ارکستر سمفونیک! بیدارشو

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

نزدیک به یک سالی می‌شود که صدای ارکستر سمفونیک تهران در نمی‌آید. ۳۰۰ روزی می‌شود که ساز نوازندگان ارکستر دولتی ایران کوک نیست و بهانه‌اش یک بدهی ۴۵۰ میلیون تومانی است! ارکستر سمفونیک تهران خواب خواب است.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اگر بخواهیم تاریخ تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران را از روی تقویم محاسبه کنیم‌، می‌گوییم ارکستر از تابستان سال قبل به سکوت رفت اما واقعیت این است که ارکستر سمفونیک از همان زمانی که فقط به اجراهای سفارشی و مناسبتی با کیفیت پایین بسنده کرد،‌ تعطیل شد.

سال قبل بهانه‌ی تعلیق ارکستر، تشکیل موسسه‌ای به اسم«ارکستر ایران» بود که قرار شد‌، ارکستر زیر چتر این موسسه اداره شود. طرحی که شاه‌آبادی‌، معاون هنری وقت، آن را ارائه داده بود اما بعدها معلوم شد که این موسسه تنها در حد یک اسم است و شاه‌آبادی حتی آن را ثبت قانونی هم نکرده است. طرحی که سبب شد نوازندگان فقط بین انجمن موسیقی ایران و این موسسه معلق بمانند و ندانند طرف حساب آن‌ها دقیقا چه کسی است؟

در همین کش‌وقوس‌ها دولت یازدهم روی‌کارآمد و علی مرادخانی به عنوان معاون امور هنری وزیر ارشاد منصوب شد.

اما مرادخانی در اولین نشست خبری‌اش گفت:وقتی محلی به نام بنیاد رودکی تاسیس شده است‌،ایجاد موسسه‌ای با عنوان «موسسه ارکستر ایران» لزومی ندارد و اگر ارکستر‌ها دوباره سرپا شوند باید تحت حمایت بنیاد رودکی باشند.

او از بدهی ۴۵۰ میلیون تومانی به نوازندگان ارکستر سمفونیک هم خبر داده و گفت که پرداخت این بدهی، اولویت معاونت هنری است‌، زیرا ارکستر مدت‌هاست که تعطیل است.

اما هم‌اکنون این پرسش پیش می‌آید که آیا با پرداخت این ۴۵۰ میلیون تومان توسط معاونت هنری ارکستر بار دیگر به شرایط ایده آل می‌رسد‌ یا پرداخت این مبلغ تنها مقدمه‌ای است تا ارکستر سمفونیک تهران همه چیز را از سرخط آغاز کند و روزهایش را از نوبسازد؟

یکی از نوازندگان ارکستر معتقد است: با پرداخت این بدهی چیز بسیاری درست نمی‌شود. زیرا شرایط طوری است که باید بسیار عمیق‌تر و ریشه‌ای با آن برخورد شود و شاکله ارکستر باید با مشورت و سیاست‌های درست از نو ساخته شود.

نوازنده دیگری هم معتقد است: آقای مرادخانی از ابتدای انتخابش قول داد که رسیدگی به ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در اولویت فعالیت‌هایش باشد و اینکه تا کنون کاری انجام نداده، شاید سببش این است که بودجه نداشته است.

به هر حال زمان بسیاری به جشنواره موسیقی فجر نمانده است و باید دید ارکستری که دیگر رمقی برایش نمانده است،‌ می‌تواند در این جشنواره اعلام موجودیت کند یا باید همچنان منتظر ماند؟

منبع: ایسنا


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.