ارز ۲۴۰۰ تومان هم مشتری ندارد

جام جم آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید بررسی کنیم که چگونه است بانک مرکزی ارزهای صندوق توسعه ملی و سهم نفت را نمی‌تواند به قیمت دو هزار و ۴۰۴ تومان بفروشد اما در جای دیگر این ارز با قیمتی بیشتر معامله می‌شود.

سیدشمس الدین حسینی پس از جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران فزود: احساس می کنم این نوع معاملات صوری است؛ بنابراین باید اجازه داد تا جلوتر برویم و این مسایل را بررسی کنیم.

وی بانک مرکزی را بانی تبدیل ارز به ریال دانست و گفت: براساس بند ۷ قانون بودجه سال ۹۱ شرکت ها و موسسات و دستگاه های دولتی موظفند ارزهای خود را با هماهنگی با بانک مرکزی تبدیل کنند.

حسینی ادامه داد: این درست است که صندوق توسعه ملی باید ۲۳ درصد از منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و مواد مرتبط را دریافت کند اما این تبدیل باید از طریق بانک مرکزی صورت گیرد.

وی افزود: شرکت نفت ۱۴٫۵ درصد از درآمد حاصل از صادرات در حوزه نفت و میعانات را دریافت می کند و اگر نیاز باشد بخشی از آن را به ریال تبدیل کند، این کار باید از طریق بانک مرکزی صورت گیرد و سایر دستگاه ها هم باید به همین نحو عمل کنند اما ریال آن مربوط به بانک مرکزی یا خزانه نیست.

حسینی گفت: به طور نمونه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلاری که در مرکز مبادلات ارزی در چند روز گذشته فروخته شده، ریال آن مربوط به صاحب ارز است و مالک این پول دولت نیست که بتواند آن را یارانه بدهد و یا خرج چیزهای دیگر کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اولویت های کالایی نیز گفت: در اولویت های یک و دو هیچ تردید و ابهامی نیست و این اولویت ها مربوط به موادغذایی، نهاده های خاص دامی و کشاورزی، دارو و نیازهای پایه دارویی است که تاکنون با ارز مرجع یکهزار و ۲۲۰ تومان تامین شده است و از این به بعد هم به این ترتیب عمل خواهد شد.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.