از حضور رقت‌انگیز مسعود کیمیایی در برنامه‌ی‌ «هفت»، تا حضور “اسکات فرانک” اشتباهی در تهران +تصاویر/ یادداشت‌های روزانهٔ امیر قادری برای “کافه سینما”-۵

۲۱ آبان ،

یکشنبه, ۲۱ آبان ساعت ۰۴:۴۸ کافه سینما

(۴۹+)(۱۵-)(۱۳ نظر مردم در ساعات اخیر) کافه سینما-امیر قادری: ۱- گفتم که روزگار روشن شدن همه چیز است. از جمله این آقای اسکات فرانک که این چند ماهه به ایران رفت و آمد دارد و حواس‌تان باشد که نمونه‌ی اصل نیست. این را وقتی که در جشنواره‌ی کرمان باهاش رو به رو شدم فهمیدم.

(اسکات فرانک نویسنده‌ی‌ خارج از دید و مترجم)   –   (اسکات فرانک حاضر در تهران)

۲- اسکات فرانک را از وقتی که فیلمنامه‌ی یکی از آثار محبوب‌ام، “خارج از دید” استیون سودربرگ را نوشته بود، ردیابی کرده‌ام. (با بازی جرج کلونی و جنیفر لوپز، یادآور فیلم‌های سرقتی درخشان دهه ۱۹۷۰). بعدا یکی دو فیلم ساخت و فیلمنامه‌ی گزارش تفسیری اقلیت استیون اسپیلبرگ را هم نوشت. این شد که وقتی گفتند اسکات فرانک نام‌ای، برای ساختن پروژه ایرباس از آمریکا به ایران آمده، کلی خوشحال شدم. شنیدن حرف یک کارگردان ایرانی هم که به سپردن این پروژه، به “یک سینماگر ناشناس آمریکایی”، اعتراض کرده بود، عصبانی‌ام کرد. یکی دو بار هم قرار گفتگو با او گذاشتم که پیش نیامد تا در جشنواره مقاومت کرمان دیدم‌اش که داشت از آثار ضد استعماری دفاع می‌کرد و این‌ها. با هم کلی درباره سینمای دهه هفتاد آمریکا، فرانسیس فورد کوپولا، سام پکین‌پا، رابرت آلتمن و فیلم در جستجوی خوشبختی حرف زدیم. تا صحبت رسید به فیلم خارج از دید که به حرف‌هایش شک کردم. بعد رفتم عکس و اطلاعات اسکات فرانک همکار اسپیلبرگ و سودربرگ را در نت جستجو کردم و دیدم ای دل غافل، این که “فیلمنامه نویس و کارگردان سرشناس هالیوود” نیست. اسکات جی تی فرانک است، که در ساخت چند ویدیوی کوتاه و یک فیلم بلند و یک مجموعه تلویزیونی مهجور همکاری داشته است!

عنوان “فیلمنامه نویس و کارگردان سرشناس هالیوود” را خبرگزاری مهر یکی دو روز پیش، در گزارش تفسیری‌ای منتشر کرده که در آن، این آقا به عنوان نویسنده فیلمنامه‌ی مترجم (ساخته‌ی سیدنی پولاک فقید) معرفی شده، و کلی هم از یک نمایش به روی صحنه رفته در تهران، تعریف کرده. و ناگفته پیداست که در فیلمنامه‌ی “مترجم” هم، آن یکی اسکات فرانک اصلی همکاری کرده، که در لس آنجلس زندگی می‌کند. این‌ها را نوشتم که اگر کسی اشتباه کرده، از جمله خبرنگار همین خبرگزاری یا مسئول محترم‌ای، در جریان باشد، و مثل من گول نخورد.

۳- و اما در مورد حضور رقت‌انگیز مسعود کیمیایی، سازنده‌ی قیصر و گوزن‌ها در برنامه‌ی هفت. باید بگویم که مورد عجیبی بود و تاسف‌برانگیز. استراتژیست‌های سیاسی و فرهنگی، باید بیش‌تر از همه بدانند که آن چه هر مملکتی به‌اش نیاز دارد، هنرمندان سربلند و با اعتماد به نفس است. اگر سقوط کنند، بسیار چیزها همراه آن، از دست می‌رود.

۳- اکت آو وایلر، یک فیلم پیش پا افتاده‌ی تبلیغاتی درباره حضور نظامی آمریکا در کشورهای دیگر است. (چند ایده‌ی اکشن خوب داخل‌اش پیدا می‌شود)، اما گفتار متن‌ آغاز فیلم، یک جمله‌‌ی درجه‌ی یک دارد: «بدترین نکته بزرگ شدن این است که دیگر به آدم، به عنوان یک مورد خطرناک، نگاه نمی‌کنند.»

امیر قادری/کافه سینما

(یادداشت ‌های روزانه امیر قادری برای کافه سینما-۴)

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.