از احضار کاردار سوئیس تا ارسال یادداشت ایران به آمریکا برای پیگیری وضعیت ۴۷ زائر ربوده شده در سوریه

به گزارش خبرآنلاین،  این زائران در راه بازگشت از دمشق به تهران از سوی مخالفان دولت سوریه ربوده شدند. (اینجا) نخستین واکنش وزارت امورخارجه برای پیگیری وضعیت این افراد، تماس​های تلفنی علی​اکبر صالحی با همتایان ترک و قطری بود. (اینجا)

پس از انتشار تصاویری از ربوده شدگان از سوی العربیه، وزارت خارجه ادعاهای مطروحه در هویت نظامی گروگان گیران را تکذیب کرد. پیش از آن نیز اعلام شده بود که هیچ نیروی نظامی​ ایرانی در سوریه حضور ندارد.

اقدامات بعدی وزارت امورخارجه، س روز بعد از ربوده شدن این افراد، به احضار کاردار سوئیس و ارسال یادداشت ایران به آمریکا انجامید. احضار کاردار سوئیس از آن رو که گروه‌های مسلح مورد حمایت دولت آمریکا در سوریه این گروگان گیری را مرتکب شده​اند و باید به کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران هشدار داده می​شد.

رضا زبیب مدیر کل آمریکای شمالی  دولت آمریکا را مسوول سلامت ۴۷ زائر ربوده شده دانست و تاکید نمود از دولت آمریکا انتظار می‌رود با استفاده از نفوذ خود نزد ربایندگان امکان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را فراهم نماید. کاردار سوئیس نیز تاکید نمود مراتب را در اسرع وقت به دولت آمریکا منعکس و نتیجه را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد کرد.

امیرعبداللهیان معاون وزیر امورخارجه  نیز از ارسال یادداشت جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده آمریکا از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع این کشور در ایران است، خبر داد.

به گزارش ایرنا، در این یادداشت باتوجه به حمایت علنی آمریکا از گروه های تروریستی و ارسال سلاح به سوریه، مسوولیت تأمین امنیت جان ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده در دمشق متوجه ایالات متحده آمریکا دانسته شده است.

عبداللهیان علاوه بر آمریکا دولت های قطر و ترکیه را نیز در این موضوع مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست به مسوولیت خود در قبال حفظ جان زوار ایرانی ربوده شده در سوریه توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش های فشرده وزیر امورخارجه در مورد ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده کماکان تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت، گفت: انتظار داریم کشورهایی که به نوعی در حوادث سوریه مسوول هستند، جهت تأمین امنیت، حفظ سلامت و بازگشت زایران ایرانی اقدامات لازم را انجام دهند.

تروریست​های مخالف اسد اعلام کردند که چنانچه حملات هوایی ارتش سوریه متوقف نشود، گروگان​های ایرانی را می​کشیم. در خبرها آمده است که سه نفر نیز تا کنون کشته شده​اند. (اینجا) معاون عربی و آفریقایی وزیر امورخارجه در پاسخ به این پرسش که آیا اخبار کشته شدن چند نفر از این زایران ایرانی ربوده شده را تایید می کنید یا خیر؟ به ایرنا گفت: بر اساس پیگیری​های به عمل آمده تاکنون هیچ خبر تایید شده​ای مبنی بر کشته شدن این افراد وجود ندارد و امیدواریم با تلاش های دیپلماتیک شاهد اقدامات کشورهایی که مسوول در این حادثه هستند باشیم و تمام زایران ایرانی به سلامت به کشور بازگردند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.