از تخیلات لیبرالی تا امپریالیسم فرهنگی و باغ ناتمام

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات امیرکبیر با انتشار پندین عنوان کتاب جدید تابستان را آغاز کرده که عناوین منتشرشده این اتشارات از تنوع خوبی برخوردار است و از موضوعات تاریخی تا موضوعات دینی و فلسفی را دربرمی گیرد.

در بین کتاب های تابستانه انتشارات امیرکبیر، «سه رساله مفرد و هفت برآورده در تفسیر و تأویل» تألیف منوچهر صادقی سها، پنجمین مجلد از فرهنگنامه های تفسیر و تأویل است که مجلد نخست آن یعنی «رساله القدر» را حسن بصری از بزرگان اسلام درگذشته به سال ۱۱۰هجری قمری نگاشته است. ناشر درخصوص این اثر می نویسد: «این کتاب یکی از مجلدات پانزده جلدی موسوعه النصوص التأویلیه المختاره است، حاوی منتخباتی از متون تأویلی و به عبارت دیگر تفاسیر عرفانی قرآن کریم …» کتاب «سه رساله مفرد و هفت برآورده در تفسیر و تأویل» در ۳۹۶صفحه رقعی و با قیمت ۱۲هزار تومان منتشر شده است.

همچنین مجلدات چهارم تا نهم از سلسله متون انتقادی غرب مدرن توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. جلد چهارم این کتاب ها، «متفکران کلیدی» نوشته سیمون تورمی و جولز تاونزند است که انتشارات دانشگاه استنفورد (SAGE) در سال ۲۰۰۶ منتشر کرده و موسسه خط ممتد اندیشه ترجمه کرده است. ناشر توضیح داده است: «اینکه نام این موسسه به عنوان مترجم ذکر شده، به این معنا است که موسسه خط ممتد اندیشه مسئولیت هر اشتباهی را می پذیرد.» این کتاب هم در ۳۳۶صفحه رقعی و با قیمت ۷۲۰۰تومان منتشر شده است.

جلد پنجم متون انتقادی غرب نیز «تخیلات لیبرالی» نام دارد که توسط لیونل تریلینگ نوشته شده و مجددا توسط موسسه خط ممتد اندیشه ترجمه شده است. این کتاب هم ۶۵۰۰تومان قیمت دارد. این کتاب مقالاتی درباره ادبیات و جامعه، اثری کلاسیک در بررسی ادبیات آمریکایی است اما این بررسی به شرح جامعه و دیدگاه های اجتماعی امریکا نیز می پردازد و نشان می دهد چگونه شکل خاصی از اندیشه در این متون وارد شده است و چگونه این ادبیات بازتابی از امیال لیبرالی موجود در این کشور است.

جلد هفتم متون انتقادی غرب مدرن، «لیبرالیسم و امپراتوری» است که اودی سینگ مهتا نوشته و توسط اکبر بتوئی ترجمه شده است. این کتاب در ۳۰۴صفحه رقعی و با قیمت ۶۳۰۰تومان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

مجلدات هشتم و نهم سلسله متون انتقادی غرب مدرن نیز «امپریالیسم فرهنگی» نوشته جان تاملینسون و «باغ ناتمام» نوشته تزوتان تودوروف است که توسط موسسه خط ممتد اندیشه ترجمه شده و به ترتیب با قیمت شش هزار تومان و ۷۲۰۰تومان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. نویسنده در کتاب «امپریالیسم فرهنگی» می کوشد تا نشان دهد چگونه امپریالیسم با در اختیار گرفتن رسانه ها و گفتمان ها سعی دارد از سوی کشورهای تحت سلطه سخن بگوید و چگونه این فرایند به شکلی مستمر به استعمار فرهنگی این جوامع منتهی می شود.

در باغ ناتمام نویسنده با مطالعه متونی که به اعصار متقدم تعلق دارند به اومانیست های سنت فرانسوی می پردازد. اندیشه انسان باورانه ای که او بررسی می کند سه دوره رنسانس، قرن روشنگری و پس از انقلاب فرانسه را در بر می گیرد. از نطر او سه نویسنده تجسم این دوره ها هستند: مونتنی، روسو و بنیامین کنستانت.

«اقلیت های دینی در دوران ساسانیان» یکی دیگر از عناوین منتشره انتشارات امیرکبیر است که در تابستان به چاپ رسیده است. سید سعید گلزار ، نویسنده کتاب، در مقدمه نوشته است:«… دین ملی ساسانی چه ویژگی هایی داشته است؟ آیا دولت ساسانی در ارتباط با ادیان بیگانه، سیاستی یکنواخت و تثبیت شده ای را به اجرا در آورده، یا این روند، شدت و ضعف داشته، متناسب با شرایط زمانی و مکانی در حال تغییر بوده است؟ …همدلی شاپور با مانی، قباد با مزدک، یزدگرد اول با مسیحیان و یهودیان و تسامح هرمز چهارم را چگونه می توان توجیه و تفسیر نمود؟» کتاب پاسخ هایی است برای این سوالات.

کتاب «اقلیت های دینی در دوران ساسانیان» با شمارگان ۱۰۰۰نسخه در ۲۵۶صفحه رقعی و با قیمت ۵۳۰۰تومان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

آخرین کتاب از عناوین منتشره انتشارات امیرکبیر در تابستان اثری است فلسفی با این عنوان: «آیا علم ریشه در غرب دارد؟» که توسط سی کی راجو نوشته شده و سید عبدالحمید میرحسینی به همراه رویا کیان فر ترجمه کرده اند. این کتاب یکی از کتاب های قطع جیبی انتشارات امیرکبیر است که با بررسی متون باستانی و منابع متنی دوران پس از جنگ های صلیبی، این ادعای غربیان را که بنیانگذار علومی چون ریاضی، نجوم و علوم هستند، به چالش می کشد. کتاب «آیا علم ریشه در غرب دارد؟» در ۹۶صفحه با قطع جیبی و قیمت ۱۷۰۰تومان منتشر شده است.

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.