از افتتاح مرکز درمانی ویژه هنرمندان تا میزبانی تهران از عظیم ترین رویداد قرآنی جهان

به گزارش روز جمعه ایرنا، در بخش معارف ،بیست ونهمین مسابقات بین المللی قرآن کریم به عنوان عظیم ترین رویداد قرآنی جهان هفته گذشته (۲۸ خرداد ماه) در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران گشایش یافت.

در این دوره از مسابقات که عصر امروز(جمعه) پایان می یابد، نمایندگانی از ۶۵ کشور اسلامی و غیر اسلامی حضور داشتند و ۴۷ حافظ و ۵۸ قاری در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

از ایران نیز برترین های مسابقات کشوری در رشته حفظ و قرائت قرآن کریم از جمله ‘حسین معتمدی’ از اصفهان و ‘قاسم مقدمی’ از خوزستان حضور داشتند.

در این دوره از مسابقات ۱۴ داور متشکل از ۹ داور خارجی و پنج داور داخلی امر نظارت و هدایت و داوری را بر عهده داشتند.

همزمان با برگزاری این مسابقات، برنامه های جنبی نیز از جمله سومین همایش تجلیل از ۲۴ نفر از بانوان عرصه قرآنی در ۳۱ خرداد ماه، بازدید از اماکن مذهبی و تفریحی و ششمین همایش پژوهش های قرآن در اول تیر ماه برگزار شد.

** هنرهای تجسمی

بزرگترین بازار فروش هنرهای تجسمی در شب مبعث پیامبر رحمت(ص) در تالار وحدت آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با حضور ۶۰ نگارخانه تهرانی و ۱۰ نگارخانه شهرستانی و با نمایش ۵۷۱ اثر از ۳۱۶ هنرمند از ۲۸ خرداد تا ۱۲ تیرماه برای اجرای قانون خرید آثار هنری از سوی دستگاه های دولتی برپا شده است.

شرایط حضور و برگزاری این نمایشگاه با اظهار نظرات مختلف از سوی مدیران نگارخانه های مختلف روبرو شد، با این وجود مسوولان برگزاری پیش بینی می کنند که به خاطر رایزنی های انجام گرفته و الزام قانونی این مصوبه، شاهد فروش قابل توجهی از آثار هنری مختلف باشند.

آغاز به کار دوازدهمین دوسالانه عکس ایران نیز رویداد هنری دیگری بود که از ۲۵ خرداد ماه در یزد آغاز به کار کرد. عصر روز گذشته(پنجشنبه) ۱۲۹ عکس از ۱۰۸ عکاس راه یافته به بخش نمایشگاه این دوسالانه در خانه هنرمندان به روی دیوار رفت.

از سوی دیگر انتشار اخباری مبنی برابهام در برگزاری دوسالانه تصویرگری به نقل از رییس انجمن تصویرگران بازتاب های متفاوتی در رسانه ها داشت.

در کناربرگزاری این رویداد هنری، نگارخانه های تهران با برگزاری نمایشگاه های مختلف به پیشواز فصل تابستان رفتند.

** آموزش عالی

تغییر رییس سازمان سنجش آموزش کشور از مهم ترین رویدادهای حوزه آموزش عالی در هفته گذشته بود.

در پی استعفای ‘محمدحسین سرورالدین’ از ریاست سازمان سنجش، وزیرعلوم با صدور حکمی ‘ابراهیم خدایی’ را به عنوان سرپرست این سازمان منصوب کرد.

خدایی عضو هیات علمی دانشگاه و دارای رتبه دانشیاری در رشته آمار است و پیش از این به عنوان قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور و معاون فنی و آماری این سازمان فعالیت داشته است.

سرورالدین نیز در مسوولیت جدید خود به عنوان رییس منطقه ۱۷ دانشگاه آزاد اسلامی ادامه فعالیت خواهد داد.

در هفته گذشته فهرست اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته محل های تحصیلی آزمون دکتری نیمه متمرکز سال از طریق پایگاه اینترنتی سنجش منتشر شد و براساس آن از میان ۳۴ هزار داوطلب آزمون دکتری که مجاز به انتخاب رشته شده بودند، ۱۶ هزار نفر دعوت به مصاحبه شدند.

همین موضوع اعتراضاتی را از سوی برخی داوطلبان آزمون که به رغم مجاز شدن به انتخاب رشته، برای انجام مصاحبه به دانشگاه ها معرفی نشده اند، بدنبال داشت که معاون آموزشی وزارت علوم در مصاحبه ای اعلام کرد معرفی شدگان به مصاحبه، دارندگان بالاترین نمره در گروه های درسی خود بوده و این معرفی براساس نمره آزمون داوطلب، معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین سهمیه آنها صورت گرفته است.

