ارز لاستیک خودر را گران کرد

۱۲م دیماه ،

ارز لاستیک خودر را گران کرد

عصر خودرو – رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران گفت: لاستیک به اندازه کافی در بازار وجود دارد و در این زمینه کمبود نداریم.

به گزارش عصر خودرو به نقل از پرشین خودرو ، عباس سماواتی اضافه کرد: لاستیک به حد وفور وجود دارد و واحد های صنفی زیرمجموعه اتحادیه حاضرند زیر قیمت های مصوب لاستیک در اختیار مصرف کننده قراردهند اما خریدار نیست.
وی گفت: نوسان نرخ ارز سبب بالا رفتن قیمت لاستیک شد و رغبت خریداران برای خرید این کالا کاهش یافت.


سماواتی افزود: همچنین میزان استفاده مردم از خودروها بسیار کمتر از قبل شده است و همین عامل هم سبب شده تا میزان عمر لاستیک ها بیشتر شود و نیاز مصرفی مردم کاهش یابد.
وی با رد گفته کسانی که معتقدند قیمت لاستیک ثابت می ماند گفت: امکان ندارد کسی بتواند پیش بینی کند قیمت ها ثابت می ماند چراکه قیمت لاستیک متاثر از قیمت ارز است.
سماواتی اظهار کرد: شاید بتوان گفت قیمت لاستیک در دو ماه آینده تغییر چندانی ندارد اما نمی شود قاطعانه پیش بینی کرد زیرا نرخ مواد اولیه لاستیک با تغییر قیمت ارز دگرگون می گردد.


رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلترسازان تهران به ایرنا گفت: اگر قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند تولید کنندگان نیز ناچارند درخواست تغییر قیمت را به سازمان حمایت از مصرف کننده بدهند و اگر موافقت شد تغییر قیمت می دهند.


وی افزود: اینکه می گویند دو حلقه لاستیک با سند ماشین، تحویل داده می گردد، صحت ندارد چرا که تولید لاستیک در کشور با کمبود مواجه نشده که بخواهیم از این روش ها بهره بگیریم.
اولین کارخانه تولید تایر در ایران در سال ۱۳۳۷ با سرمایه گذاری یک شرکت امریکایی برای تولید انواع تایر با ظرفیت اسمی هشت هزار تن در سال تاسیس شد.
سپس یک شرکت دیگر در سال ۱۳۴۲ با همکاری و سرمایه گذاری یک شرکت دیگر آمریکایی برای تولید انواع تایر در ایران تاسیس شد.


در سال ۱۳۵۳ ژاپن، طبق قرارداد با شرکتی ایرانی، در عرصه تولید تایرهای سواری بایاس و رادیال نخی وارد ایران شد.
در سال ۱۳۵۵ با همکاری و سرمایه گذاری شرکتی ایتالیایی، تولید انواع تایرهای کشاورزی، سنگین، نیمه سنگین و سواری فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.
تولید انواع تایرهای دوچرخه، موتورسیکلت و قطعات لاستیکی، در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت اولیه تولید یک هزار تن در سال آغاز به کار کرد.


در سال های پس از انفلاب اسلامی ایران، پنج شرکت دیگر برای جهت تولید انواع تایرهای بایاس و رادیال نخی و سیمی، هر یک با ظرفیت های اولیه ۲۵ هزار تن در سال با سرمایه گذاری های بخش خصوصی، بانک های دولتی و سایر شرکت های سرمایه گذاری داخلی و همکاری و انتقال تکنولوژی و فن آوری از سایر شرکت های داخلی تولید کننده تایر، فعالیت تولیدی خود را آغاز کردند.
تولید واقعی تایر و محصولات وابسته آن توسط تولیدکنندگان داخلی کشور در اوائل انقلاب در حدود ۳۴ هزار تن در سال بود و پس از انقلاب در سال ۱۳۸۰ به ۱۷۲ هزار تن در سال و تا پایان سال ۱۳۸۶ بالغ بر ۲۴۰ هزار تن در سال بود.
۱۰ کارخانه لاستیک سازی تا سال ۱۳۸۶ در کشور فعال بودند که مجموع تولیدات آنها بالغ بر ۲۳۸ هزار تن بوده است.

سه شنبه ۱۲ دى   ۱۳:۳۲

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.