ارسباران زیر چکمه‌های سنگدل سرما و زلزله

۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

هنوز ۳ ماه از زلزله ۶٫۲ ریشتری شمال‌غرب کشور نگذشته است که بار دیگر زلزله ۵٫۱ ریشتری ورزقان یکی از شهرهای زلزله‌زده ارسباران را لرزاند.

به گزارش تفسیری خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران هنوز ۳ ماه از زلزله ۶٫۲ ریشتری شمال‌غرب کشور نگذشته است که بار دیگر زلزله ۵٫۱ ریشتری، ورزقان یکی از شهرهای زلزله‌زده ارسباران را لرزاند.

ساعت ۴:۵۳ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ مرداد مصادف با ۲۲ رمضان سال جاری بود که زلزله‌ای به بزرگای ۶٫۴ در مقیاس ریشتر شهرستان اهر و به فاصله وقتی ۱۰ دقیقه زلزله‌ای دیگری به بزرگای ۶٫۲ در مقیاس ریشتر این شهرستان و شهرستان‌های‌های هریس، ورزقان و روستاهای تابعه را لرزاند.

بر اثر این اتفاق زیر ساخت‌های مهم و حیاتی منطقه ارسباران آسیب‌دیده و طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسولان، حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب شد که ازاین میزان ۱۴ هزار واحد مسکونی به میزان ۶۰ الی ۱۰۰ درصد تخریب شده و نیازمند بازسازی مجدد است.

اما آمارهای تلفات جانی این زلزله توسط نهادهای مختلف، متفاوت اعلام شد به طوری که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور میزان تلفات را ۲۲۶ نفراعلام نمود و این درحالی بود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس میزان تلفات جانی را ۳۰۶ نفرعنوان نمود.

اما در این بین هر آنچه در سایر موارد مهم بوده و به شدت نیازمند توجه مسئولان است مسکن و سرپناه امن برای فصل سرما می‌باشد.

لازم به ذکر است که منطقه ارسبارن به عنوان یکی از مناطق سردسیر کشور در استان کوهستانی آذربایجان‌شرقی قرار دارد که سرمای آن از هم اکنون چندین درجه زیر صفر بوده و برف زمستانی پذیرایی بی خانمان‌ها است.

به محض وقوع زلزله دستگاه‌های ذیربط آغاز به آوار بر داری و بهبود وضعیت زلزله‌زدگان نمودند که در این بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساخت مسکن زلزله‌زدگان شد.

درست هفت روز پس از زلزله شمال‌غرب کشور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در حاشیه مراسم با شکوه روز قدس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران وعده داد که مسکن زلزله‌زدگان در عرض دو ماه تهیه شده و هیچگونه مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.

طبق گفته معاون اول رئیس جمهور باید مشکل مسکن زلزله‌زدگان تا ۷ مهر ماه سال جاری مرتفع می‌شد اما امروز بعد از قبل حدود ۸۰ روز از این وعده مشکل زلزله‌زدگان کماکان میدان‌دار مناطق ارسباران است.

 مشکل مسکن زلزله‌زدگان از آنجایی مهم جلو می‌کند که فصل سرماه روز به روز نزدیک شده و نگرانی مردم از بی‌خانمانی آنها را بیشتر از سوز سرما اذیت می‌کند.

حدود ۲ ماه پیش علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن در حاشیه باز دید از روستاهایی آسیب‌دیده اهر، هریس و ورزقان که به اتفاق رئیس سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت به خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت مسکن زلزله‌زدگان گفت: در صورتی که شرایط جوی اجازه دهد مسکن آسیب‌دیدگان زلزله اخیر را تحویل خواهیم داد در غیر این صورت این امر امکانپذیر نخواهد بود.

وی در حالی تحویل مسکن زلزله‌زدگان را منوط به اجازه شرایط جوی دانست که سرمای سخت و کشنده ارسباران چنین دیدی نداشته و سرزده مردم آسیب دیده را غافلگیر خواهد نمود.

اواخر هفته قبل اعلام شد همزمان با مسافرت رئیس جمهور به مناطق زلزله‌زده ۴ هزار واحد مسکن به زلزله‌زدگان تحویل داده شد.

این درحالی است که نماینده اهر و هریس نسبت به این موضوع بشدت انتقاد نموده و در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: چنین آمارهای صحت نداشته و دولت صرفا برای آماده‌سازی افکار عمومی برای خروج از منطقه ارسباران این آمارها را اعلام می‌کند.

فلاحی همچنین تصریح نمود: دولت در حال مدعی می‌شود که ۴ هزار مسکن به زلزله‌زدگان تحویل داده است که حتی ۲ هزار واحد نیز تحویل داده نشده است!

وی از عملکرد استانداری آذربایجان‌شرقی نیز انتقاد نمود و گفت: استانداری این استان آمارهای دقیق اعلام نکرده و آمارهای اعلام شده ساختگی است.

البته در این چند مدت اخیر وضعیت زلزله‌زدگان که به لطف رسانه‌ها و برخی از مسئولین از چشم مردم دور مانده بود چندان خوشایند نبوده و بارها با حوادث دیگری از جمله آتش‌سوزی چادرها دست به گریبان بود اما هنوز سه ماه از زلزله اخیر آذربایجان‌شرقی نگذشته بود که بار دیگر زلزله دیگری به بزرگای ۵٫۲ درمقیاس ریشتر به مرکزیت ورزقان منطقه ارسباران را لرزاند.