آغاز ثبت نام اولین آزمون کاردانی به کارشناسی مشترک دانشگاه آزاد و دانشگاه های دولتی در هفته جاری از وقایع مهم آموزش عالی بود.

ثبت نام این آزمون از ۳۰ خرداد ماه آغاز شده و داوطلبان تا ششم تیر ماه فرصت دارند به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و حداکثر تا ساعت ۲۴ روز ششم تیرماه تقاضانامه ثبت نام خود را تکمیل کنند.

جشن فارغ التحصیلی بیش از دو هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز هفته گذشته با حضور ‘علی لاریجانی’ رییس مجلس شورای اسلامی و ‘مرضیه وحید دستجردی’ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

مراسم تشییع و تدفین پیکر دو شهید گمنام در دانشگاه صنعت آب وبرق و دو شهید جاویدالاثر دوران دفاع مقدس در دانشکده شریعتی تهران نیز هفته گذشته با حضور دانشگاهیان و اقشار مختلف مردم انجام شد.

رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی هفته گذشته در نشستی مطبوعاتی از ادامه فعالیت واحدهای علوم و تحقیقات بدون مجوز این دانشگاه در قالب پردیس های دانشگاهی خبر داد.

‘خسرو دانشجو’ همچنین به توافق مسوولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد برای فعالیت واحدهای علوم و تحقیقات دارای مجوز به صورت مستقل از واحد علوم و تحقیقات مرکزی اشاره کرد.

از مجموع ۴۲ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در سراسر کشور فقط هشت واحد دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی بودند و بقیه تاکنون بدون داشتن مجوز فعالیت می کردند که با رایزنی های صورت گرفته میان مسوولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد، مشکل مجوز این واحدها مرتفع شد.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه هفته گذشته خود که به ریاست ‘علی لاریجانی’ رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد طرح جایزه جهانی پیامبر اعظم(ص) در عرصه علم و فناوری را به تصویب رساندند.

این جایزه هر سال بر اساس اولویت‌هایی که تعیین خواهد شد به برجسته‌ترین دانشمندان علم و فناوری از کشورهای مختلف بر اساس داوری‌های انجام گرفته تعلق خواهد گرفت.

** ادبیات

برپایی دومین یادواره ایثارگران صنعت چاپ با حضور ‘بهمن دری ‘معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از خانواده های شهدا و ایثارگران این صنعت، گشایش دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی از مهمترین رویدادهای حوزه ادبی در هفته گذشته بود.

برگزاری یازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ کشور در شهریور ماه، برپایی ویژه برنامه ‘مصطفای اندیشه ها’ به مناسبت سی ویکمین سالروز شهادت مصطفی چمران در خانه موزه شهید چمران و تجلیل از سه همرزم شهید وی، بزرگداشت مقام علمی شهید چمران در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی چمران و اهدای لوح با نشان زرین به خانواده وی از دیگر برنامه های این حوزه در هفته گذشته بود.

از دیگر رویدادهای این حوزه در هفته گذشته می توان به برگزاری کنگره سراسری ‘شعر جانباز’ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تجلیل برگزیدگان آن در تالار محراب، معرفی ‘ناصر فیض’ به عنوان دبیر هفتمین جشنواره طنز مکتوب، انتصاب امیر حسین فردی به عنوان دبیر پنجمین جشنواره داستان انقلاب اشاره کرد.

مشخص شدن نامزدهای گروه شعر جشنواره قلم زرین، ترجمه کتاب ‘دا’ به گویش بلوچی و انتشار آن تا اواخر پاییز، معرفی برگزیدگان و شایستگان بیستمین دوره جایزه کتاب فصل و برگزاری آن در شهرستان سنندج، جلوگیری از انتشار ترجمه قرآن های منظوم از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از دیگر خبرهایی بود که در رسانه ها منعکس شد.

** میراث فرهنگی و گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از چهار ماه تصدی این مسوولیت هفته گذشته نخستین نشست خبری خود را برگزار و اعلام کرد که برای رفع موانع از ورود گردشگر ۱۲ کارگروه در این معاونت تشکیل شده است که به تازگی کارگروه ‘ یو.ان.دبیلو.تی.او’ به جمع این کارگروه ها افزوده شده تا پیگیر طرح های مشترک به این نهاد بین المللی باشد طرح هایی چون راه اندازی توریسم دریایی با همکاری پنج کشور ساحلی دریای خزر و توریسم جاده ابریشم، آغاز فعالیت ستاد دایمی تسهیلات سفر برای فصل تابستان از دیگر اخباری بود که معاون گردشگری آن را اعلام کرد.

