفت: ارز حاصل از صادرات می‌تواند در خارج از کشور صرف تهیه کالاهای وارداتی شود؛ پس دیگر چه سببی دارد در شرایط فعلی که کشور با تحریم روبه‌روست مبداء مبادله ارز مرکز مبادلات ارزی باشد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران ادامه داد: تا زمانی که نظام تک نرخی شدن ارز اجرا نشود صادرکنندگان تمایلی به عرضه ارز خود در مرکز مبادلات ارزی ندارند، زیرا هیچ فعال اقتصادی علاقه‌مند نمی باش ارز خود را ارزان‌تر از قیمت روز در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

وی با بیان این‌که اگر به سمت نظام تک نرخی شدن ارز حرکت نکنیم رانت و فساد در کشور گسترش می یابد خاطرنشان نمود: در حال حاضر نحوه اجرا و دستورالعمل ورود ارز صادرکنندگان به اتاق ارزی مشخص نشده و جلسات مکرر بین بخش خصوصی ودولت همچنان ادامه دارد.

رییس زاده در این باره افزود: همچنین جلسات کارشناسانه متعددی برای تعیین راهکارهای اجرایی معقول و مورد قبول در بین اعضای اتاق در حال برگزاری است و امیدواریم به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

او با بیان این‌که این جلسات در رابطه با نحوه ورود ارز صادرکنندگان به مرکز مبادلات ارزی است، تصریح نمود:‌ اگر قرار باشد محدودیت‌هایی برای صادرکنندگان اعمال شود قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد شد. به طور مثال اگر صادرکنندگان مجبور باشند که در ازای خروج کالا مهر واردات دریافت نمایند، این موضوع همان پیمان ارزی تلقی می‌شود که پیشتر اجرای آن محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاد نموده بود.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران ادامه داد: ما می توانیم ارز خود را بدون ورود به مرکز مبادلات ارزی و در خارج از کشور صرف واردات کنیم.

رئیس‌زاده با بیان این‌که آمار هفت ماهه سال جاری گمرک نشان می‌دهد که نسبت به زمان مشابه در سال پیش هشت درصد کاهش واردات داشته‌ایم، بیان نمود: ما در هفت ماهه امسال ۳۴ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و در مقابل ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته‌ایم.

به گزارش تفسیری ایسنا، هفته پیش اعلام شد که دولت با صادرکنندگان بر سر آوردن ارز حاصل از صادرات به مرکز مبادلات ارزی توافق نموده و حتی یک توافق شش بندی نیز در این زمینه نوشته شده است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.