از انتقاد نترسید

۳۰م دیماه ،

گاهی اوقات ما ایده ای جدید در ذهن داریم و می خواهیم ابتکار به خرج دهیم اما ساکت می مانیم چرا که از انتقادات دیگران وحشت داریم و می ترسیم که مبادا ایده ما را قبول نکنند.

گاهی اوقات ما ایده ای جدید در ذهن داریم و می خواهیم ابتکار به خرج دهیم اما ساکت می مانیم چرا که از انتقادات دیگران وحشت داریم و می ترسیم که مبادا ایده ما را قبول نکنند و ما را پس بزنند . در مواقع دیگر هم آنچه را که ساخته ایم مطابق نیازهای روز تغییر می دهیم و فقط به «بازار» می پردازیم و وقتی که این ایده تغییر یافته ما روانه بازار شد ، می نشینیم و با دلخوری به خود می گوییم که چرا نتوانسته ایم ایده ناب خودمان را کاملاً مطرح کنیم . حالا می خواهیم بدانیم که چطور باید بر ترس خود از انتقاد و عدم پذیرش غلبه کنیم : در اینجا ۱۰ راهکار ارائه شده است :
۱- آماده پذیرش شکست باشید و با دیدی متفاوت به آن نگاه کنید . گاهی اوقات که شما در یک امتحان ورودی شرکت می کنید یا طرحی جدید تدوین کرده اید ، انتظار دارید که پذیرفته شوید چرا که از توانایی ها و عملکرد خود راضی هستید . اما پذیرفته نمی شوید و احساس می کنید که «شکست» خورده اید . اما سعی کنید به این تجربه به عنوان یک تجربه سخت و تلخ نگاه نکنید . به این فکر کنید که این شکست درهایی را به روی شما می گشاید که می توانید موفقیت های بزرگتری کسب کنید ؛ آنهایی که از انتظار کنونی شما هم بالاتر می باشند .
۲- پُشتکار داشته باشید و در کارتان مداومت کنید . هر روز کارهایی انجام دهید که خلاقیت و پویایی ذهن شما را حفظ می کنند . با مشتریان و دیگر همکاران خود همواره در ارتباط باشید . وقتی که مدام در جریان کارتان قرار داشته باشید با اشخاص گوناگون و نظرات مختلف آنها آشنا خواهید شد . و می توانید از یک انتقاد یا عدم پذیرش ، دورنمای بهتری داشته باشید . امروز یک روز جدید است . فردایی که به دنبال آن می آید هم روز تازه ایست که می توانید بهتر سعی کنید و موفق تر باشید .
۳- بر هدفتان تمرکز کنید و همیشه به آن فکر کنید ؛ به این که دارید چه کار می کنید و چرا دارید این کار را می کنید . به یاد داشته باشید که باید به هدفی که در انتهای جاده است ، چشم بدوزید و مدام به زیر پایتان نگاه نکنید تا از دست اندازهای جاده نگران شوید .
۴- انعطاف پذیر باشید . به خاطر داشته باشید که اگر خودتان احساس کنید که فرد ارزشمندی هستید ، بهتر می توانید با پس خوراندهای منفی دیگران و منابع خارجی کنار بیایید و دوباره سعی کنید .
۵- مثبت نگر باشید . بر نقاط قوت و نکات مثبت یک چیز تمرکز کنید تا بتوانید بیشتر از آن بهره بگیرید . نظرات و پس خوراندهای مثبتی که دیگران به شما می گویند را بشنوید و به خاطر بسپرید تا هر وقت که خواستید ، تکرارشان کنید .
۶- وقتی که دیگران دربارهٔ کارتان نظر مثبتی ندارند ، با دیدی بی طرفانه و شفاف به آن نگاه کنید . اجازه ندهید که منتقذ داخل شما فکرتان را تیره و تار کند . این پس خوراندهای منفی را ابزاری برای رشد و پیشرفت بدانید و توجه داشته باشید که تنها عاملی که در پیشرفت کارتان و لذت بردن از آن مؤثر است ، نظر خودتان نسبت به کارتان و این انتقادهاست .
۷- نسبت به کسانی که از ش ما انتقاد کرده اند ، قدرشناس باشید . بنشینید و گوش دهید . از خودتان نیز تقدیر کنید چرا که شجاع بوده اید ، ابتکار به خرج داده اید و خیلی از سدها را شکسته اید . بدانید که فرصت خوبی بدست آورده اید چرا که به کارتان و خودتان توجه کرده اند و حرف هایتان را شنیده اند . این شانس برای خیلی ها پیش نمی آید .
۸- قبل از این که به انتقاد ها جواب دهید ، سریع فکر کنید . اولین کلمه یا عباراتی به ذهنتان می آید ، فوراً نگویید . اول فکر کنید تا پاسخ مناسبی پیدا کنید .
۹- وقتی که انتقادات را شنیدید ، سختگیر نباشید . اجازه ندهید ذهنتان مدام با آن درگیر شود . اجازه دهید شاد باشید ، آرامش روحی پیدا کنید و راحت به کارتان ادامه دهید .
۱۰- منتقدان خود را دوست بدارید و صد البته خودتان را . وقتی که امتحان یا مصاحبه تمام شد بی توجه به نتیجه آن ، به خودتان پاداش دهید و در اصل از این انسان سخت کوش و مبتکر تشکر کنید
«سر وینیستون چرچیل» اول وزیر اسبق بریتانیا ، می گوید : «موفقیت اینست که وقتی شکست خوردید ، دوباره و دوباره سعی کنید و پس از هر بار ناکامی بدون این که ناامید شوید یا شور و علاقه تان کم شود ، به تلاشتان ادامه دهید .

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.