‘مرتضی شریفی’ مدیرکل امور خدمات گردشگری و استانداردسازی نیز به خبرنگاران اعلام کرد که در سه ماه گذشته ۲۰۰ هتل از سراسر کشور مراحل استانداردسازی را طی کرده اند و در گام بعدی قرار است دفاتر خدمات مسافرتی استانداردسازی شوند.

وی همچنین از تشدید نظارت بر مراکز تفریحی، اقامتی و پذیرایی در فصل تابستان خبر داد و گفت: نرخ خدمات گردشگری در فصل تابستان ثابت می‌ماند.

‘رسول عسگری’ مدیر کل امور آموزش معاونت گردشگری نیز اعلام کرد که از این پس کارت راهنمای گردشگری فقط به کسانی اعطا می شود که حداقل مدرک تحصیلی آنان فوق دیپلم باشد.

در هفته گذشته رسانه ها از راه اندازی نخستین شربت خانه ایرانی در آب انبار تاریخی شادقلی خان استان قم به همت بخش خصوصی خبر دادند. این مکان که به ثبت میراث فرهنگی رسیده است، تخریب شده بود اما روند احیا و مرمت آن از سوی میراث فرهنگی قم انجام و اکنون بخش خصوصی این مکان را به مجموعه گردشگری و پذیرایی تبدیل کرده است.

راه اندازی تورهای گردشگری یک روزه برای کودکان ۶ تا ۷ سال، بازگشایی کانال های دفع آب تخت جمشید ،تداوم رایزنی مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با متولیان حوزه شهری این شهر تاریخی بر سر عبور مترو از زیر بافت های تاریخی این شهر، افتتاح نمایشگاه صنایع دستی جاده ابریشم در تبریز و برگزاری نخستین جشنواره کشوری ‘سنگ نوردی در حمایت از آب’ از دیگر اخبار مهم حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هفته گذشته بود.

** رادیو و تلویزیون

پخش مجموعه تلویزیونی ‘مهمانان ویژه’ به کارگردانی جواد رضویان که قرار بود از این هفته آغاز شود، برای دومین بار به تعویق افتاد و گفته می شود که همزمانی پخش آن با فوتبال جام ملت های اروپا علت اصلی آن بوده است.

ضبط برنامه ‘ مشاعره’ در کاخ سعدآباد، بازدید مسوولان معاونت سیما از پشت صحنه سریال ‘کلاه پهلوی’ و روند ساخت دکور مجموعه ‘معمای شاه’ و آغاز ماراتن شبکه های رادیویی و تلویزیونی برای پخش برنامه های تابستانه از اهم اخبار این حوزه در هفته گذشته بود.

این هفته اعلام شد که ‘احسان علیخانی’ امسال دیگر برنامه ماه رمضانی ‘ماه عسل’ را برای شبکه سه اجرا نخواهد کرد و ویژه برنامه افطار این شبکه به علی ضیاء سپرده شده است. البته علیخانی هم بیکار نمانده و طبق اعلام شبکه دو که نوروز امسال اجرای ویژ ه برنامه زمان تحویل سال آن را بر عهده داشت، قرار است مجموعه نمایشی ‘در همین نزدیکی’ را برای پخش در سال در ۲۶ قسمت تهیه کند.

رییس مرکز بسیج سازمان صداوسیما نیز اعلام کرد که ساخت سریالی ۲۶ قسمتی برای ماه مبارک رمضان و یک تله فیلم مرتبط با شعار سال از جمله فعالیت‌های این نهاد در راستای تحقق شعار حمایت از تولید ملی است.

آغاز پخش آزمایشی رادیو تابستانه، انتصاب سعید ارجمندی به سمت مدیر گروه سیاسی شبکه چهار سیما، تغییر تهیه کننده برنامه ماه رمضانی ‘شب های روشن’ شبکه دو سیما( سال گذشته پیام ابراهیم پور این برنامه را تهیه کرد اما شبکه دو امسال آن را به محمد ماجد سپرده است)، انتخاب محمود گبرلو برای اجرای برنامه سینمایی ‘ هفت’ و اظهار نظر ضرغامی مبنی بر اینکه در نیمه نخست امسال دو شبکه جدید تلویزیونی افتتاح می شود از دیگر اخبار مهم حوزه رادیو و تلویزیون در هفته گذشته بود.

