از تاج قهرمانی تا ساخت مسجمه های میدانی

کسب عنوان قهرمانی تنها جایزه ورزشکاران شرکت کننده در بازی های المپیک باستان بود که ورزشکاران برای به دست آوردن همین جایزه بزرگ معنوی، ورزشکاران یونان باستان حاضر بودند جان خود را قربانی کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران مردم یونان باستان برای قهرمانان المپیک احترام فراوانی قائل بودند و عنوان قهرمانی اعطا شده به ورزشکاران افتخار بزرگی برای والدین و مردم زادگاه قهرمان المپیک محسوب می شد.
 
مردم یونان باستان قهرمانان المپیک را مبارزان بی باک مورد پسند زنوس و ممتاز شهروندان یونان می دانستند .
 
در بازی های المپیک باستان تنها به صاحبان رتبه نخست مسابقات جایزه اعطا می شد و برای اعطای جایزه ورزشکاران دیگر مدنظر قرار نداشتند و مردم نیز به سرنوشت ورزشکارانی که نتوانستند قهرمان شوند علاقه ای نشان نمی دادند.
 
برخی از این ورزشکاران تا آنجا کسب عنوان قهرمانی برایشان مهم بود که حاضر بودند جان خود را قربانی کنند تا به تاج قهرمانی که همان عنوان قهرمانی است برسند.
 
جالب آنکه تاج قهرمانی همان تاجی بود که در بازی های المپیک آتن ۲۰۰۴ به قهرمانان رقابت ها اعطا می شد.
 
این تاج از شاخه های درخت زیتون بافته و به قهرمانان المپیک اعطا می شد که برای یافتن این تاج باید تشریفات مفصلی در یونان باستان طی می شد.
 
دراین گزارش  حاکی است شاخه های که برای بافتن تاج المپیک به کار می رفته باید به دست یک پسر ۱۲ ساله و یونانی اصیل از درخت های زیتون معبد زنوس جمع می شد و پس از یافته شدن در سالن معبد زنون نگهداری می شد هنگام برگزاری آیین تاجگذاری ، قهرمان مسابقات به پیش مجسمه زنوس راهنمایی می شد تا به پیام متبرک میزبان این آیین گوش کند و این نمایندگان ارشد مذهبی بودند که تاج را بر سر قهرمانان مسابقه می گذاشتند.
 
در حین آیین تاجگذاری نام قهرمان، نام های والدین و شهرشان البته در میان هیاهوی جمعیت و صدای کف زدن آنها اعلام می شد این مراسم خوشایندترین هیجان آورترین و فراموش نشدنی ترین لحظه برای قهرمان مسابقه بود.

پس از بازی های المپیک باستان، راهپیمایی قهرمانان مسابقات به همراه نوای فلوت به صدا درمی آمد و قهرمانان مسابقات به همراه نوای فلوت، قربانی هایی به مجسمه های مورد پرستش تقدیم می کردند در آخرین راهپیمایی، ضیافت باشکوهی برگزار می شد.

شایان ذکر است قهرمانان مسابقات زمانی که به شهرهای خودشان بازمی گشتند مورد استقبال گرمتری قرارمی گرفتند در برخی از شهرها حتی برای پیشواز قهرمانانشان دیوار شهر را می شکافتند و از همان جا یک دروازه و خیابان پیروزی احداث می کردند.

بعضی شهرهای دیگر برای استقبال از قهرمانان صدها ارابه به عنوان اسکورت آنها به بیرون شهر می فرستادند و مردم سوار بر اسب از آمدن قهرمانان استقبال می کردند.

شهرهای قدیمی یونان در ابتدا جایزه های معنوی به قهرمانان مسابقه می دادند مثلا ساخت مجسمه آنها و اعطای امتیاز میزبانی آیین های مذهبی به آنها اما به مرور زمان این جایزه های معنوی به جایزه مادی واختیارات ممتاز تبدیل شد.

مثلا شهرداری های قدیمی یونان تمام هزینه زندگی قهرمانان را تا آخر عمرش تامین می کردند و در مراسم جشن کرسی ویژه ای به قهرمانان اختصاص می دادند حتی بهترین جای سالن تئاتر را نیز در اختیار قهرمانان مسابقات المپیک قرار می دادند.

همچنین از قهرمانان مسابقات المپیک که برای سه بار قهرمان مسابقات المپیک شده بودند مجسمه هایی ساخته و در معابد شهر المپیاد نگهداری می شد.

گفتنی است مردم یونان قدیم قهرمانان المپیک خوش اندام را خدا می دانستند زمانی که بسیار واگیرداری همه گیری شد مردم پیش مجسمه های قهرمانان المپیک می رفتند و دعا می کردند یونانیان قدیم در پرستیدن قهرمانان المپیک گاه اغراق و غلو می کردند./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.