ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال در آذربایجان شرقی وجود ندارد

دادستان عمومی و انقلاب تبریز گفت: ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال در آذربایجان شرقی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، موسی خلیل‌اللهی در نشست بررسی حقوق کودکان در ایران که همزمان با روز کودک در تبریز برگزار شد، با بیان اینکه تفکیک سنی در برخی مهد کودک‌ها صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: مهد کودک‌ها در تربیت کودکان نقشی اساسی دارند و این مهم ایجاب می‌کند که تفکیک سنی در آنها رعایت شود.

وی با بیان اینکه موضوع کودک‌آزاری نسبت به گذشته در تبریز کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر حقوق کودکان با توجه به اقدامات انجام شده در جامعه، بیشتر رعایت می‌شود. البته مواردی نیز همچون بستری شدن کودکی شکنجه‌دیده توسط والدین به بهانه تصادف در بیمارستان گاه و به ندرت پیدا می‌شوند که در صورت گزارش برخورد صورت می‌گیرد.

دادستان تبریز با بیان اینکه مسئولیت سازمان بهزیستی در تربیت کودکان بسیار سنگین است، افزود: بخش اعظمی از مسائل مرتبط با حقوق کودکان، اجتماعی است و باید تلاش کنیم که با فرهنگ‌سازی در جامعه به سمت رعایت صحیح حقوق کودکان برویم.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از کارتونها، کودکان را به سمت عمل مجرمانه سوق می‌دهند، افزود: برنامه‌های کودکی که در دهه شصت از تلویزیون پخش می‌شد آموزنده‌، خانوادگی و در راستای پیشگیری از جرم بود ولی متاسفانه کارتونهایی که امروز از تلویزیون پخش می‌شود در وهم و خیال قابل ترسیم هستند.

وی با بیان اینکه در این برنامه‌ها به دلیل ضعف پشتوانه فکری، بهداشت روانی کودک مورد توجه قرار نمی‌گیرد، موضوعات به کار گرفته در برخی برنامه‌های کودک سیما را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: افزایش رفتارهای خشونت‌بار در کودکان و نوجوانان پس از دیدن برنامه‌های غیر واقعی، خیال‌پردازانه و محرک صداوسیما بسیار شدید است و این دسته از کودکان و نوجوانان پس از تماشای برنامه‌های خشونت‌آمیز از تلویزیون، رفتارهایشان خشونت‌آمیزتر می‌شود.

دادستان تبریز ضمن تقدیر از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی پویا توسط صدا و سیما افزود: برنامه‌های این شبکه کودکان را به مسائل اخلاقی و فکری سوق می‌دهد و از این نظر قابل تجلیل است.

خلیل‌اللهی با بیان اینکه در دادسرای تبریز تلاش شده است مسائل مرتبط با کودکان دچار بروکراسی اداری نشود، افزود: در آذربایجان شرقی ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال وجود ندارد و تا به حال موردی از جهت صدور حکم از طرف دادگاه برای ازدواج زیر ۱۴ سال گزارش نشده است. چنین مسائلی بیشتر در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.