** تئاتر

در حالیکه با نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی، تب گروه های نمایشی بویژه گروه های نمایشی تئاتر عروسکی جهت آماده شدن برای حضور در این جشنواره بار دیگر در بدنه تئاتر کشور بالا گرفته است، برگزاری نخستین نشست خبری ‘قادر آشنا’ مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی نشان از عزم جدی این مرکز در راستای توسعه همه جانبه تئاتر در کشور دارد.

وی در این نشست با بیان آنکه تمام مسوولیت ها در بخش تئاتر کشور متوجه وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی است، اما تمام ابزارها و بودجه آن در اختیار این بخش نیست، گفت: بودجه مرکز هنرهای نمایشی ۱۸ میلیارد است که این رقم ناچیز جوابگوی نیازهای پرشمار این بخش نیست، اما خانواده تئاتر با اتحاد و همکاری می تواند بر مشکلات این هنر به بهترین نحو غلبه پیدا کند و به توسعه و رشد هنر نمایش در کشور یاری رساند.

افتتاح مرکز درمانی ویژه هنرمندان در بیمارستان شهید رجایی یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی در هفته گذشته بود که در این میان خانواده تئاتر را بیش از پیش خشنود کرد.

در همین راستا ‘ایرج راد ‘مدیر عامل خانه تئاتر به تفاهمنامه همکاری میان وزارتخانه های بهداشت و ارشاد برای ارائه خدمات درمانی به هنرمندان اشاره کرد و گفت: قرار است کارت مهمان ویژه (وی ‌آی ‌پی) برای هنرمندان صادر شود که با استفاده از این به بعد، آن درمان و پیشگیری رایگان خواهد بود.

برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری حضرت علی اکبر(ع) از دیگر رویدادهای مهم فرهنگی کشور بویژه در حوزه تئاتر بود.

‘حمید شاه آبادیگ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از جوانان برگزیده کشور در بخش هنرهای نمایشی خطاب به جوانان گفت: شما سرمایه دارترین انسان ها هستید؛ چرا که جوانی بالاترین سرمایه است. شما امروز علاوه بر نعمت جوانی از استعداد و توانایی هنرمند بودن نیز برخوردار هستید.

انتصاب ‘داود فتحعلی بیگیگ به عنوان دبیر شانزدهین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی و ‘علی موذنی’ به عنوان دبیر سومین جشنواره بین المللی تئاتر صاحبدلان، همچنین انشتار فراخوان سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از دیگر اتفاقات مهم حوزه تئاتر در هفته گذشته به شمار می رفت.

** حوزه سینما

استمرار جلوگیری اکران فیلم های سینمایی در سینما آزادی و یکی از سالن های سینمایی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از جمله رویدادهای سینمایی طی هفته گذشته بود.

‘سیدضیاء هاشمی’ در این باره گفت که این روند تا زمانی که حوزه هنری اقدام به عدم نمایش برخی فیلم های سینمایی می کند، ادامه خواهد داشت و پس از سینما آزادی، اجازه اکران فیلم های سینمایی در دیگر سالن های سینمایی حوزه هنری نیز داده نخواهد شد.

اکران فیلم سینمایی ‘کیمیا و خاک’ با مضمون انقلاب اسلامی از روز چهارشنبه آغاز شد؛ به این اثر سینمایی به کارگردانی عباس رافعی نیز اجازه نمایش عمومی در سینما آزادی داده نشد تا روند عدم اکران فیلم های سینمایی در سینما آزادی ادامه داشته باشد.

در این هفته همچنین مراسم افتتاحیه فیلم های ویدیویی با حضور ‘سیدمحمد حسینی’ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‘سیدعزت الله ضرغامی’ رییس سازمان صدا وسیما و جمعی از هنرمندان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این هفته همچنین فیلمبرداری فیلم سینمایی ‘حضرت محمد(ص)’ جدیدترین ساخته مجید مجیدی به نیمه رسید.

همچنین سعید راد نیز در این هفته به جمع بازیگران فیلم ‘چ’ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا پیوست.

در هفته گذشته همچنین حضور ‘محمود گبرلو’ به عنوان مجری برنامه تلویزیونی ‘هفت’ که اختصاص به بررسی مسایل سینمایی کشور دارد، قطعی شد.

فراهنگ ** ۱۰۷۱ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۴۳۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.