اروپا گوش مایکروسافت را برید: جریمه ۷۳۲ میلیون دلاری برای انحصارگرایی اینترنت اکسپلورر

۱۶م اسفند ،

مایکروسافت به خاطر انحصار گرایی در مرورگر اینترنت اکسپلورردر اروپا، ۷۳۲ میلیون دلارجریمه شد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، رگولاتورهای اروپایی در آنچه ارسال پیام صریح به گوگل خوانده شده، مایکروسافت را به خاطر بسته بودن مرورگر اینترنت اکسپلورر ، ۷۳۲ میلیون دلار جریمه کردند.
این جریمه را کمیسیون اروپایی بدلیل عدم ارائه پیشنهاد انتخاب مرورگر و انحصاری کردن مرورگر در ویندوز عرضه شده به کاربر اروپایی اتخاذ شده است.
بلافاصله مایکروسافت ضمن عذر خواهی اعلام کرد مسوولیت خطای نرم افزاری که منجر به وجود مشکل در مرورگر می گردد را بر عهده می گیرد.مدیران مایکروسافت همچنین افزودند تمام تلاش خود را برای حل مشکل و رفع خطای برنامه نویسی انجام خواهند داد و در برنامه توسعه خود آنرا مدنظر قرار می دهند تا چنین وقایعی در آینده رخ ندهد.
جاکوئین آلمونیا کمیسر شورای رقابت اتحادیه اروپایی به تایمز گفت تعهدات الزام آور نقش مهمی را در اجرای سیاستهای اروپایی بازی می کند چرا که اجازه راه حل های سریع برای مشکلات رقابتی را فراهم می سازد.
آلمونیا افزود چنین تصمیماتی نیازمند انطباق دقیق داشته و عدم رعایت آن نقض محسوب شده که باید بر اساس آن تحریم انجام شود.
گفتنی است کمیسیون اروپایی بازوی ضد انحصار اتحادیه اروپایی به شمار می رود.
این جریمه بدنبال درخواست سال ۲۰۰۹ از مایکروسافت برای دادن اجازه به کاربران ویندوز برای انتخاب مرورگر دلخواهشان انجام می گردد که از آن سال تاکنون لجبازی مایکروسافت سبب شده تا کاربران ویندوز باز، نتوانند انتخاب دلخواه در بخش مرورگرها را داشته باشند.
البته ۱۷ جولای ۲۰۱۲ مایکروسافت این موضوع را مربوط به اشتباه برنامه نویسی ذکر کرد و گفت قصد حل آن را دارد اما مشکل را برطرف نکرد. در واقع مایکروسافت باید BCS را راه اندازی می کرد. BCS یا browser choise screen این اجازه را به کاربر می دهد تا دیفالت مرورگر که اینترنت اکسپلورر است را تغییر دهد.
مایکروسافت در دسامبر ۲۰۱۱ گفت فراموش کرده تا BCS را روی ۲۸ میلیون کامپیوتر دارای ویندوز ۷ سرویس پک یک نصب کند.
این جریمه پیام آشکاری برای گوگل لجباز نیز هست.
گوگل در بحث موتور جستجوداد همه را در آورده است و تهدید به جریمه ۴ میلیارد دلاری شده است.همچنین اتحادیه اروپا روی نحوه جمع آوری اطلاعات کاربران توسط سرویس های مختلف گوگل نیز اخطارهای حقوقی را به این کمپانی داده است.
لری پیچ در مصاحبه ای نادر در اکتبر ۲۰۱۲ با سی ان ان گفت رگولاتورها بسیاره روی کرده و حرفهایی می زنند که از آن سر در نمی آورند و این غم انگیز است.
موضوع BCS سبب شد تا سینوفسکی در سال ۲۰۱۲ بونس و پاداش خود را بدلیل قصور در حل این مشکل نگیرد و دقیقا بعد از معرفی ویندوز ۸ و ویندوز فون ۸، سینوفسکی استعفای اجباری دهد و از مایکروسافت برود و بعدا نیل ماوستون محقق در موسسه Strategy Analytics  سبب آنرا ناکامی های حرفه ای عنوان کرد. به نقل از نیل موفقیتهای سینوفسکی سبب شد تا بعنوان گزینه جانشین استیو بالمر مطرح شود و این دقیقا چیزی است که استیو بالمر آنرا دوست نداشته و نمی خواهد قدرت خود را بعنوان مدیر اجرایی از دست دهد.
در سال ۲۰۱۱ دیوید اینهورن از استیو بالمر خواست تا از شغل خود استعفا دهد و چند وقت پیش نیز یوآخیم کمپین از مدیران مایکروسافت نیز موضوعی مشابه را مطرح کرد ولی ماه قبل بیل گیتس آب پاکی روی دست همه ریخته و ضمن طرفداری از استیو بالمر گفت وی کارهای بسیاری انجام داده است.
بیل گیتس افزود در دوره استیو بالمر کارهای بزرگی صورت گرفته است و البته نه من و نه وی هیچکدام راضی نیستیم و باید کارهای بیشتری انجام پذیرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.