از حرف‌هایم پشیمان نیستم / توضیح نویسنده جایزه بوکر درمورد توهین به عروس خانواده سلطنتی بریتانیا

۱۹م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، ماجرای توهین به کیت میدلتن عروس خانواده سلطنتی بریتانیا از زمانی آغاز شد که از قول هیلاری منتل، تنها نویسنده زن برنده دو جایزه بوکر نقل شد او «مانکن پشت ویترین» و تنها کارش «بچه‌دار شدن» است.

 

اما منتل اخیرا در مصاحبه با «موج شب» رادیو بی‌بی‌سی۳ گفت حرف‌هایش را کاملا اشتباه تفسیر کرده‌اند. او افزود سخنان او دربارهٔ برداشت کلی است که رسانه‌ها درمورد جایگاه کاترین میدلتن و نقش او دارند.

 

منتل در سخنرانی در موزه بریتانیا حرف‌های جنجالی خود را گفت و همانجا اشاره کرده بود کیت میدلتن «تزئین‌شده» است و لبخندی مصنوعی دارد و هیچگونه شخصیتی ندارد.

 

حالا منتل درمورد این صحبت‌های جنجالی می‌گوید: «سخنرانی من و مقاله‌ای که در ادامه آن انتشار یافت کاملا از خانواده سلطنتی دفاع می‌کند، و وقتی از آن کلمات برای توصیف دوشس کمبریج استفاده کردم، داشتم دربارهٔ نگاه و تلقی رسانه‌ها درمورد او صحبت می‌کردم.»

 

«سخنرانی من با درخواست از رسانه‌ها تمام شد. از آن‌ها خواهش کردم پا پس بکشند و مثل جانوران وحشی با مردم برخورد نکنند، گفتم با این زن کاری را نکنید که با پرنسس دایانا کردید.»

 

نویسنده «تالار گرگ» افزود: «جان کلام سخنان من این بود که با چهره‌های خانواده سلطنتی بدرفتاری نکنیم، از آن‌ها ابرانسان نسازیم یا شان آن‌ها را پایین‌تر از شان انسان نیاوریم.»

 

دو رمان آخر منتل «تالار گرگ» و «بیرون کشیدن اجساد» نام دارند و داستان آن‌ها در خانواده‌های سلطنتی در دوران تیودورها می‌گذرد، او گفت برخورد رسانه‌ها با صحبت‌های او طوری بوده که حس می‌کند «طبق یک برنامه‌ریزی» از او چهره‌ای منفور ساخته‌اند.

 

منتل گفت: «ذره‌ای شک ندارم که حرف‌هایم واضح نبوده‌اند. به هر حال من چندین و چند سال است که با کلمات سروکار دارم. آن‌ها حرف مرا خارج از بافت سخنانم تفسیر کرده‌اند، بافت سخنانم را تغییر داده‌اند و با این کار از من چهره‌ای منفور ساخته‌اند.»

 

او باز هم اشاره کرد که «از حرف‌هایم پشیمان نیستم و آنچه گفتم کاملا واضح بود.» و در خاتمه افزود: «من کاملا باور دارم که دوشس کمبریج زنی باهوش و با کمالات است، و اگر وقت بگذارد و مقاله را بخواند، متوجه می‌شود من فقط حسن نیت داشته‌ام.»

 

این درحالی است که مقامات بریتانیا نسبت به حرف‌های منتل واکنش نشان داده‌اند. دیوید کامرون، نخسیت وزیر بریتانیا گفته است حرف‌های منتل «کاملا غلط» بوده‌اند. اد میلی‌باند، رهبر حزب کارگر هم گفته است اصلا با حرف‌های منتل موافق نیست و این سخنان را «کاملا توهین‌آمیز» توصیف کرد.

 

منتل با دو رمان «تالار گرگ» و «بیرون کشیدن اجساد» برنده دو جایزه بوکر شده است. داستان دو رمان درمورد تامس کرامول، وزیر قدرتمند دربار هنری هشتم است. منتل با نوشتن جلد سوم این سه‌گانه به داستان کرامول خاتمه می‌دهد. جلد سوم «آینه و روشنایی» نام دارد.

 

حتی بعضی از روزنامه‌ها نیز به صحبت‌های منتل واکنش تند نشان دادند. دیلی‌میل این صحبت‌ها را «حمله‌ای شگفت‌انگیز و زهرآلود» توصیف کرد و گاردین نیز این حرف‌ها را حرکتی «نفرین‌شده» خواند.

 

این درحالی است که نشریه ایندیپندنت و چند روزنامه دیگر از هیلاری منتل و صحبت‌هایش دفاع کردند. منتل به جز صحبت با رادیو بی‌بی‌سی از اظهار نظر درمورد سخنرانی‌اش اجتناب کرده بود.

 

کیت میدلتن و دیگر اعضای خانواده سلطنتی نیز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

 

منتل اولین زنی است که دوبار برنده جایزه بوکر شده و نامش به عنوان یک رکوردشکن در تاریخ این جایزه ادبی ثبت شده است. پیش از این فقط دو نویسنده مرد به نام‌های جی. ام. کوتزی و پیتر کری موفق شده بودند دو بار برنده جایزه بوکر شوند.

 

«بیرون کشیدن اجساد» به عقیده منتقدان شبیه فیلم «پدرخوانده» است و به نقل از بعضی همانطور که قسمت دوم «پدرخوانده» ساخته فرانسیس فورد کوپولا از قسمت اول آن بهتر بود، «بیرون کشیدن اجساد» نیز از «تالار گرگ» بهتر است.

 

بی‌بی‌سی / ۸ مارس / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

۵۸۲۴۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.