ازدواج ۱۸ هزار کودک زیر ۱۰ سال در بهار ۹۱

به گفته علی اکبر محزون، در سال گذشته هم ۷۴۴۰ ازدواج در سنین کمتر از ۱۵ سالگی در کشور رخ داده که این رقم برای سه ماهه نخست امسال ۱۸۰۵ ازدواج است.

پیش از این محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در میزگرد آسیب شناسی ازدواج کودکان اعلام کرد که در قانون منعی برای ازدواج در سن پایین نداریم ،اما برای حل این مشکل همه دستگاه ها باید حرکت منسجمی داشته باشند و سازمان ثبت و احوال باید از ثبت چنین ازدواج هایی خودداری کند،البته بنابراین باید فرهنگ سازی کرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان پیامبر سن بلوغ دختر ۹ و سن بلوغ پسر ۱۵ سال بود که شاید به نظر به خاطر مقتضیات آن زمان این طور بود که الان با وضعیت کنونی همخوانی ندارد.البته اینکه فقها به این موضوع ورود نمی کنند ،شاید به خاطر این باشد که اگر این سن دست کاری شود فرد به وظایف شرعی خود عمل نکند.

اسفنانی با بیان اینکه شروع بلوغ شرعی در سن ۹ سالگی به این معنا نیست که دختربه بلوغ جسمی و جنسی رسیده باشد می گوید:به نظر من سن بلوغ برای دختران در ۹ سالگی در اسلام، صرفاً برای بیان نوعی علامت است که دختر در این سن نوعاً آمادگی ازدواج دارد. بدیهی است برای ازدواج علاوه بر سن بلوغ، شرایط دیگر روحی، فرهنگی، اجتماعی و… لازم است و سن شرعی بلوغ تنها یکی از شرایط جواز ازدواج است، نه همه آن. بنابراین سن بلوغ دلیل بر رشد جسمی و آمادگی جنسی فرد برای ازدواج است و این با رشد فکری و عقلی متفاوت است و در نظر گرفتن این سن به معنای تکامل فرد در این سن نیست، بلکه در رشد فکری و عقلی و تکامل فرد، شرایط دیگری نیز لازم است.
۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.