هر چند قدرت این زلزله به نسبت زلزله اخیرارسباران نبود ولی از آنجایی که زلزله ۶٫۴ ریشتری ۳ ماه قبل و پس لرزه های چندهزاری آن، بارها و بارها این مناطق را لرزانده است استحکامات موجود قدرت ایستادگی خود را از دست داده و با زلزله کوچک نیز احتمال از هم گسیختن وجود دارد.

عملکرد دولت در مناطق زلزله‌زده ضعیف است

در همین جهت الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: این زلزله خسارات زیادی را مجددا به ورزقان و روستاهای تابعه رسانده است به طوری که دیوار خانه‌های تازه ساخت نیز ویران شده است.

وی افزود: تا به حال گزارش تفسیریی از تلفات جانی نرسیده ولی احتمال می‌رود به دلیل بافت فرسوده مناطق زلزله‌زده تلفات جانی نیز وجود داشته باشد.

نماینده ورزقان خاطر نشان نمود: عملکرد دولت در این زمینه ضعیف بوده و آنچان که انتظار می‌رفت عمل نشده است.

زمینه‌سازی دولت برای خروج از مناطق زلزله‌زده ارسباران

همچنین عباس فلاحی نماینده اهر و هریس نیز به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: بارها نسبت به عملکرد ضعیف دولت در این جهت اعتراض و بارها درخواست نمودیم تا نسبت به این موضوع اهتمام ویژه ای بورزند.

نماینده اهر و هریس گفت: زلزله مجدد ارسباران سبب تشدید نگرانی مردم شده و لذا این امر ادامه روند کار ساخت و ساز را با مشکل مواجه نموده است.

وی بار دیگر تاکید نمود: دولت با ارائه آمارهای نادرست درصدد زمینه‌سازی برای خروج از منطقه زلزله‌زده می‌باشد.

طرح مجلس برای بهبود وضعیت مناطق زلزله‌زده

در همین جهت محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: هر چند دولت در حال بهبود وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی است، ولی عملکرد قابل قبولی در این حوزه نداشته است.

عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: برای بهبود وضعیت مناطق زلزله‌زده طرحی تقدیم هئیت رئیسه مجلس شده است که بر اساس آن وضعیت زلزله‌زدگان بیش از پیش مورد توجه قرارمی‌گیرد.

فرهنگی خاطر نشان نمود: این طرح با ۱۵۰ امضا آماده بوده و به سریعی در دستور کار بهارستان قرار خواهد گرفت.

با ارائه آمارهای غلط اقدامات صورت گرفته را ضایع نکنیم

اما مسعود پزشکان دیگر نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو نظر دیگری در این زمینه داشت، به طوری که در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: روند بازسازی مناطق آسیب دیده شمال‌غرب کشور خوب بوده است.

وی افزود: اما نباید با ارائه آمارهای ناصحیح و غلط اقدامات صورت گرفته را ضایع کنیم.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان نمود: رسیدگی به وضعیت زلزله‌‌‌زدگان و بهبود  وضعیت آنها از جمله اولویت‌‌های این مجمع بوده و به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

روند بازسازی مناطق زلزله‌زده ارسباران سرعت بیشتری‌ بگیرد 

منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل و نمین نیز در این رابطه گفت:‌برای بهبود وضعیت زلزله‌زدگان شمال‌غرب کشور اقداماتی در حال انجام است ولی این روند باید سرعت بیشتری بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس خاطرنشان نمود: مجلس در جهتی بهبود وضعیت زلزله‌زدگان از همه توان خود استفاده نموده و لذا بازسازی و کارهای اجرایی وظیفه دولت است که باید انجام شود.

مجلس از اقدامات حمایتی زلزله‌زدگان ارسباران استقبال می‌کند

جلیل جعفری نماینده خلخال نیز به ضعف دستگاه اجرایی کشور در رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان اشاره نمود و گفت: رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان ارسباران از وظایف دستگاه اجرایی کشور بوده و باید با مدنظر قرار دادن شرایط موجود از جمله سرما بیش از پیش به فکر زلزله‌زدگان باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل خاطرنشان نمود: مجلس در این زمینه از هر اقدامی که به بهبود وضعیت زلزله‌زدگان کمک کند حمایت خواهد نمود.

ساخت هزار واحد مسکن روستایی آذربایجان‌غربی در ارسباران

نادر قاضی‌پور دیگر نماینده مجلس بود که در این زمینه اظهارنظر نمود و به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: در خصوص اقدامات دولت نمی‌توانم قضاوت کنم ولی استان آذربایجان‌غربی در خصوص رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان اقدامات لازم را انجام داده که از جمله آنها ساخت هزار واحد مسکن روستایی است.

وی افزود: مشکل زلزله‌زدگان فراتر از یک اتفاق کوچک بوده و باید همه مسولان کشور برای رفع این معضل همت نمایند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی خاطر نشان نمود : این مجمع به صورت جدی مسئله زلزله ارسباران را پیگیری می‌کند.

با این حال مردم کل کشور به همراه مردم آسیب دیدگان ارسبارن در حالی منتظر بهبود وضعیت مسکن و معیشت مردم در آستانه فصل سرما می باشند که این شبها سرمای منطقه به چندین درجه زیر صفر رسیده و مشکلات زلزله‌زدگان را بیش از پیش مشکل نموده است.

گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهای‌پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.