ازدواج قانونی یا غیرقانونی؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

ازدواج پیوندی آسمانی است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، ازدواج وحدتی اجتماعی یا قراردادی قانونی بین مردم است که باعث به وجود آمدن خویشاوندی می شود.
 
ازدواج برای تعدادی از زنان و مردان حکم سر و سامان گرفتن را دارد برای این افراد ازدواج سمبلی از آغاز بلوغ فکری و تکامل است به نحوی که زندگی آنان تنها در سایه ازدواج معنا می یابد.
 
برای تعدادی دیگر از زنان و مردان ازدواج تنها یک مقوله است که باید سر گیرد به این معنا که چون دیگران ازدواج می کنند پس آنان نیز باید به این امر مبادرت ورزند به عبارت دیگر ازدواج رسمی است که گریزی از آن نیست اما برخی از این ازدواجها اگر چه شرعی هستند اما قانونی نیستند یکی از موارد ازدواج غیرقانونی ازدواجی است که در دفاتر رسمی ازدواج ثبت نمی شود یعنی طرفین پس از جاری شدن صیغه عقد برای ثبت آن اقدام نمی کنند که این ازدواج ها غیر قانونی بوده تنها ازدواج هایی رسمی و قانونی است که در یکی از محضرهای ازدواج ثبت می شود.
 
از دیگر ازدواج های غیرقانونی ازدواجی است که اگر چه طبق قواعد شرع مقدس صورت می گیرد اما بنا به مصالحی از دیدگاه قانون مملکتی جایز نبوده و قبل از آن باید سلسله مراتبی رعایت شود تا از دیدگاه قانون آن ازدواج نیز صحیح باشد و گر نه ازدواج شرعی صورت نمی پذیرد.
 
زوج و زوجه و فرزندان آنها از مواهب قانونی حاصل از ازدواج بهره مند نخواهد شد و این آغاز مشکلات عدیده ای است.
 
بهروز مهاجری قاضی دادسرای ناحیه ۱۱ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: قانون از شرع نشات گرفته با این حال در برخی از موارد مشاهده می شود اعمال و رفتاری که از نظر شرع منع ندارند در قانون برای آنان مجازات در نظر گرفته می شود و بالعکس در مواردی که در قانون مجازاتی در نظر گرفته نشده از نظر شرع اشکال دارد اگر چه وظیفه شورای نگهبان می باشد مطابق قانون اساسی این مغایرت ها را رفع کند.
 
وی افزود: در قوانین مختلف موارد زیادی وجود دارد که ازدواج ها از نظر قانون اشکال دارد و حتی بعضا مرتکب به مجازات می گردد طبق ماده ۶۴۵ قانون مجازات های اسلامی حفظ کیان خانواده ثبت ازدواج دائم، طلاق و رجوع به مقررات الزامی بوده و چنانچه فردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نماید به مجازات حبس تعزیری تا یک سال محکوم خواهد شد.
 
مهاجری یادآور شد: بنابراین از ماده فوق الذکر چنین نتیجه گیری می شود که اگر کسی ازدواج موقت داشته باشد و آن را به ثبت نرساند این عمل جرم محسوب نمی شود.
 
وی تصریح کرد: مطابق ماده ۶۴۶ قانون مجازات های اسلام ازدواج قبل از بلوغ بدون اذن ولی ممنوع بوده و ازدواج با دختری که به حد بلوغ نرسیده بدون اذن ولی به حبس تعزیری ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد./ز
 
گزارش از: ریحانه جمشیدی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.