ازبکستان و چین ۵٫۲ میلیارد دلار قرارداد جدید همکاری امضا کردند

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری’کانیوز’، این قراردادها توسط ‘اسلام کریم اف’رئیس جمهوری ازبکستان که برای شرکت در دوازدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرده بود و ‘هو جین تائو’ رئیس جمهور این کشور در پکن امضا شد.

همکاری در اجرای پروژه های بزرگ در بخش معدن، حمل و نقل، فرآوری هیدروکربورها، مواد خام و تولید انواع محصولات شیمیایی مورد نیاز بازارهای جهانی از جمله قراردادهای امضا شده است.

توسعه مناسبات برای اجرای پروژه هایی با فناوری بالا از جمله الکترونیک و مهندسی برق، فن آوری اطلاعات و ارتباطات راه دور، داروسازی و تولید مصالح ساختمانی مدرن از دیگر قراردادهای امضا شده توسط روسای جمهوری دو کشور بود.

دو طرف پس امضای قراردادهای مذکور ضمن تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری، تاکید کردند دولت تاشکند امکان عرضه مواد استراتژیک به چین از جمله پنبه، اورانیوم، گاز طبیعی، فرآورده های غیرآهنی و فلزات نادر را در درازمدت فراهم کند.

دو طرف با بیان آنکه توسعه حمل و نقل و ارتباطات یکی از بخش های کلیدی در همکاری های میان چین و ازبکستان است، حمایت کامل خود را از اجرای سریع ساخت پروژه راه آهن چین، قرقیزستان، ازبکستان که کوتاهترین مسیر حمل و نقل میان چین و کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی است، اعلام کردند.

کریم اف و جین تائو چشم انداز همکاری ها میان دو کشور بخصوص از طریق افزایش سرمایه گذاری در بخش های نفت و پتروشیمی، شیمیایی، استخراج معادن، حمل و نقل و تدارکات، مهندسی و ارتباطات راه دور را روشن ارزیابی کردند.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد که برقراری رابطه راهبردی بین چین و ازبکستان چشم اندازی گسترده ای را برای تقویت همکاری ها میان دو کشور در زمینه های مختلف ایجاد کرده است.

جین تائو با بیان آنکه چین هماهنگی ازبکستان برای دستیابی به رشد پایدار در تجارت دو جانبه را افزایش خواهد داد، گفت: پکن شرکت های چینی را ترغیب می کند تا با شرکت های ازبکستان در ایجاد شهرک های صنعتی، همکاری کنند.

کریم اف نیز نقش چین را در توسعه زیرساخت ها و بهبود وضعیت بخش های اقتصادی در آسیای مرکزی مهم خواند و تصریح کرد: دو کشور تاکنون در مناسبات دو جانبه و همکاری ها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، دستاوردهای زیادی داشته اند.

پیشتر کمیته آمار دولتی ازبکستان اعلام کرده بود که مبادلات تجاری تاشکند- پکن در سال ۲۰۱۱ از ۲۰ درصد رشد برخوردار شده و به رقمی بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان حدود ۴۰۰ شرکت چینی فعالیت دارند.

آساق**۱۵۵۸**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۱۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.