از خواب‌‌های معطر چه می‌دانید

به گزارش ممتازنیوز به نقل از جام جم آنلاین، ممکن است برای مدت زمانی هرچند کوتاه به شخصی فکر کرده باشید و همین موضوع موجب شده باشد در رویاها و خواب‌های شبانه آن فرد را ببینید یا این‌که صدایی شبیه صدای زنگ ساعت را شنیده باشید و صدایی شبیه همان صدا را در رویاهای شبانه‌تان نیز بشنوید.

به گفته محققان آلمانی، عطرها و رایحه‌های مختلف نیز می‌تواند خواب‌های شبانه ما را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ بوهای خوشایند مانند بوی گل‌های رُز در رویاهایی که در آنها احساس شادمانی را تجربه می‌کنیم احساس خواهیم کرد و این در حالی است که بوهای نامطبوع و ناخوشایند را در خواب‌های وحشتناک یا بهتر بگوییم در کابوس‌هایمان احساس می‌کنیم.

در این مطالعه درباره گروهی از زنان جوان ۲۰ ساله یعنی گروهی که بهترین و قوی‌ترین حس بویایی را دارند تحقیقاتی انجام شد.

در مرحله REM یعنی در مرحله‌ای که فرد خواب می‌بیند و چشم‌ها به سرعت در حرکت است، در نزدیکی‌بینی افراد شرکت‌کننده در این آزمایش رایحه‌های مختلفی منتشر شد و پس از چند دقیقه آنها را از خواب بیدار کردند.

گروهی که بوی معطر و خوشایندی در محیط اطرافشان منتشر شده بود از تجربه رویایی شیرین و خوشایند سخن می‌گفتند و آن گروه از داوطلبان که بوی ناخوشایندی را هنگام خواب استشمام کرده بودند، از تجربه احساسی ناخوشایند شبیه یک کابوس صحبت می‌کردند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت هیچ یک از آنها نمی‌توانستند بگویند دقیقاً هنگام رویای شبانه چه بویی را استشمام کرده‌اند.

به گفته محققان رایحه‌ها و عطرهای مختلف می‌توانند به طور غیرمستقیم و از طریق ایجاد تغییر در احساسات و عواطف فردی که در حال خواب دیدن است رویاهای شبانه را تحت تأثیر قرار دهد.

به طور کلی حس بویایی از طریق بخشی از سیستم عصبی بدن که عواطف و احساسات و رفتارها را کنترل می‌کند، اداره می‌شود بنابراین با توجه به این‌که حس بویایی و تجربه رایحه‌های مختلف می‌تواند هنگام بیداری عواطف و احساسات ما انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین تردیدی نیست اطلاعاتی که از طریق حس بویایی به دست می‌آوریم وقتی خواب هستیم یا خواب می‌بینیم نیز بتواند به آسانی بر احساسات و عواطف‌مان تأثیر گذاشته و یک رویای زیبا و به‌یاد ماندنی را به کابوسی ترسناک مبدل ساخته یا به عکس یک کابوس شبانه ترسناک را به رویایی شیرین تبدیل کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.