ارز ۱۲۲۶ تومانی فقط برای محاسبه هزینه های گمرکی است

۰۱م آذر ،

کارشناس ارشد صنعت خودرو در گفت و گو با «ممتاز» دربارهٔ قیمت های اخیر سازمان حمایت

ارز ۱۲۲۶ تومانی فقط برای محاسبه هزینه های گمرکی است

عصر خودرو : فربد زاوه کارشناس خودرو گفت: در حال حاضر دولت به هیچ وارد کنننده خودرو ارز مبادله ای هم نمی دهد چه برسد به دولتی.

وی با اشاره به خبر اعلام شده از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان مبنی بر تعیین قیمت محصولات هیوندا ی و کیا گفت: موضوعی که در یکی دو روز اخیر رسانه ها به نقل از سازمان حمایت در خصوص قیمت گذاری بعضی خودروهای وارداتی کره ای بر مبنای استفاده از نرخ مرجع به آن پرداخته اند مربوط به ارز مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی می گردد و نه ارز تخصیصی به وارد کننده جهت خرید خودرو. در واقع وارد کننده خودروهای خود را با ارزی غیر از ارز مرجع وارد نموده است ولی جهت پرداخت حقوق و عوارض گمرکی با توجه به قوانین جاری کشور میبایست کالاها بر مبنای ریالی مورد محاسبه میزان سود و عوارض قرار گیرند. لذا با توجه به اعلام نرخ ارز مرجع برای تمامی گروهای کالای به ارزش ۱۲۲۶۰ ریال از سوی بانک مرکزی به گمرکات کشور، مبنای محاسبه حقوق دولت ارز مرجع میباشد. به همین سبب در بخشنامه سازمان حمایت، به صراحت ذکر شده است نرخ فروش خودروها بر مبنای نرخ ارز مرجع بوده ، احتمالا به این نکته اشاره دارد که در صورت استفاده از نرخ مبادلاتی به جای نرخ ارز مرجع در محاسبات گمرکات کشور، قیمت خودروها متناسب با آن تغییر خواهد نمود.
وی همچنین ادامه داد: خرید خودروها در حال حاضر حتی با ارز مبادلاتی نیز صورت نمی گیرد و تا اعلام وزارت صنایع و تجارت و ابلاغ به شبکه بانکی مبنی بر تخصیص ارز به نرخ مبادلاتی جهت واردات کالا، واردکنندگان میبایست ارز را از بازار آزاد تهیه نمایند.
لازم به توضیح است تخصیص ارز به نرخ مبادلاتی به اولیتهای ۹ و ۱۰ که شامل خودروهای وارداتی میشود تا کنون ابلاغ نشده است.

چهارشنبه ۱ آذر   ۱۰:۲

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.